Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1314
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1314

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5946
  • دانلود: 

    3197
چکیده: 

از عوامل موثر در شکوه و زیبایی معماری ایران به ویژه در دوران اسلامی به تزئین و آرایش بناها می توان اشاره کرد. در این میان، مسجد - مدرسه چهارباغ اصفهان یکی از شاهکارهای معماری دوره صفوی و مسجد - مدرسه سید یکی از مهم ترین بناهای ساخته شده در ابتدای دوره قاجار در شهر اصفهان از لحاظ تزئینات و به خصوص نقوش کاشی کاری حائز اهمیت هستند. بررسی، مطالعه و مقایسه در نقوش کاشی کاری این دو بنا می تواند باعث بازشناسی هویت فرهنگی این دو بنا شود. با توجه به خلاء نسبی علمی - تحقیقاتی در رابطه با معماری مدارس تاریخی کشورمان بخصوص در بحث تزئینات، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی و انجام تحقیقات کتابخانه ای در عرصه آرایه های معماری این دو بنا و تحقیقات میدانی به ارزیابی و مقایسه تطبیقی نقوش کاشی کاری دو بنای شاخص معماری دوران صفویه و قاجار بپردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیش تر تزئینات کاشی کاری مسجد - مدرسه چهارباغ نقوش هندسی و گیاهی به صورت انتزاعی و تجریدی است که استحکام ساده و روانی دارد و خط به کار رفته در تزئینات آن، خط کوفی بنائی و خط ثلث است. اما عناصر تزئینی به کاررفته در مسجد - مدرسه سید تنوع بیشتری دارد که تحت تاثیر هنرهای تزئینی غرب به صورت طبیعت گرا، غیرانتزاعی و تقلیدی می باشد؛ نقوشی همچون منظره سازی، تصاویر میوه همچون انگور، گل و گلدان، کاسه بشقابی و موارد مشابه آن نیز به چشم می خورد. هم چنین، خط غالب بیش تر کتیبه ها خط نستعلیق است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5946

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3197 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    17-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1324
  • دانلود: 

    1757
چکیده: 

در اساطیر اژدهاکش حامی مردم است، با نیرو و کمک ایزد یا ایزدان، به حمایت از مردمان و برای ایجاد صلح و آرامش به جنگ با اژدها می رود. در فرهنگ های مختلف اژدها و اژدهاکشان با نمادهای گوناگونی به کار رفته اند ولی در بن مایه و زبان تمامی آن اسطوره ها یکی هستند و فقط از لحاظ گفتار است که در فرهنگ های مختلف از یکدیگر متمایز شده اند.در تحقیق حاضر از بین اسطوره های جهان درباره اژدهاکشی، اسطوره اژدهاکشان ایران و هند انتخاب و از بین آنها به مقایسه بهرام (ورثرغن)، ایزد اژدهاکش ایرانی، با ایندرای هندی و فریدون و راما پرداخته شده است. این مقاله با جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و تحلیل اسطوره ها به روش ساختارگرایانه با نظر به تفکرات لوی استروس - که اسطوره را گفتاری درون نظام نمادین زبان می داند - پیش رفته است. هم چنین، بر اساس تفکرات ژرژ دومزیل که جامعه هند و اروپاییان را یک قوم واحد می داند، به بررسی این سوال پرداخته شده است که آیا بین اسطوره های ایران و هند تطابقی وجود دارد؟ اگر آری این تطابق ها به چه مساله ای مربوط می شوند؟ بنابراین، مقاله حاضر ساختاری تحلیلی - تاریخی دارد.با بررسی های انجام شده، در نهایت این نتیجه حاصل شد که تطابقاتی بین اژدهاکشان هند و ایران وجود دارد و این شباهت ها و تطابق ها بنابر نظر استروس نه در اثر ارتباطات بلکه چون اسطوره ها در انگاره های عام ذهن آدمی وجود دارند و به دلیل این که هندیان و ایرانیان قبل از جدایی هر دو از یک قوم هند و اروپایی بوده اند، بنابراین اسطوره اژدهاکشان این دو قوم بن مایه های مشترکی دارند و فقط در روایت به دلیل تشکیل سازمان های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و موقعیت های جغرافیایی مختلف از نشانه های مختلفی استفاده کرده اند و به مرور زمان تغییر یافته و از یکدیگر متمایز شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1757 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    29-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3376
  • دانلود: 

    1562
چکیده: 

منظر شهر واسطه ای میان انسان و پدیده شهر و تبلور بصری و معنایی اجزای تشکیل دهنده فضا است که یکی از اجزای آن تابلوها و علایم هستند. تابلوهای معرف کاربری و تبلیغاتی در عین ایفای نقش کارکردی خود، که معرفی کالا و خدمات است، موجب افزایش پویایی و سرزندگی فضا یا اغتشاش و سردرگمی می شوند. این موضوع در حالی مطرح است که منظر شهری بیش تر مراکز فعال شهرها با تابلوهای رنگارنگ پوشیده شده است. این تابلوهای رنگارنگ در کنار یکدیگر و در طول زمان برای جلب توجه مشتریان شکل گرفته اند، از همین رو دارای ویژگی منحصر به فردی هستند که همان هویت بصری متمایز و مشخصی است که از فرهنگ مردم و مطابق با نیاز و سلیقه روز برآمده است. خیابان چهارباغ عباسی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین خیابان های شهر اصفهان است که با تابلوهای تبلیغاتی مغازه ها و فروشگاه ها پوشیده شده است. تابلوهای تبلیغاتی از اجزاء منظر شهری هستند که تاثیرات مطلوب و نامطلوبی در کیفیت فضای شهری ایجاد می کنند. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی، بعد از مشاهده و جمع آوری اطلاعات به بررسی نقاط قوت و ضعف موجود در منظر خیابان چهارباغ عباسی که به دلیل وجود تابلوها ایجاد شده است، پرداخته ایم و زمینه های مختلف را بررسی کرده ایم و در انتها به این نتیجه رسیده ایم که تابلوهای تبلیغاتی با وجود داشتن هماهنگی هایی از جمله فرم و چیدمان با زمینه کالبدی، به علت استفاده نامناسب از رنگ ها و بی توجهی به زمینه فرهنگی مطلوبیت بصری لازم را ندارند و لازم است در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد. به منظور انجام این اصلاحات می توان سه رویکرد مختلف اتخاذ کرد که در این پژوهش با انتخاب رویکرد سوم که تدوین ضوابط عام کمی و کیفی و ارائه الگوها و نمونه های مناسب است، به ارائه چهارچوب و پیشنهاداتی برای طراحی و سامان دهی تابلوهای تبلیغاتی خیابان چهارباغ پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    41-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

در این مقاله نحوه تجلی ارزش های پست مدرن در تعامل متن و تصویر در قالب تداخل و هم زیستی ژانرها و شکل گیری بیناژانریت به مثابه یک «مساله» بررسی می شود. در راستای حل آن، بر اساس روش نشانه - معناشناسی و رویکرد تحلیل گفتمان پدیدارشناختی این فرضیه را مطرح می کنیم که در دوره پست مدرن بر اثر نمود شرایط اجتماعی - سیاسی و... در شکل گیری متن ها، در وضعیت های تقابلی (نظیر تقابل عناصر کلامی/ تصویری)، بر اثر شکل گیری یک وضعیت آنارشیسم معنایی و آشوب فراگیر در متن و گفتمان، ما با نوعی وضعیت شبه معناشناختی مواجه می شویم که جز در بستر بررسی همه جانبه تمامی عناصر و عوامل دخیل در گفتمان و نسبت سنجی آن با وضعیت اجتماعی و فرهنگی و... قابل بررسی نخواهد بود. فرضیه جانبی ما در این تحقیق این است که آنچه باعث چنین وضعیتی شود، جز از رهگذر فروریزش قالب ها و ژانرها - به مثابه قوالب عادت واره های معنایی - قابل وقوع نخواهد بود و در این راستا فروریزش مرزهای هویتی و نیز چارچوب های حسی - ادراکی و حتی عاطفی سهم عمده ای ایفا می کنند. در این راستا، یک کتاب مصور با عنوان مردم معمولی تالیف علیرضا میراسداله مورد تحلیل نشانه معناشناختی قرار می گیرد و نشان داده می شود که ارزش های دوره پست مدرن ناشی از رشد سریع فنآوری و درهم ریختن مرزهای تعاملات جهانی باعث شده است که این متن در راستای انعکاس این ارزش ها از حالت بینامتنی ساده در قالب تاثیرپذیری محتوایی عناصر از یکدیگر خارج شود، به صورت مادی درهم بریزد و به نحوی انضمامی منعکس کننده تغییرات محتوایی در بستر اجتماعی - فرهنگی باشد. به این ترتیب با فروریزش مرزهای حسی - ادراکی، هویت، شناخت و... در نهایت ما با وضعیتی مواجه می شویم که می توان آن را «وضعیت شبه گفتمانی» نامید. در چنین وضعیتی، «کنش» تعطیل و مرز میان گفتمان و غیرگفتمان مخدوش می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    57-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    2727
چکیده: 

نوشتار حاضر جستاری است در زمینه مطالعه تطبیقی ریخت شناسی شمشیرهای سلطنتی ایران و عثمانی در سده های دهم و یازدهم هجری (16 و 17 م.). از همین رو، کوشش شده است تا با بهره جستن از روش تحقیق کیفی - توصیفی و به دست دادن شواهد تاریخی به بازنمایی تحلیلی وجوه اشتراک و افتراق این شمشیرها به لحاظ شاکله ظاهری و نقوش طرح شده بر آنها پرداخته شود. در این مقاله پس از ارائه تصاویری از نمونه شمشیرهای هر دو حکومت در سده های مورد نظر و ارزیابی ریخت شناسی آنها در قالب جداول تحلیلی، چنین نتیجه گیری شده است که مذاهب رسمی موجود در این مناطق بر نحوه تزئینات و مضامین نوشتاری حک شده بر شمشیرها تاثیر بسزایی داشته اند و موجب شده اند که شمشیرها در هر یک از حوزه های حکومتی ویژگی خاص خود را بیابند؛ در حالی که تبادل صنعتگران اسلحه ساز و سلاح ها باعث بروز ویژگی های مشترک در ساخت سلاح های این دو حکومت شده است. به علاوه، سادگی تزئینات شمشیر ایرانی در مقابل تزئینات بیش از حد روی تمامی قطعات شمشیرهای عثمانی تفاوت برجسته این شمشیرها شمرده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    73-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2712
  • دانلود: 

    1853
چکیده: 

در این مقاله قصد داریم با تاکید بر جلوه های ساختاری تئاتر ابزورد، به مثابه شکل نوینی از پردازش نمایشی در نیمه نخست قرن بیستم، تحولات وسیع زبان ادبی را در این گونه تئاتری تحلیل و نقش آن را در روند تکوین ادبیات داستانی پس از خود بررسی کنیم. مساله اصلی این تحقیق کشف و شناسایی حدود تاثیرات متقابلی است که میان این گونه متفاوت نمایشی و اشکالی از ادبیات داستانی مدرن پس از دهه شصت میلادی، نظیر رمان نو، نمایان شد. اگر بتوان پذیرفت که تئاتر ابزورد در حد فاصل جریانات ادبی مدرن و پسامدرن رواج یافت، سوال عمده این است که تا چه حد بر اشکال رمان نویسی پس از خود تاثیر گذاشته است؟ در تحقیق حاضر در صدد آنیم که با الهام از آموزه های ساخت گرایی تکوینی، الگوی روش شناسانه مناسبی برای سنجش کیفی هر نوع تاثیر متقابل میان درام ابزورد و رمان نو تعریف کنیم. به این منظور، جامعه ای از نویسندگان مطرح در هر دو گونه ادبی و نمایشی مذکور را انتخاب کرده و شاخص های سبک شناسانه ای از آثار آنها را مد نظر قرار داده ایم. در این مقایسه تطبیقی، به ویژه با تمرکز بر کیفیاتی از نمایشنامه های ساموئل بکت و رمان های مارگریت دوراس، نشان داده می شود که تا چه اندازه می توان با شاخص هایی مشترک به شکل یا محتوای آثار مذکور توجه نشان داد. سبک گریزی، شیءگرایی، انسان گرایی و علم گرایی از مهم ترین معیارهای این سنجش تطبیقی به شمار می رود و با شواهدی که از متون مختلف ارائه شده است، ثابت می شود که تئاتر ابزورد تاثیرات صرفا ادبی بر روند تحول رمان نو نگذاشته است، بلکه باید گفت که جنبه های «تئاتری» درام ابزورد نیز در زبان ادبی پس از دهه شصت میلادی نفوذ کرده است؛ روندی که می توان آنرا به نوعی «اجرایی شدن» ادبیات تلقی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2712

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1853 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3269
  • دانلود: 

    2148
چکیده: 

انسان برای بیان مضامین دینی و اسطوره ای و فایق آمدن بر شکاف بین بخش خودآگاه و ناخودآگاه ذهن خود به نماد و نمادپردازی نیاز دارد. نماد در صور مختلفی چون رویا، قصه عامیانه، اسطوره، شیء طبیعی و هنر ظاهر می شود. در معماری کاربرد نماد از همه هنرها قوی تر و پرمعناتر است. امروزه، زبان نمادگونه در معماری با اصطلاحات بی اثر یا منفی یکسان شده است و ارتباطات شهودی ناظر در تعریف موقعیتش نه تنها عاملی برای بهبود تعاملات وی در فضا نیست، بلکه به ابزاری برای از خودبیگانگی تبدیل شده است. هدف از این مقاله پاسخگویی به این سوال است که آیا با دستیابی به مشترکات معنایی کهن الگوها که در ناخودآگاه جمعی انسان ها وجود دارد و برگرفته از سه منبع اسطوره های جهانی، نماد و رویا است، می توان به درک مفاهیم کهن الگویی و تجلی آن در کالبد معماری رسید یا خیر. در این مقاله مفهوم «عروج» به عنوان کهن الگو تلقی و بررسی می شود و از آنجا که این مفهوم یکی از مفاهیم برگرفته از ناخودآگاه جمعی انسان ها است، با کشف مفاهیم و معناهای دیگر می توان به زبان الگوی واحدی در معماری دست یافت تا تعاملات انسان با فضای معماری ارتقا یابد. طراحان و معماران این زبان را شیوه ای بی زمان و ابدی خواهند یافت که با استفاده از آن می توانند عوامل دیگر متاثر از زمینه و سبک های معماری را به صورت مکان مند و زمان مند به کار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2148 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1