مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,855
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای متون تخصصی انگلیسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و مقایسه با سر فصلهای مصوب

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی میزان پوشش سرفصل دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی در متون مورد بررسی «متون تخصصی انگلیسی ویژه دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی» تالیف علیرضا رستمی گومه و حسین مختاری معمار و «کاربرد واژه ها و اصطلاحات کتابداری و اطلاع رسانی در جملات انگلیسی» تالیف حسین مختاری معمار انجام گرفته است. هدف اصلی پژوهش, تعیین میزان انطباق متون با سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارایه پیشنهادات جهت ارتقا سطح آموزشی متون انگلیسی رشته کتابداری است.روش: متون انگلیسی مذکور به روش پیمایشی بررسی گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه وارسی بود. نوع پژوهش, کاربردی است و نتایج آن قابل تعمیم به سایر موارد نمی باشد. روش پژوهش, تحلیل محتوا است که یکی از رایج ترین فنون تحلیل در پژوهش کیفی به حساب می آید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد و برای این منظور نرم افزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متون توانسته اند 86.1% از سرفصلهای دروس اجباری و 13.9% از سرفصلهای دروس اختیاری را پوشش دهند. بیشترین پوشش کتاب اول با فراوانی 288 بار , برابر 17.3% به سرفصل «کتابخانه و کتابداری» مربوط است, در حالیکه کتاب دوم با بیشترین فراوانی یعنی 251 بار, برابر 20.2% سرفصل «مجموعه سازی 1» را پوشش داده است که هر دو مورد از سرفصلهای دروس اجباری رشته کتابداری و اطلاع رسانی هستند. به استناد یافته ها, متون مورد بررسی, در سرفصلهای مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد و مواد و خدمات برای کودکان و نوجوانان که هر دو از دروس اجباری رشته کتابداری هستند, فاقد پوشش می باشند. همچنین متون, در بحث «علوم آماری» پوششی ندارند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها, راهکارهایی جهت تدوین مطلوب تر متون انگلیسی رشته کتابداری پیشنهاد شده است, ازجمله استفاده بیشتر ازموضوعات IT وICT  و پوشش بیشتر دروس اختیاری کتابداری, همچنین گنجاندن متون کتابداری به زبان اصلی به جای جملات انگلیسی در کتاب دوم مورد بررسی این پژوهش, در امر آموزش زبان تخصصی برای دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی کاملا ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بنی اقبال، ناهید، و رضوی صدر، حسن. (1389). تحلیل محتوای متون تخصصی انگلیسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و مقایسه با سر فصلهای مصوب. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 2(8)، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/193352/fa

    Vancouver: کپی

    بنی اقبال ناهید، رضوی صدر حسن. تحلیل محتوای متون تخصصی انگلیسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و مقایسه با سر فصلهای مصوب. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1389؛2(8):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/193352/fa

    IEEE: کپی

    ناهید بنی اقبال، و حسن رضوی صدر، “تحلیل محتوای متون تخصصی انگلیسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و مقایسه با سر فصلهای مصوب،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 2، no. 8، pp. 23–34، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا