ارزیابی دوره ای سلامت مشتمل است بر معاینات یا آزمایشات طبی که به عنوان اقدامات پیشگیرانه برای حفظ و ارتقای وضعیت سلامت مورد استفاده قرار می گیرند. این مطالعه آگاهی کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی (ارومیه) را نسبت به تجویز ارزیابی های آزمایشگاهی دوره ای سلامت در سال 83 بررسی می کند.در این بررسی مقطعی، تمام کارآموزان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 84-83 مورد مطالعه قرار گرفتند (300 نفر). جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای صورت پذیرفت که روایی و پایایی آن پیش از انجام مرحله اصلی تحقیق مورد تایید قرار گرفته بود. امتیاز آگاهی کلی، جمع امتیاز فرد از پاسخ صحیح به نحوه تجویز 18 تست آزمایشگاهی مورد سوال بود که می توانست امتیاز حداقل صفر و حداکثر 18 را به خود اختصاص دهد.در جریان مطالعه 274 نفر از دانشجویان، پرسشنامه را تکمیل شده عودت دادند (میزان پاسخ گویی 3/91 درصد). در این بین فقط 5/24 درصد عنوان کردند که در مورد نحوه تجویز آزمایشات دوره ای سلامت آموزش دریافت کرده اند و قریب به اتفاق دانشجویان دریافت این آموزش ها را ضروری می دانستند (5/98 درصد). میانگین امتیاز افراد از متغیر آگاهی کلی نیز 5/5 با انحراف معیار 8/3 و میانه 5 بود. همچنین میانگین امتیاز در دانشجویانی که قبلا آموزش دریافت کرده بودند با دانشجویانی که آموزشی دریافت نکرده بودند اختلاف آماری معنی دار نشان داد .(p=0.002)میانگین امتیاز آگاهی کلی دانشجویان در مورد نحوه تجویز آزمایشات دوره ای سلامت 5/5 بود که با در نظر گرفتن حداکثر امتیاز 18، امتیاز پایینی به نظر می رسد. اکثر افراد مورد مطالعه دریافت آموزش در مورد نحوه تجویز ارزیابی های دوره ای سلامت را ضروری می دانستند.به نظر می رسد آموزش دانشجویان و حتی بازآموزی پزشکان در این زمینه می تواند از دیدگاه طب پیشگیری به نفع سلامت عمومی جامعه و نیز اقتصاد بهداشت باشد.