نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    83-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1585
  • دانلود: 

    288
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته و همچنین میزان استفاده آنها از این پایگاه هاست.روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد.از کل جامعه پژوهش، 340 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد.در نهایت 350 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های به دست آمده از پژوهش با روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار Spss16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته و همچنین بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته رابطه معناداری وجود دارد. (34.8 درصد) دانشجویان اصلا با پایگاه های اطلاعاتی آشنایی نداشته و (42 درصد) از آنها نیز از پایگاه ها استفاده نمی کنند. با توجه به یافته های به دست آمده، بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاه های اطلاعاتی و میزان استفاده آنها از این پایگاه ها رابطه معناداری وجود دارد. از بین پایگاه های اطلاعاتی پیوسته"Science direct" ، با میانگین آشنایی (2.67 درصد) و میانگین استفاده (2.39 درصد) شناخته شده ترین و پر استفاده ترین پایگاه اطلاعاتی در بین دانشجویان است. بین مقطع تحصیلی دانشجویان با میزان دسترسی آنها به پایگاه های اطلاعاتی و بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان دسترسی آنها به پایگاه ها رابطه معناداری مشاهده شد. میزان دسترسی دانشجویان به پایگاه های اطلاعاتی با (50.2 درصد) در حد متوسط است. حدود نیمی از دانشجویان به طور متوسط با اینترنت و ابزارهای جستجوی وب آشنایی دارند. و این بیانگر این است که بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاههای اطلاعاتی و میزان آشنایی آنها با اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. بیشترین درصد (36.7 درصد) دانشجویان، آشنایی با نحوه جستجو را به عنوان مهمترین عامل در استفاده موثر از پایگاه ها اعلام کردند.نتیجه گیری: اکثر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاههای اطلاعاتی پیوسته اصلا آشنایی نداشته ویا آشنایی بسیارکمی دارند و همچنین از آنها استفاده نمی کنند. که این امر به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و فقدان آموزش می باشد. لذا این مساله لزوم برنامه ریزی و اهتمام بیشتر مسوولین و دست اندرکاران این دانشگاه را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 288 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1287
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

هدف: ضمن پذیرش اینکه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (ITBS) در کتابخانه های دانشگاهی به طور قابل ملاحظه ای فراگیر شده اند، و تاکید اینکه سنجش کیفیت این خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقاله حاضر بر آنست که ضمن مرور متون مرتبط با سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی، مولفه ها و معیارهای مرتبط با ITBS را استخراج نماید. براین اساس، این مقاله تحقق دو هدف یعنی شناسایی معیارهای مرتبط با سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، و طراحی یک ابزار سنجش پیشنهادی برای سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی را دنبال می کند.روش: پژوهش حاضر، با رویکرد متن پژوهانه انجام گرفته است. به طوری که برای نگارش آن از متون موجود مرتبط با سنجش کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده است.یافته ها: بر اساس متون موجود، ارزیابی ITBS در کتابخانه های دانشگاهی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو، به مطالعات ارزیابانه بر مبنای ابزارهای سنجش کیفیت نیاز است.نتیجه گیری: امید می رود به منظور سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، این سیاهه یا قسمتهایی از آن، توسط مطالعات آتی مورد استفاده قرار گیرد. بی شک، سیاهه پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند توسط مطالعات آتی، غنی تر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    23-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1870
  • دانلود: 

    699
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی میزان پوشش سرفصل دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی در متون مورد بررسی «متون تخصصی انگلیسی ویژه دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی» تالیف علیرضا رستمی گومه و حسین مختاری معمار و «کاربرد واژه ها و اصطلاحات کتابداری و اطلاع رسانی در جملات انگلیسی» تالیف حسین مختاری معمار انجام گرفته است. هدف اصلی پژوهش، تعیین میزان انطباق متون با سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارایه پیشنهادات جهت ارتقا سطح آموزشی متون انگلیسی رشته کتابداری است.روش: متون انگلیسی مذکور به روش پیمایشی بررسی گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه وارسی بود. نوع پژوهش، کاربردی است و نتایج آن قابل تعمیم به سایر موارد نمی باشد. روش پژوهش، تحلیل محتوا است که یکی از رایج ترین فنون تحلیل در پژوهش کیفی به حساب می آید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد و برای این منظور نرم افزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متون توانسته اند 86.1% از سرفصلهای دروس اجباری و 13.9% از سرفصلهای دروس اختیاری را پوشش دهند. بیشترین پوشش کتاب اول با فراوانی 288 بار ، برابر 17.3% به سرفصل «کتابخانه و کتابداری» مربوط است، در حالیکه کتاب دوم با بیشترین فراوانی یعنی 251 بار، برابر 20.2% سرفصل «مجموعه سازی 1» را پوشش داده است که هر دو مورد از سرفصلهای دروس اجباری رشته کتابداری و اطلاع رسانی هستند. به استناد یافته ها، متون مورد بررسی، در سرفصلهای مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد و مواد و خدمات برای کودکان و نوجوانان که هر دو از دروس اجباری رشته کتابداری هستند، فاقد پوشش می باشند. همچنین متون، در بحث «علوم آماری» پوششی ندارند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، راهکارهایی جهت تدوین مطلوب تر متون انگلیسی رشته کتابداری پیشنهاد شده است، ازجمله استفاده بیشتر ازموضوعات IT وICT  و پوشش بیشتر دروس اختیاری کتابداری، همچنین گنجاندن متون کتابداری به زبان اصلی به جای جملات انگلیسی در کتاب دوم مورد بررسی این پژوهش، در امر آموزش زبان تخصصی برای دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی کاملا ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 699 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    35-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3001
  • دانلود: 

    834
چکیده: 

هدف: محدودیت هایی از قبیل بودجه، فضا، و نیروی انسانی باعث شده تا کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ناگزیر باشند تا نیازهای اطلاعاتی کاربران خود را از طریق اشتراک منابع، امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک پاسخ دهند. در واقع طرح های امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک با افزایش سطح دسترسی به منابع اطلاعاتی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران می کوشند تا فرهنگ دسترسی به منابع را جایگزین مالکیت منابع نمایند. براین اساس، پژوهش حاضر در نظر دارد تا ضمن بررسی وضعیت امانت بین کتابخانه ای در کتابخانه های منطقه غرب کشور، راه حل مناسبی برای رفع موانع احتمالی پیشنهاد دهد.روش: این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی با توزیع پرسشنامه در میان مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی مراکز استان های غرب کشور (کردستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، لرستان) انجام شده است.یافته ها: به طور متوسط 88.7 درصد از جامعه مورد پژوهش ایجاد نظام امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک را در میان کتابخانه های دانشگاهی منطقه غرب کشور ضروری دانسته اند. میزان اقدامات مدیران و مسوولان در کتابخانه های دانشگاهی غرب کشور 15 درصد و میزان همکاری کتابخانه های منطقه با یکدیگر 13.3 درصد بوده است. شاخص فن آورانه (95 درصد)، شاخص سازمانی 92.3 درصد، شاخص انسانی 85.9 درصد و شاخص اقتصادی 68.8 درصد به ترتیب از عوامل موثر بر ایجاد امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک در دانشگاه های منطقه غرب کشور بوده اند. موانع مهم در عدم برقراری نظام امانت بین کتابخانه ای به ترتیب شامل موانع مدیریتی، ضوابط دست و پاگیر موجود در کتابخانه ها، مشکلات اقتصادی، و نبود تجهیزات کافی در کتابخانه ها عنوان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3001

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 834 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1311
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

در این پژوهش، منابع و مآخذ مقالات فصلنامه تحقیق در علوم و مهندسی نفت طی سالهای 80- 86 بررسی می شود.هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی رفتارهای استنادی نویسندگان مقالات می باشد.روش: حاضر تحلیل استنادی است. جامعه پژوهش 115 مقاله که در 17 فصلنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. شیوه جمع آوری داده ها به صورت چک لیست می باشد و داده ها با استفاده از نرم افزار های SPSS و Excel تجزیه و تحلیل شد.نتایج حاصل از یافته ها: در بررسی مجموع 1154 استناد، بیشرین میزان استناد با 491 مورد معادل 42.5 درصد کل استنادها مربوط به مجلات می باشد که از این تعداد 95.9 درصد از استنادات به مجلات لاتین و 4.1 درصد به مجلات فارسی اختصاص دارد. همچنین تعداد استناد به کتاب ها با 433 مورد معادل 37.5 درصد کل استنادها در رده دوم قرار دارد که از این تعداد 91.7 درصد به کتب لاتین و 8.3 درصد به کتب فارسی اختصاص دارد. میزان استناد به گزارشات، استانداردها، پتنت ها و کنفرانسها با 14.7 درصد در رده سوم و میزان استناد به پایان نامه ها و پروژه ها با 4.4 درصد و منابع الکترونیکی با 0.8 درصد در رده های بعدی قرار دارند. همچنین مشخص گردید که به طور میانگین میزان استناد به مجلات لاتین در هر مقاله 4 عنوان، کتب لاتین 3 عنوان، میزان استناد به گزارشات، استانداردها و پتنت های لاتین حدود 1 عنوان و میزان استفاده از منابع الکترونیکی، پایان نامه ها و پروژه های لاتین کمتر از یک منبع در هر مقاله می باشد. در این بررسی تعداد مجلات هسته 18 عنوان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    61-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    900
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

هدف: در این پژوهش ابتدا به بررسی و مطالعه تاریخچه و تعاریف مختلف اصطلاح کتابسنجی پرداخته شده است. سپس وضعیت جاری این اصطلاح در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی مورد بررسی قرار گرفته است.روش: در این پژوهش با استفاده از داده های پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی وضعیت گذشته و حال اصطلاح کتابسنجی مورد بررسی قرار گرفته است.یافته ها: یافته ها نشان می دهد که گالانزل با تولید 41 مدرک معادل 2.58 درصد پرکارترین نویسنده در تولید مدارک مرتبط با کتابسنجی می باشد. ایالات متحده آمریکا با تولید 453 مدرک معادل 26.8 درصد در جایگاه اول در بین کشورهای تولید کننده مدرکهای مرتبط با کتابسنجی قرار دارد. همچنین از نظر سازمانی دانشگاه لیدن با تولید 78 مدرک معادل 4.8 درصد در جایگاه اول قرار دارد. از نظر زبانی، مدارک مرتبط با کتابسنجی به 11 زبان نگارش یا فته اند. تعداد 1503 مدرک معادل 87.8 درصد به زبان انگلیسی تولید شده اند. مجله ساینتومتریکس با چاپ 111 مدرک معادل 6.5 درصد بیشترین مدارک کتابسنجی را به چاپ رسانده است. بیشترین مطالعات در ارتباط با پژوهش های کتابسنجی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی با 213 مدرک معادل 12.5 درصد می باشد. اوج تولیدات علمی در این حوزه در سال 2007 با تولید 181 مدرک معادل 10.6 درصد از کل تولیدات مرتبط با کتابسنجی می باشد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که اصطلاح کتابسنجی نسبت به سایر اصطلاحات سنجشی در حوزه کتابداری توسعه بسیار خوبی داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 900

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    73-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1420
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آن ها نیز شده است. به هر اندازه که در کتابخانه ها از امکانات و ابزارهای فناوری بیشتر استفاده می شود، نتایج مطلوبتری در ارایه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت کنونی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش مدیران و کتابداران در تاثیر این فناوری ها بر هریک از کارکردهای کتابخانه در سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی است.روش: روش پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی- توصیفی ابزار مورد استفاده پرسشنامه می باشد.جامعه آماری: جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونان (41 نفر) و کتابداران بخش های فراهم آوری و سازماندهی (مجموعا 43 نفر) در این سازمان می باشد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که عواملی چون آموزش ICT، اختصاص بودجه و ساختار ICT تاثیر زیادی در کاربرد ICT در این سازمان نیز دارند. در بخش های فراهم آوری و فهرست نویسی سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی از ICT به نحو نسبتا مطلوبی استفاده می شود.نتیجه گیری: کاربرد ICT باعث افزایش بهینه امور فراهم آوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی و کیفیت خدمات نیز شده است. موانع و مشکلاتی هم در ارتباط با کاربرد این فناوری ها وجود دارد که به ترتیب شامل کمبود دانش ICT کاربران، بودجه ناکافی، نبود بسته های نرم افزاری استاندارد و ساختار نامناسب ICT می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

MOHAGERI F. | ALIJANPOUR KASGARI M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    83-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    353
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Purpose: The aim of the study is to do an investigation into students’ familiarity and use of online databases in Babol University of Medical Sciences.Methodology: The method applied is descriptive and data gathering tool is questionnaire. Using stratified random sampling, 340 persons were selected as sample of among research society. Finally, 305 questionnaires were analyzed. Collected data were analyzed by means of descriptive statistics and chi-square statistical test, and Spearman’s correlation coefficient. Also, software SPSS (version 16) was utilized.Findings: Research findings show that there is a significant relation between educational degree and familiarity of the students with online databases and also between educational filed and their familiarity with online databases; 34/8% of the students aren’t familiar with databases at all and also 42% of them don’t use of them at all; there is a significant relation between familiarity of the students with the databases and using of them; “ScienceDirect”, with 2/67% average of usage, is the most known and useful database; there is also a significant relation between access of students to the databases and their educational degree and discipline; access of the students to databases with 50/2% is average. And, about half of the students know Internet and Web-based information resources. It means that, there is a significant relation between familiarity of the students with databases and Internet.Conclusions: The most of the students (36/7%) indicated that familiarity with search techniques is as the most important factor for effective using of online databases.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    97-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت نمایه های انتهای کتابهای فارسی حوزه علوم اسلامی و میزان انطباق آنها با استاندارد بین المللی ایزو 999 انجام شده است.روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است، جامعه پژوهش کلیه کتاب های فارسی حوزه علوم اسلامی (رده BP کتابشناسی ملی) موجود در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی رودهن می باشد.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از 2650 عنوان کتاب فارسی حوزه علوم اسلامی موجود در کتابخانه های واحد رودهن 223 عنوان کتاب دارای نمایه بوده اند. از میان ملاک های بررسی شده، بیشترین میزان رعایت استاندارد مربوط به شماره گذاری صفحات نمایه با فراوانی 218 عنوان (97.8 درصد) کتاب و بیشترین میزان عدم رعایت استاندارد مربوط به یادداشت مقدماتی با فراوانی 205 عنوان (91.9 درصد) بوده است. بر اساس داده های به دست آمده، میزان کلی رعایت استاندارد ایزو 999 در جامعه مورد پژوهش 43.9 درصد است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان چنین استنباط کرد که کتاب های فارسی علوم اسلامی از نظر داشتن نمایه در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. در کتابهای دارای نمایه انتهای کتاب ارتباط بین مفاهیم و مدخل ها بسیار ضعیف است و جهت ایجاد شبکه مفهومی بین مدخل های نمایه تلاش کمی صورت گرفته است. به نظر می رسد این غفلت احتمالا ناشی از آگاهی نداشتن مولفان و مترجمان و ناشران از اهمیت نمایه انتهای کتاب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button