Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1017
  • دانلود: 

    241
چکیده: 

گروتسک سبکی در هنر و ادبیّات است که براساس آن دو حسّ ناسازگار ترس و خنده به صورت هم زمان به مخاطبان إلقا می شود. امروزه این مفهوم توصیف کنندة دنیای پریشان و ازخودبیگانه ی انسان معاصر است و نمایش دهنده ی دنیایی آشنا از چشم اندازی بسیار عجیب که آن را ترسناک و مضحک جلوه می دهد. ناهماهنگی، افراط، اغراق، نابهنجاری، خنده آوری و ترسناکی، بارزترین ویژگی هایی است که یک اثر را گروتسک می سازد. داستان های گروتسک به دو نوع تقسیم می-شوند: یکی؛ داستان های گروتسک با محتوای خنده و ترس. دیگری؛ داستان های گروتسک با محتوای وحشت و انزجار و نفرت. گروتسک در ادبیات غرب گستره ی وسیعی دارد و در آثار نویسندگانی همچون فرانتس کافکا، ساموئل بکت، اوژن یونسکو، ادگار آلن پو، فرانتس هولر و. . . به طور چشمگیری وجود دارد. داستان های گروتسکی همچنین توجه برخی از نویسندگان ادبیات داستانی ایران ازجمله؛ صادق هدایت، صادق چوبک، بهرام صادقی و غلامحسین ساعدی را به خود جلب کرده است که با بررسی آثار آنان می توان به مؤلفه های گروتسکی دست یافت. در این پژوهش با نگاهی تطبیقی و تحلیلی با کاوش در آثار بهرام صادقی و اوژن یونسکو موارد بسیاری از نمودهای مؤلفه های گروتسکی یافت شد و مشخّص شد که این دو نویسنده با روشی آگاهانه به بیان مؤلفه های گروتسکی ازجمله عناصر کمیک و وحشت، ناهماهنگی و نابهنجاری در خلق آثارشان نظر داشته اند و از این رو آثار این دو نویسنده را می توان جزو آثار گروتسکی دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1017

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 241 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    23-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    699
  • دانلود: 

    199
چکیده: 

هر اثر ادبی بازتابندة مسائل اجتماعی و تصویری از جامعة عصر نویسنده است. شناخت این مسائل در آثار ادبی بر پایة جامعه شناسی قابل دریافت است. جامعه شناسی ادبیات، اثر ادبی را پدیده ای اجتماعی می داند زیرا ساختار جهان اثر ادبی بازتاب واقعیت های اجتماعی یا بیان نمادین آن ها است. پژوهش حاضر با توجّه به نظریات جامعه شناسی، به ویژه نظریات گلدمن به تحلیل داستان به کی سلام کنم دانشور پرداخته و آن را در حوزة فرم و محتوا مورد بررسی قرارداده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد؛ دانشور نویسنده ای واقعگرا و آشنا به مسائل پیرامون خود و اجتماع است. او با محوریت قرار دادن زن، وضعیت و حقوق نادیده گرفته شدة او را نشان می دهد و نسبت به آن انتقاد دارد. همچنین دین داری ظاهری، تبعیض طبقاتی و فقر را مورد نقد قرارمی دهد. یأس، خرافه گرایی و مردستیزی از دیگر مسائل مطرح شده در این داستان است که جنبه های روان-شناسانة داستان را بیان می کند. در حوزة فرم نیز به عناصر مهمی از داستان اشاره شده-است که در راستای محتوا به کارگرفته شده اند. انتخاب عنوان و شروع مناسب از شگردهای داستان پردازی دانشور است. شخصیّت ها نیز در این داستان واقعی و باورپذیر ساخته و پرداخته شده اند و شخصیّت پردازی در جهت موضوع داستان شکل گرفته است. واکاوی روایتِ راویِ درون داستانی و راویِ برون داستانی، نشان می دهد؛ نویسنده از روایت جهت ارائة ساختار حاکم بر جامعه استفاده کرده است. همچنین نویسنده با استفاده از لحن زنانه، مهارت در فضاسازی داستان، فضای استبدادی عصر خود را نشان داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 199 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    49-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    326
  • دانلود: 

    129
چکیده: 

دورا برودر اثر شاخص پاتریک مودیانو، نویسنده ی فرانسوی عصر حاضر است. در این اثر مودیانو با به تصویرکشیدن وضعیت تبعیدشدگان در طول جنگ و جستجوی دختر جوانی به نام دورا، زندگی او را به دقیق ترین شکل ممکن روایت می کند. وی با تداعی خاطرات گذشته ی خویش در شرایط بحرانی جنگ و دوران اشغال فرانسه و با پیوند زدن زمان حال به گذشته، رمانی منحصربه فرد می آفریند. آنچه مایه ی تمایز این رمان با دیگر آثار هم عصرش می شود، نحوه ی روایت آن است. نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، رمان دورا برودر را از دیدگاه منتقد ساختارگرای فرانسوی، ژرار ژنت تحلیل می کند و به نحوه ی عملکرد روایت و ویژگی های زمانی آن می پردازد تا نقش عنصر زمان در شکل گیری روایت داستان و ارتباط بین گذشته و حال را در فرآیند رویدادها تبیین نماید. به همین منظور بعد از معرفی اثر با شرح و تکیه بر نظریه های روایت شناسی ژنت؛ زمان، نظم و ترتیب، تداوم، بسامد، رمان تحلیل می شود. به موازات بررسی این مقوله نگاهی اجمالی به مضمون، سبک و سیاق نوشتار نویسنده نیز خواهیم داشت. هدف اصلی این مقاله، بررسی کارکرد عنصر زمان در روایت اثر است. مهم ترین یافته ی این پژوهش، حاکی از آن است که عنصر زمان نقش بسزایی در روایت ایفا می کند و نویسنده با تکیه بر بازی های زمانی و مرور خاطرات گذشته ی خویش به شیوه ای هنرمندانه زمان حال را به گذشته پیوند می زند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 129 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    69-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    630
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

یکی از بهترین و دقیق ترین شیوه های طبقه بندی و تجزیه و تحلیل ساختار و قالب قصّه ها، الگوی ریخت شناسی پراپ است. پراپ با مطالعه قصّه های پریان روسی به این نتیجه رسید که این قصّه ها به رغم تنوع و تکثر از نوعی وحدت و همانندی برخوردارند. در مقاله پیش رو سه داستان با نام های؛ تقدیر، تمتی و تیزتن از کتاب افسانه های مردم ایران گردآوردی علی اشرف درویشیان با رویکردی تحلیلی-توصیفی و براساس الگوی ریخت شناسی پراپ مورد بررسی قرارگرفته است تا چگونگی تطبیق داستان های یادشده و خویشکاری ها، حرکت قصّه ها و در نهایت میزان انطباق آن ها با الگوی پراپ نشان داده شود و ساختار کلی این داستان ها و قوانین حاکم برآن مشخص گردد. نتیجه ی بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که اولاً الگوی پراپ بر قصّه های انتخاب شده از افسانه های مردم ایران قابل تطبیق است. همچنین از مجموع سی ویک خویشکاری تعریف شده در الگوی پراپ در سه داستان انتخاب شده، بیست وهشت مورد مطابقت دارد، با این تفاوت که از شمار اجزای سازنده قصّه ها کاسته شده و در هر کارکرد مصداق های جدیدی یافت شده است. افزون بر این در داستان های بررسی شده حرکت ها مستقیماً یکدیگر را دنبال می کنند؛ اما قصّه «تیزتن» با دو حرکت آغاز شده که پایان یکسانی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    95-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    571
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

تحلیل گفتمان انتقادی تحوّلی در ساختار نقد بین رشته ای است. پرچم دار آن فِرکلاف با نگرشی ساختارمدار سعی در برملا ساختن زوایای پنهان متون دارد. هدف الگوی مذکور بازخوانی قدرت و ایدئولوژی برخاسته از آن در تولید هر متنی است. با اتکا بر مراحل سه گانة فرکلاف می توان به عوامل مؤثر اجتماعی در آفرینش جهان بینی نویسنده دست یافت؛ مؤلفه هایی که از آن ها به عنوان پیش فرضِ تولید متن نام برده شده است بر این اساس نویسندة الفقراء ثروت را محور داستان خود قرار داده است. وی ساختار نحوی و مؤثّرِ داستان را ابزاری در جهت برملاساختن جهان بینی حاکم بر مردم یعنی همان ثروت قرارداده است. پژوهش حاضر بر آن است تا ایدئولوژی نهفته در ساختار نحوی و برآمده از اندیشة نویسنده را بازخوانی کند. بر این اساس سازمان نحوی داستان نه تنها حاکی از عدم آزادی افراد در جامعه است بلکه ثروت را به عنوان یک قدرت پنهان، بازنمایی می کند تا آن جا که هر ناسره ای را در جایگاه سِره بازمی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 571

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    113-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    752
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

موش و گربه شیخ بهایی، یکی از داستان ها ی رمزی و تمثیلی است که از ویژگی اسلوب داستان در داستان برخوردار است و نویسنده در آن به ملامت صوفیه ی عصر خویش می پردازد. این اثر که مجموعه ای از 34 داستان و حکایت تودرتوی رمزی در موضوعات اخلاقی و مذهبی است، دارای عناصر داستانی ویژه و چشمگیری است. این پژوهش بر آن است تا برای اولین بار با بررسی عناصر روایی در این حکایات چون: درونمایه، پیرنگ (طرح)، زمان و مکان، عمل، موضوع، شخصیّت، به این پرسش پاسخ دهد که؛ نحوه ی به کارگیری عناصر داستانی در این مجموعه چگونه بوده و چه عوامل داستانی در اثرگذاری روایی این حکایت ها مؤثر بوده اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی و براساس مطالعات اسنادی و کتابخانه ای بوده و نتایج کلّی بدین قرار است که؛ اگرچه حکایات با زاویه دید دانای کل از حکایات دارای یک تا ده شخصیّتی متفاوت اند، اما روابط علّی و معلولی در همة حکایات به نحو مطلوب رعایت شده و اغلب شخصیّت های انسانی و حیوانی اصلی، تمثیلی و پویا و شخصیّت های فرعی، تمثیلی ایستا هستند که در 21 تیپ اجتماعی، 53 ناهنجاری را با لحنی متناسب، در درونمایه های دینی-مذهبی، سیاسی-اجتماعی، اخلاقی و هنری، مورد نقد و بررسی قرارداده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button