پیش زمینه و هدف: یکی از شایع ترین مشکلات دانشجویان پرستاری در محیط بالینی، اضطراب است که می تواند در یادگیری آن ها اثرات منفی ایجاد نماید. برنامه پییرمنتورینگ می تواند یکی از راهبردهای موثر برای کاهش استرس دانشجویان در محیط بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر اجرای برنامه پییرمنتورینگ بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری می باشد.مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1391 به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21) و مداخله (23) تقسیم شدند. در گروه مداخله به ازای هر 4-5 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان پییرمنتورینگ نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. در گروه کنترل نیز آموزش بالینی توسط اساتید بالینی دانشکده به طور معمول صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سنجش اضطراب اشپیل برگر بود. میزان اضطراب دانشجویان در اولین جلسه کارآموزی و سپس در پایان کارآموزی در هر دو گروه مشخص شد. داده ها با استفاده از نرم افزار (16) spss و آزمون های آماری کای دو، تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمرات اضطراب دانشجویان گروه مداخله از 34.34 به 29.69 بعد از اجرای برنامه پییرمنتورینگ کاهش یافت. آزمون آماری ویلکاکسون نیز این اختلاف آماری را معنادار نشان داد (P=0.001). با وجود اینکه میزان اضطراب دانشجویان در هر دو گروه بعد از کارآموزی کاهش یافته بود ولی میانگین اضطراب در گروه مداخله کاهش بیشتری یافته بود به طوری که آزمون من ویتنی اختلاف آماری معناداری را بین تفاضل میانگین نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله بین دو گروه نشان داد (P=0.001).بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه پییرمنتورینگ روشی موثر جهت کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری در محیط بالینی می باشد. لذا پیشنهاد می شود برنامه ریزان آموزش بالینی، از این شیوه که نیاز به هزینه اضافی ندارد، به عنوان یک روش آموزش مکمل و نه یک روش مستقل استفاده نمایند.