هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش اسناد بر افزایش گذشت و بهبود اسناد علی و اسناد مسوولیت زوجین شهر اهواز است.روش: در این پژوهش از یک نمونه در دسترس زوجین شهر اهواز استفاده شد که به فراخوان پژوهشگر برای آموزش اسناد پاسخ مثبت دادند. نمونه این پژوهش را 24 زوج تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی (n=12) و کنترل (n=12) گمارده شدند. فرضیه های پژوهش عبارتند از: 1- آموزش اسناد سبب افزایش گذشت زوجین می شود؛ 2- آموزش اسناد سبب بهبود اسناد علی زوجین می شود؛ 3- آموزش اسناد سبب بهبود اسناد مسوولیت زوجین می شود. همه زوجین شرکت کننده در این پژوهش به وسیله مقیاس صفت گذشت (TFS) و مقیاس اسناد ارتباطی (RAM) مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی و روش آماری، تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تحلیل واریانس تک متغیری (ANCOVA) نیز به کار بسته شد.یافته ها: نتایج بدست آمده فرضیه های پژوهش را تایید نمود و نشان داد که آموزش اسناد به گونه معنادار سبب افزایش گذشت، بهبود اسناد علی و اسناد مسوولیت زوجین می شود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین زوجینی که آموزش اسناد دیده اند (گروه آزمایش) و زوجینی که آموزش اسناد ندیده اند (گروه کنترل)، از لحاظ افزایش گذشت تفاوت معناداری وجود دارد، بنابرین فرضیه ها تائید می گردد.