چکیده فارسی:در نهاد همه انسانها، به حکم فطرت الهی، حقوقی به ودیعت نهاده شده است که غیرقابل انکار و تغییر بوده و در هر عصر و دوره، افراد بشر از هر نژاد و هر جنس، صرف نظر از رنگ پوست، میزان ثروت و موقعیت اجتماعی را شامل می گردد. از نظر اسلام، فطرت انسانها، مخلوق «خداوند تعالی» است و همه احکام و قوانین مندرج در شریعت اسلام، مطابق با فطرت آدمی است و از همین جهت در قرآن کریم از دین اسلام به عنوان «دین فطری» یاد شده است. از این رو در این مقاله به اثبات این امر در شریعت اسلام به ویژه با تاکید به نصوص قرآن کریم - به عنوان اولین و مهمترین منبع احکام اسلامی - پرداخته شده است. با عنایت به آیات متعدد قرآن در خصوص اهمیت حقوق فطری، با توجه به نگاه ویژه قرآن به کرامت انسانی و اصل مساوات روشن می شود که احکام و قوانین صادره در قرآن، مطابق با فطرت آدمی است و لذا قرآن کریم، بهترین منبع برای شناخت و حفظ حقوق آدمی به ویژه حقوق فطری اوست.
چکیده عربی:فی طبیعة وخلقة کل إنسان و علی أساس الفطرة الإلهیة اودعت حقوق مقررة مفروضة لاتحتمل الإنکار والتبدیل. و هذه الحقیقة تشمل جمیع الناس علی طول الأزمنة والعصور علی اختلاف أجناسهم و أنواعهم وألوان بشرتهم ومکانتهم الإجتماعیة والإقتصادیة.ومن وجهة نظر الإسلام فإن هذه الفطرة التی خلقها الله وأودعها فی الإنسان تتلائم وجمیع الأحکام والقوانین التی جاءت بها الشریعة الإسلامیة، فقد عرف القرآن الکریم الإسلام بأنه دین الفطرة. وفی هذا البحث وبالإستعانة بنصوص القرآن الکریم الذی یعتبر أول وأهم منابع أحکام الإسلام اثبت هذا المطلب والموضوع، حیث جاءت آیات کثیرة تعنی بأهمیة الحقوق الفطریة للإنسان وتطرقت بوجه خاص إلی کرامة الإنسان وأصل المساواة وبینت هذه الواقعیة بأن الأحکام والقوانین القرآنیة هی مطابقة کل المطابقة لهذه الفطرة الإلهیة ولهذا یعتبر القرآن الکریم من أفضل المنابع لمعرفة حقوق الإنسان وصیانتها.