نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه کیفیت سود نشان می دهد عوامل متعددی بر کیفیت این اقلام اثرگذار هستند. از جمله این عوامل می توان به عوامل فرهنگی و ابعاد اخلاقی، نوع مالکیت شرکت ها، میزان حمایت های حقوقی کشورها از سرمایه گذاران، فشارهای قانونی، شاخص افشا و موارد دیگر اشاره نمود؛ لذا تحقیق حاضر به دنبال آن بوده است که از میان این عوامل، به بررسی مولفه های فرهنگ سازمانی بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بپردازد. برای این منظور با توزیع پرسشنامه مدل فرهنگ سازمانی کمرون و فریمن بین مدیران مالی این شرکت ها ابتدا نوع فرهنگ سازمانی آنها تعیین و سپس داده های مربوط به کیفیت سود به طریق اسناد کاوی از صورت های مالی شرکت ها استخراج گردید. سپس با استفاده از داده های جمع آوری شده و مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی، الگوی علی تاثیرگذاری ابعاد فرهنگی بر کیفیت سود ارائه شد. نتایج تحلیل آماری داده های جمع آوری شده از 85 شرکت، نشان می دهد که ابعاد فرهنگ سازمانی مدیران (ادهوکراسی - بازار - سلسله مراتبی) بر کیفیت سود گزارش شده توسط آنها تاثیر مثبت دارد و %43.5 از تغییرات این متغیر را تبیین می نماید.