یکی از اساسی ترین ضرورت های سازمان های اطلاعاتی-امنیتی، درک موقعیت ها و شناخت صحیح مسائل و چالش های پی شرو و انطباق ساختار و برنامه سازمان برای پاسخگویی شایسته و به موقع، به منظور پیش بینی آینده و تحلیل درست مسائل است. این سازمان ها ازجمله نهادهایی هستند که آموزش در آن نقش کلیدی داشته و کارکنان آن در مقاطع مختلف کاری و خدمتی، آموزش های خاص و هدفمندی ا ر طی می نمایند. مراکز آموزش اطلاعاتی-امنیتی به شرط تحقق واقعی ارزش ها و کارکردهای مورد انتظار، نقش بسزایی در تعالی و موفقیت های سازمان های متبوع خود خواهند داشت. این پژوهش با هدف تبیین وضعیت تحقق ارزش ها و کارکردهای دانشگاهی در مراکز آموزش اطلاعاتی-امنیتی و بر اساس روش تفسیری رویکرد کیفی، شکل گرفته و از تحلیل اسنادی به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات بهره گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد در بحث ارزش های دانشگاهی مراکز آموزش اطلاعاتی-امنیتی کشور، اولویت بخشی به ارزش های سازمانی بیش از ارزش های نهادی بوده و در مقوله کارکردهای دانشگاهی، دو نوع «یادگیری برای دانستن» و «یادگیری برای با هم زیستن» تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته است.