Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    648-654
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    845
  • دانلود: 

    722
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: یکی از شایع ترین مشکلات دانشجویان پرستاری در محیط بالینی، اضطراب است که می تواند در یادگیری آن ها اثرات منفی ایجاد نماید. برنامه پییرمنتورینگ می تواند یکی از راهبردهای موثر برای کاهش استرس دانشجویان در محیط بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر اجرای برنامه پییرمنتورینگ بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری می باشد.مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 44 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1391 به صورت سرشماری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (21) و مداخله (23) تقسیم شدند. در گروه مداخله به ازای هر 4-5 نفر یک دانشجوی ترم 7 پرستاری به عنوان پییرمنتورینگ نقش راهنمایی و حمایت دانشجویان را بر عهده گرفت. در گروه کنترل نیز آموزش بالینی توسط اساتید بالینی دانشکده به طور معمول صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سنجش اضطراب اشپیل برگر بود. میزان اضطراب دانشجویان در اولین جلسه کارآموزی و سپس در پایان کارآموزی در هر دو گروه مشخص شد. داده ها با استفاده از نرم افزار (16) spss و آزمون های آماری کای دو، تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمرات اضطراب دانشجویان گروه مداخله از 34.34 به 29.69 بعد از اجرای برنامه پییرمنتورینگ کاهش یافت. آزمون آماری ویلکاکسون نیز این اختلاف آماری را معنادار نشان داد (P=0.001). با وجود اینکه میزان اضطراب دانشجویان در هر دو گروه بعد از کارآموزی کاهش یافته بود ولی میانگین اضطراب در گروه مداخله کاهش بیشتری یافته بود به طوری که آزمون من ویتنی اختلاف آماری معناداری را بین تفاضل میانگین نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله بین دو گروه نشان داد (P=0.001).بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه پییرمنتورینگ روشی موثر جهت کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری در محیط بالینی می باشد. لذا پیشنهاد می شود برنامه ریزان آموزش بالینی، از این شیوه که نیاز به هزینه اضافی ندارد، به عنوان یک روش آموزش مکمل و نه یک روش مستقل استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 845

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 722 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    655-665
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    773
  • دانلود: 

    598
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: پرستاران بالینی نقش های متعددی را در راستای کمک به بیمار ایفا می کنند. ایفای مطلوب این نقش ها همواره با موانع متعددی روبرو بوده است. آگاهی مدیران از این موانع در برنامه ریزی برای از میان برداشتن آن ها و در نتیجه ارتقا کیفیت مراقبت های پرستاری، تاثیر بسزایی دارد. این پژوهش باهدف بررسی نظرات مدیران پرستاری در مورد موانع ایفای نقش های بالینی انجام شده است. مواد و روش کار: در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، 101 نفر از مدیران پرستاری بیمارستان های آموزشی شهر کرمان، به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشتمل بر ویژگی های فردی و موانع ایفای نقش های پرستاری بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نسخه 16 نرم افزار SPSS و با استفاده از آمارهای توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و استنباطی (مربع کای، فیشر، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال والیس) انجام شد.یافته ها: در این مطالعه 85.1 درصد واحدهای پژوهش مونث، 75.2 درصد متاهل، 93.1 درصد لیسانس، و 64.4 درصد سرپرستار بودند. از نظر سنی شرکت کنندگان بین 28 تا 51 سال (میانگین 43.01±4.68) قرار داشتند. سابقه کار واحدهای پژوهش بین 7 تا 30 سال (میانگین 20.45±5.2) بوده و ازنظر سابقه مدیریت، بین 1 تا 25 سال قرار داشتند. میانگین نظرات مدیران نشان داد که مهم ترین موانع به ترتیب عوامل مربوط به امنیت شغلی پرستار (68.9 درصد)، عوامل انگیزشی محیط کار (64 درصد)، عوامل مربوط به مدیریت و رهبری (63.4 درصد)، اعتقادات بیمار و خانواده (51.5 درصد)، باورهای شخصی پرستار (49.75 درصد) و فاصله بین تئوری و عمل (47.5 درصد) بود. ارتباط ضعیفی بین جنس و عوامل مربوط به امنیت شغلی پرستاران وجود داشت (r=0.3) همچنین ارتباط ضعیفی بین باورهای شخصی پرستاران و جنس (r=0.3)، سن (r=0.16) و وضعیت تاهل (r=0.5) وجود داشت. بین وضعیت تاهل و فاصله بین نظریه و عملکرد ارتباط ضعیفی وجود داشت (r=0.23). نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که در ابعاد امنیت شغلی، اعتقادات بیمار و خانواده و اعتقادات شخصی پرستار، بین نظرات سه سطح مدیران اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مهم ترین موانع ایفای نقش های بالینی پرستاری از دید مدیران پرستاری مربوط به امنیت شغلی، عوامل انگیزشی محیط کار و عوامل مربوط به مدیریت و رهبری است. لذا توصیه می شود با برنامه ریزی جهت انجام اقداماتی از قبیل افزایش و پرداخت به موقع حقوق و مزایا، بهبود شرایط کاری و افزایش امکانات رفاهی پرستاران و همچنین اصلاح یا تعدیل شیوه مدیریتی خود، در رفع این موانع و در نتیجه ارتقا کیفیت خدمات پرستاری گام بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 773

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    666-675
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1393
  • دانلود: 

    826
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: نارسایی قلبی با شیوع پیش رونده و مرگ ومیر بالا همراه است و شیوع و بروز این بیماری علی رغم پیشرفت های پزشکی در حال افزایش است. این بیماری جدای از پیش آگهی ضعیف، باعث محدودیت در فعالیت جسمی، قطع تعاملات اجتماعی، دیسترس های روانی، افزایش وابستگی و بازنشستگی زودرس می شود و تاثیر منفی بر کیفیت زندگی را تحمیل می کند. مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر اجرای مدل مراقبت پیگیر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که روی 60 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در بیمارستان های سیدالشهدا و طالقانی ارومیه در سال 1392 انجام گرفت. نمونه های پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در 2 گروه 30 تایی مداخله و کنترل تقسیم بندی شدند. برای سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد مینه سوتا که حاوی 21 سوال در 3 حیطه بعد جسمی و روحی روانی و اجتماعی اقتصادی است استفاده شد. مدل مراقبت پیگیر در طی 3 ماه در گروه مداخله اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، فراوانی مطلق و نسبی) و تحلیلی (آزمون تی مستقل، تی زوجی، کای دو) در نسخه 19 نرم افزار SPSS انجام گرفت.یافته ها: میانگین کلی کیفیت زندگی در گروه مداخله بعد از اجرای مدل از 65.13±5.39 به 33.83±4.85 و در گروه کنترل از 65.86±3.70 به 67.43±7.03 رسید. در تمام ابعاد کیفیت زندگی جسمی، روحی، روانی و اجتماعی، اقتصادی در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد که نشان دهنده افزایش تمامی ابعاد کیفیت زندگی در بیماران گروه مداخله است (p=0.00).نتیجه گیری: اجرای مدل های مراقبتی اثربخش و آموزش و پیگیری همراه با تغییر سبک زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می تواند باعث بهبود و افزایش کیفیت زندگی در آنان گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1393

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 826 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری عیسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    676-684
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1352
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: بررسی عوامل مرتبط با سلامت روانی پرستاران به علت استرس زا بودن این شغل از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی رابطه معنا در زندگی، بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی با سلامت روانی پرستاران بود.مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن کلیه پرستاران بیمارستان شهید نورانی شهرستان تالش بود. داده های تحقیق از 102 پرستار که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است، جمع آوری گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های معنا در زندگی، بهزیستی معنوی و سلامت عمومی استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری رگرسیون چند متغیره و رگرسیون چندگانه استاندارد مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه دو متغیری بهزیستی مذهبی با معنا در زندگی مثبت معنی دار و با هر یک از متغیرهای اضطراب، نارساکنش وری اجتماعی و افسردگی منفی معنی دار است. همچنین رابطه دو متغیری بهزیستی وجودی با معنا در زندگی مثبت معنی دار و با هر یک از متغیرهای جسمانی سازی، اضطراب، نارساکنش وری اجتماعی و افسردگی منفی معنی دار است. رابطه دو متغیری معنا در زندگی با هر یک از متغیرهای اضطراب و افسردگی منفی و معنی دار بود.بحث و نتیجه گیری: سلامت روانی پرستاران توسط متغیرهای معنا در زندگی، بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی به خوبی قابل پیش بینی است. با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت متغیرهای معنا در زندگی، بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی نقش مهمی در حفظ سلامت روانی پرستاران دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    685-691
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1074
  • دانلود: 

    790
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: بیماری های دستگاه گوارش یکی از اختلالات شایع بوده و آندوسکوپی مهم ترین روش تشخیصی برای این اختلالات است. میزان رضایتمندی بیماران از چنین پروسیجرهای تهاجمی یک معیار مهم برای ارزیابی کیفیت مراقبت های بهداشتی است و اطلاعات مهمی را ازنظر برآورده شدن نیازها، ارزش ها و انتظارات مددجویان در اختیار ما قرار می دهد. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر مداخلات پرستاری کاهنده اضطراب بر میزان رضایت بیماران کاندید آندوسکوپی مراجعه کننده به بیمارستان آیت ا... طالقانی ارومیه بود.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 بیمار کاندید آندوسکوپی مراجعه کننده به بیمارستان آیت ا... طالقانی ارومیه در سال 1392 انجام شده است. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. مداخلات پرستاری برای گروه مداخله قبل از آندوسکوپی و در روز آندوسکوپی اجرا گردید. میزان رضایت قبل از مداخله و بعد از آندوسکوپی در دو گروه اندازه گیری شد. ابزار اندازه گیری رضایت، پرسشنامه تعدیل یافته GHAA-9 بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافته ها: نتایج آزمون آماری تی زوج نشان داد که بین میانگین رضایت بیماران گروه کنترل در مرحله قبل و بعد مداخله اختلاف معناداری وجود ندارد (P=0.934). درحالی که میانگین رضایت بیماران گروه مداخله بعد از اجرای مداخلات پرستاری افزایش معناداری یافت (P<0.0001). نتایج آزمون تی مستقل نیز اختلاف معناداری بین دو گروه در مرحله بعد مداخله نشان داد (P<0.0001)، درحالی که در مرحله قبل از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه وجود نداشت (P=0.934).بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه اجرای مداخلات پرستاری باعث افزایش معنادار رضایت بیماران گردید، لذا پیشنهاد می گردد که پرستاران جهت ارتقاء کیفیت مراقبت ها و رضایت بیماران، به کارگیری مداخلات پرستاری را قبل از انجام پروسیجرهای اضطراب آور مدنظر قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1074

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 790 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    692-698
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4393
  • دانلود: 

    1130
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که یادگیری دانشجویان تحت تاثیر مستقیم روش های ارزشیابی است. به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران سوال های تشریحی روش های برتر یادگیری را برمی انگیزند، اما در این بین نحوه نمره دهی آزمون های تشریحی چالش بزرگی است که در بسیاری از موارد سبب بی اعتباری نمرات حاصل از آزمون می شود. برخلاف آزمون های عینی که اندازه گیری توانایی آزمون شوندگان مستقل از نظر شخصی تصحیح کنندگان است در آزمون های تشریحی اندازه گیری توانایی موردسنجش به شخصی که پاسخ های سوال ها را می خواند وابسته است بنابراین، دقت روش نمره دهی به آزمون های تشریحی به میزان زیادی به نحوه تصحیح اوراق و دقت عمل مصححان مربوط است. در این مقاله به بررسی شیوه های مختلف نمره دهی آزمون های تشریحی در مقالات مختلف می پردازیم و سعی داریم با بررسی عمیق متون، به روش استاندارد نمره دهی به آزمون های تشریحی بپردازیم.مواد و روش ها: در این مطالعه مروری ابتدا پایگاه های مختلف داده ای Pubmed، Scopus، Proquest و مقالات منتشرشده در مجلات معتبر آموزش پزشکی شامل Academic medicine، British medical journal، teaching & learning in medicine، medical teacher، medical education و مجلات معتبر داخلی در زمینه آموزش پزشکی شامل مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی و گام های توسعه آموزش پزشکی با استفاده از کلیدواژه های آزمون تشریحی، نمره دهی، روش تحلیلی نمره دهی، روش کلی نمره دهی، روش ویژگی های اصلی و روش نمره دهی و معادل انگلیسی آن ها، مورد جستجو قرار گرفت و مقالات مرتبط انتخاب شدند.یافته ها: در جستجوی منابع ابتدا تعداد 240 مقاله و کتاب بدون محدودیت زمانی از جستجوی منابع اینترنتی به دست آمد که تعداد 163 مطالعه به دلیل عدم ارتباط با موضوع از بررسی حذف گردید. تعداد 23 مطالعه هم به دلیل وجود عنوان و نبود خلاصه از مطالعه خارج گردید. نهایتا تعداد 54 مطالعه جهت بررسی انتخاب گردید. بر اساس نتایج حاصل از جستجو، مطالب در چهار دسته زیر دسته بندی شدند:1- تقسیم بندی های مختلف نمره دهی به سوالات تشریحی 2- انتخاب روش مناسب برای نمره دهی به سوالات تشریحی 3- چالش های نمره دهی به سوالات تشریحی 4- روش های جدید نمره دهی به سوالات تشریحی.بحث و نتیجه گیری: ارتقای ارزیابی و نمره دهی به آزمون های تشریحی نیاز به استفاده از روش های مختلف و ترکیب روش های چندگانه و سطح بالا دارد. به هرحال اگر این اطمینان وجود دارد که استفاده از این آزمون ها، روش های برتر یادگیری در دانشجویان را ارتقا می دهد، هزینه های مربوط به نمره دهی و افزایش اعتبار نمرات آن را نیز باید بپردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4393

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    699-717
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1005
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: لپتین سرم، هورمون در گردشی است که به میزان زیادی در بافت چربی تولید می شود. نقص در ژن لپتین و رسپتور آن باعث مشکلات پاتولوژیک عدیده ای ازجمله پرخوری و چاقی، عملکرد نادرست تولیدمثل و عدم تعادل هورمونی می شود. مقصود از این بازنگری، خلاصه کردن و تحلیل مقالات انجام شده در ارتباط با تاثیرات لپتین بر بارداری و پیامد نوزادی است.مواد و روش ها: در این مطالعه مروری ساده، جستجو در بانک های اطلاعاتی Pubmed، Medline، Irandoc، SID، Magiran و Science direct در ارتباط با تاثیرات لپتین بر بارداری و پیامد نوزادی انجام شد. درمجموع 120 مقاله موردبررسی اولیه (بررسی مقاله) قرار گرفت و 70 مقاله ازنظر مرتبط بودن با عنوان مقاله و دارا بودن شرایط ورود، انتخاب شدند و موردبررسی ثانویه (بررسی مقاله) قرار گرفتند.یافته ها: ارتباط معنی داری بین وزن مادر و سطح سرمی لپتین او یافت شد. بررسی ها نشان داد که در عوارض بارداری میزان لپتین افزایش می یابد. سطح لپتین بند ناف با وزن هنگام تولد، قد و دور سر نوزاد ارتباط معنی داری داشت. به علاوه، تجمع این پلی پپتید در عروق بند ناف با وزن جفت ارتباط معنی داری داشت. در شیر مادر نیز این هورمون یافت می شود که می تواند سبب جلوگیری از چاقی در نوزاد گردد.بحث و نتیجه گیری: هورمون لپتین در فیزیولوژی، پاتوفیزیولوژی بارداری و پیامدهای نوزادی نقش دارد و شاید بتوان از این هورمون در پیشگویی پاتوفیزیولوژی بارداری و درمان بارداری های همراه با محدودیت رشد جنین سود برد. اما در کل برای شناختن اثرات بیشتر این هورمون نیاز به مطالعات بیشتر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1005

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    8 (پی در پی 73)
  • صفحات: 

    718-727
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6099
  • دانلود: 

    841
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: حدود 3 درصد از نوزادان دارای یک ناهنجاری جسمی بزرگ هستند که نیاز به مداخلات جراحی دارند. به دنبال افزایش تولد نوزادان نارس، ناهنجاری هایی که نیاز به مداخلات جراحی دارند افزایش یافته است. آترزی مری، انسداد روده و مقعد بسته از ناهنجاری های شایع در نوزادان هستند که با انجام مراقبت های پرستاری مطابق با استانداردهای موجود، مراقبت ها به صورت موثرتر و ایمن تر انجام می شود و طول مدت بستری نوزاد در بیمارستان کاهش می یابد. مطالعه حاضر باهدف ارزیابی میزان مطابقت مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی نوزاد با استانداردهای موجود انجام گردید.مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی از نوع حسابرسی است که در آن تعداد 150 مراقبت پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی نوزاد مورد مشاهده و بررسی و سپس با استانداردهای موجود مورد مقایسه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم سیاهه حاوی اطلاعاتی مربوط به نحوه انجام مراقبت های استاندارد قبل و بعد از عمل جراحی نوزاد بود که بر اساس مرور متون و استانداردهای موجود طراحی شده و روایی و پایایی آن به ترتیب از طریق بررسی روایی محتوا و محاسبه ضریب توافق میان مشاهده گرها (ای سی سی) برابر با 0.880 مورد ارزیابی قرار گرفت. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده و ثبت گزینه های فرم های سیاهه بود که در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های مفید و مهدیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه وتحلیل شد.یافته ها: میزان مطابقت مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان، در حد متوسط (66.9 درصد) ارزیابی شد که 60.7 درصد مراقبت ها درست انجام می شد، 12.5 درصد مراقبت ها درست انجام نمی شد و 26.8 درصد مراقبت ها انجام نمی شد.بحث و نتیجه گیری: مراقبت های پرستاری قبل و بعد از عمل جراحی نوزادان، فاصله زیادی با استانداردها دارند که این امر را می توان به بی توجهی مراقبت کنندگان، نارسایی در آموزش و کمبود امکانات و تجهیزات نسبت داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 841 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button