Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6501
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6501

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1972
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1972

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

احمدی جمال

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1095
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

ابوالقاسم قشیری (465-376 ه) یکی از بزرگ ترین عارفانان و عالمان قرن پنجم هجری قمری است. او در میدان های علم و معرفت روزگار خود، سرآمد اقران بود. آثار فراوانی که از او برجای مانده گواه این است که نه تنها در سلوک عرفانی و حکمت عملی، بلکه در حدیث و تفسیر و فقه و کلام هم از توانمندی زایدالوصفی برخوردار بوده است. یکی از دغدغه های قشیری بر اساس آنچه که از منابع مختلف گزارش شده، اندیشه های کلامی است. به نظر می رسد باورهای کلامی قشیری در بازخوانی اندیشه های او، همخوانی و تطابق بیشتری با کلام اشعری داشته باشد. این مساله را می توان در آثار او به وضوح مشاهده کرد. در رساله قشیریه، تفسیر لطایف الاشارات، نامه شکایت اهل سنت و قصیده الصوفیه آشکارا منظومه فکری قشیری آمده است.نگارنده در این مقاله که به روش کتابخانه ای صورت گرفته در پی آن است تا با مراجعه به آثار مذکور هر چه بیشتر به اندیشه های قشیری وضوح ببخشد. نتیجه ای که از مقاله گرفته می شود حاکی از آن است که آراء قشیری بجز مساله صفات خبریه و راه شناخت خداوند همان آراء ابوالحسن اشعری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

الهامی شراره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    23-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1276
  • دانلود: 

    327
چکیده: 

مقایسه آثار مشابه در یک یا چند زبان مختلف از شاخه های نقد ادبی به شمار می آید و می تواند نتایج پرباری را در پی داشته باشد و به معرفی اختصاصات زبانی و ویژگی های فکری گویندگان در ادوار مختلف کمک شایانی نماید. در این پژوهش منظومه نوفل و مجنون کردی میرزا شفیع کلیایی شاعر شهیر کرد زبان با داستان نوفل و مجنون نظامی گنجوی مورد مقایسه قرار گرفته و نتایجی در باب اختصاصات فکری و هنری این دو اثر، مشتمل بر شخصیت ها، تصاویر و توصیفات، مسائل اعتقادی و معنوی، تعبیرات و ترکیبات، واژگان و ... ارائه شده است. برای مثال، میرزا شفیع بیشتر از نظامی به توصیفات پرداخته و تصاویر هنری زیبایی خلق می کند. همچنین، شخصیت نوفل در منظومه نوفل و مجنون کردی، پویا است اما در اثر نظامی ایستا و ثابت است. میرزا شفیع، داستان را با مرگ نوفل به پایان می برد و نظامی داستان را با سرگردانی مجنون و بازگشت نوفل به مملکت خود به پایان می رساند. از سوی دیگر مسایل اعتقادی و معنوی مانند سوگند به خدا، دعا و نفرین به درگاه خداوند، مناجات ها و تلمیحات مذهبی در منظومه کردی نسبت به منظومه نظامی، بسامد بالاتری دارد. نگارنده به معرفی این موارد و دیگر نتایج به دست آمده، پرداخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 327 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    37-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1708
  • دانلود: 

    891
چکیده: 

عمر خیام شاعر و دانشمند برجسته ایرانی قرن پنجم دارای مجموعه اشعاری است موسوم به رباعیات، که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و به زبان های متعددی ترجمه شده است. اولین ترجمه آن در سال 1859 توسط فیتزجرالد شاعر انگلیسی ارائه شد که سبب آشنایی دنیای غرب با خیام و افکار او گشت. این ترجمه تا حدی ترجمه مفهومی به شمار می آید و حتی برای برخی از رباعیات آن معادل فارسی در اصل رباعیات خیام یافت نمی شود. دنیای عرب نیز از قافله عقب نمانده و ادبای متعددی به ترجمه رباعیات دست یازیدند. برخی از آنان مستقیما از نسخه فارسی استفاده نموده و آن را برگرداندند، اما غالب آنان به سبب عدم تسلط به زبان فارسی، به ناچار از نسخه انگلیسی بهره گرفتند. عبدالرحمن شکری شاعر معاصر مصری از جمله این افراد است که با استفاده از نسخه ترجمه شده به انگلیسی، سه رباعی را ترجمه نموده است. ترجمه او از این سه رباعی دارای کم و کاست هایی چه در محتوا و چه در قالب است. برای مثال قالب دوبیتی رباعی در ترجمه او به چهاربیتی تغییر کرده و در ترجمه نیز شیوه ترجمه مفهومی و آزاد را برگزیده و تلاش نموده است تا مضمون آن را منتقل نماید.در این پژوهش، با مقایسه ترجمه عبدالرحمن شکری با ترجمه فیتزجرالد و مطابقت آن دو با اصل فارسی، تلاش بر آن است که کاستی های ترجمه عبدالرحمن شکری مورد ارزیابی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 891 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    53-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1065
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

طرز گفتار و شیوه سخن سرایی در هر عصر و زمانه ای، نمایانگر عقاید و درون مایه های شعری شاعرانی است که به نوعی در آثارشان جلوه ظهور یافته است.استاد توس، حکیم فردوسی از جمله کهن سرایانی است که در یک هزار سال پیش در حماسه عالم گیر خود از شرافت انسان های نیک رفتار به دفاع پرداخته یا هم اقلیمی وی، حکیم ناصرخسرو را می بینیم که رنج زمانه را به وفور دریافته و مداحان جفاپیشه را در شعرش، همراه با ستم گران تاریخ به باد انتقاد گرفته و در دیوان شعرش، «لفظ در دری» را به پای خوکان روزگاران نریخته است.سعدی جهان دیده را در نظر آوریم که غرق در اندیشه های بشر دوستانه، نخستین گام را در ادبیات اخلاقی و اجتماعی جامعه برداشته یا از مولانای بلخ و لسان الغیب حافظ شیرازی. در غرب عالم نیز داستان ایلیاد و ادیسه که نمایه ای از تلاش انسان های دلاور و هوشیار است، وجود دارد که برای بقای شرافت انسانی با اراده منحوسان می جنگند. یا آنچه در بازمانده اشعار «الکئوس» می بینیم که قدیم ترین نمونه های شعر غنایی یونان در آن ارائه می شود. در واقع ماجرای بیان دردها و مشقات انسان های گرفتار و در بند مرگ و زندگی را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1065

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

شعبانلو علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    73-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    719
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

نامه نگاری منظوم و منثور در زبان فارسی قدمت دیرینه دارد، اما نامه های اداری معمولا به نثر نوشته می شدند. یکی از گونه های مکاتبات اداری، استشهادنویسی بود که اکنون نیز مرسوم است. در استشهاد، گروهی از بزرگان و مسوولان و معتمدان و معاریف شهر و کشور، در تایید یا تکذیب امری گواهی می نوشتند.در کتاب های تاریخ و جنگ ها و آثار نویسندگان زبان فارسی، نمونه های فراوانی از مکاتبات رسمی و غیر رسمی و اداری و دوستانه آورده شده است، اما نگارنده تاکنون در میان آثار کهن، استشهادی که گواهی های گواهان نیز در پای نامه باشد، ندیده است، جز این استشهاد که علاوه بر داشتن گواهی های شهود، منظوم نیز هست و در قالب مثنوی سروده شده است و 124 بیت دارد. مجموع ابیات این نامه با احتساب گواهی ها به 248 بیت می رسد. ارکان اصلی آن به عنوان یک نامه اداری و رسمی که به وزیر وقت نوشته شده است، عبارتند از عنوان، مقدمه، اصل پیام، اختتام و امضاء.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 719

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    87-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6602
  • دانلود: 

    3823
چکیده: 

بنابر اعتقاد اکثر عرفا، اولین منزل در سلوک طریقت، طلب و شوق انسان برای بازگشت به وطن اصلی خویش است. این شوق و میل به بازگشت به اصل خویش به مصداق، کل شیء یرجع الی اصله (هر چیزی به اصل خویش باز می گردد) نه تنها در انسان، بلکه در تمامی ذرات عالم هستی جریان و سریان دارد.جزو ها را روی ها سوی کل است           بلبلان را عشق با روی گل است   (مثنوی، 1/767)آنچه از دریا به دریا می رود                    از همانجا کآمد، آن جا می روداز سر که سیل های تیزرو                     وزتن ما جان عشق آمیز رو          (مثنوی، 1/772-771)مولوی نیز از همان نخستین ابیات مثنوی (نی نامه) سخن خود را با دعوت به گوش فرا دادن به درد دل های «نی» آغاز می کند که به سبب دوری از نیستان، شکوه سر می کند و از آنجا که به اعتقاد اکثر پژوهش گران، تمام مثنوی در هجده بیت «نی نامه» خلاصه شده است، مثنوی مولانا به عبارتی، داستان همین شوق و طلب است و بیشتر حکایاتی که مولانا در مثنوی بیان می کند، به نوعی هدفش بر افروختن شعله «طلب» و اشتیاق در دل سالکان راه حق است.این مقاله کوششی است در بررسی موضوع «طلب» از نگاه مولانا که پس از مقدمه و نظر تعدادی از مشایخ صوفیه در این مورد، دیدگاه خاص مولانا را در ارتباط با این مقوله در مثنوی پی گیری می کند. نوع روش تحقیق در این مقاله عمدتا تجزیه و تحلیل عقلانی و به صورت کتابخانه ای است.نتیجه ای که از این پژوهش به دست آمده، آن است که: چون مولانا مثنوی را در حالت شور و سماع و مستی می سروده، نکات عرفانی، به صورت پراکنده در خلال حکایت های آن بیان شده است و برای دریافت دیدگاه مولانا در خصوص هر کدام از آنها ناگزیر باید شش دفتر مثنوی را با دقت هر چه تمام تر جست و جو کرد. این پژوهش تلاشی برای گردآوری و استخراج دیدگاه مولانا در زمینه «طلب» به گونه ای منظم و منطقی است. با این هدف که پژوهندگان نکات عرفانی مثنوی برای بررسی این مقوله، نیازی به مطالعه تمام مثنوی نداشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6602

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3823 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    115-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3145
  • دانلود: 

    907
چکیده: 

موضوع سیاست و چگونگی اداره امور مردم و جامعه یکی از دغدغه های فکری شاعران و نویسندگان است و اهمیت این موضوع سبب شده تا در سروده ها و نوشته های خود به این موضوع بپردازند؛ چنان که سعدی در گلستان و بوستان، عنصرالمعالی در قابوس نامه و زین العابدین مراغه ای در سیاحت نامه ابراهیم بیگ گوشه ای از سیاست حاکمان را در قالب رمان اجتماعی بیان کرده اند.صائب تبریزی از بزرگترین سخن سرایان سبک هندی در قرن دهم هجری است. مضمون آفرینی های زیبای او در غزل، توجه ویژه او به مسائل اجتماعی و پیروی از طنز حافظ و سعدی، او را در ردیف یکی از چهره های بزرگ ادبی ایران قرار داده است. صائب با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی عصر خود نگاهی ویژه به سیاست و کشورداری دارد. او در هر باب، نقدهایی در پرده پند و اندرز برای کارگزاران حکومت دارد. در این مقاله سعی شده است نمونه هایی از انتقادهای سیاسی و اجتماعی منعکس شده در اشعار صائب تبریزی ارائه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 907 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    137-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1991
  • دانلود: 

    864
چکیده: 

سعدی یکی از مهمترین ارکان ادب فارسی است که شهرتی جهانی دارد. بوستان و گلستان او را اثرگذارترین متون بر ارزش ها و باورهای مردم ایران دانسته اند. بنابراین پی بردن به آن بخش از نظرگاه های سعدی که در این دو اثر بیان شده اند، مهم به نظر می رسد. در پژوهش موجود، بعد از معرفی اجمالی سعدی، بوستان و گلستان، به توصیف دیدگاه های سعدی درباره خدا، بر اساس متن بوستان و گلستان پرداخته شده است.خدای آشنای سعدی، همان خدایی است که اسلام معرفی می کند. سعدی نیز بر حضور دائمی و محوریت خداوند در تمامی امور تاکید کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 864 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button