Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    185-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    300
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

زمینه و هدف: آزمون های علمی به صورت مکرر در آموزش و ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این آزمون ها آزمون ساختارمند بالینی عینی می باشد. هدف از این مطالعه تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاری بود. ‬ ‬ ‬ ‬ روش کار: این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفته است. در این پژوهش 11 دانشجویی کارشناسی پرستاری با میانگین سنی 3/5± 24 سال شرکت داشتند. جهت آنالیز داده ها از روش ایلو و کینگاز 2008 استفاده شد. جهت کمک به آنالیز داده ها از نرم افزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شد. ‬ یافته ها: تحلیل داده منجر به استخراج دو طبقه اصلی و 8 طبقه عمومی: تسهیل کننده ها موفقیت در آزمون با زیرطبقات (تجارب قبلی، یادگیری همتا، ویژگی های شخصی و آمادگی مدیریتی)، موانع موفقیت در آزمون با زیرطبقات (عدم قطعیت در اجرا آزمون، غول بودن آزمون، نحوه اموزش بالینی و بی توجهی و نداشتن انگیزه) شد. ‬ ‬ ‬ نتیجه گیری: مطالعه حاضر یکی از اولین مطالعاتی است که به تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاری پرداخت. با توجه به نتایج این مطالعه عوامل بسیار زیادی از جمله شرایط فردی، گروهی و شرایط آموزشی حاکم در دانشکده و بیمارستان در موفقیت در آزمون آسکی تاثیرگذار می باشد. با توجه به نتایج مطالعه باید مسیولین دانشکده پرستاری سعی کنند موانع موفقیت در آزمون را در سال های بعدی به حداقل برسانند و از طرف دیگر تسهیل کننده ها را تقویت کنند تا دانشجویان و دانشکده ها بیشترین استفاده را از برگزاری آزمون آسکی داشته باشند. ‬ ‬ ‬ ‬ ‬

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 300

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    199-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    176
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

زمینه و هدف: در عصر حاضر شیوع کمردرد مزمن در جهان رو به افرایش است و کمبود ویتامین D با اختلال در عملکرد عصبی-عضلانی و دردهای مزمن اسکلتی-عضلانی همراه است. بعلاوه ورزش درمانی و انتخاب مداخله های تمرینات ثبات دهنده مرکزی، نقش مهمی در توانبخشی این بیماران دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات ثبات دهنده مرکزی و مصرف ویتامین D بر میزان درد، ناتوانی عملکردی در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بود. ‬ روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش و پس آزمون انجام شد. 48 زن مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، سپس بطور تصادفی به گروه های شاهد، تمرین، ویتامین Dو تمرین+ ویتامین D (ترکیبی) تقسیم شدند (12 نفر در هر گروه). گروه های تمرین و ترکیبی، 8 هفته ثبات دهنده مرکزی انجام دادند. گروه های ویتامینD و ترکیبی، 50000 واحد ویتامین D در هفته و طی 8 هفته دریافت نمودند. شدت درد با مقیاس دیداری درد، میزان ناتوانی عملکردی با پرسشنامه اوسوستری قبل و پس از مداخله ها سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی و ANOVA در سطح معناداری کمتر از 0/05انجام شد. ‬ ‬ ‬ ‬ یافته ها: 8 هفته تمرینات ثبات دهنده مرکزی، مصرف ویتامینD و مداخله ترکیبی با کاهش معنادار میزان درد (به ترتیب 20/15، 18/60 و 34/20 درصد) و شدت ناتوانی عملکردی (به ترتیب 48/35، 44/26 و 51/81 درصد) در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی همراه بود (0/001>p). بعلاوه مداخله ترکیبی به کاهش بیشتر میزان درد در مقایسه با دو مداخله دیگر منجر شد(0/001>p). نتیجه گیری: به نظر می رسد تمرینات ثبات دهنده مرکزی، مصرف ویتامینD و مداخله ترکیبی می تواند منجر به کاهش درد و بهبود عملکرد جسمانی بیماران مبتلا به کمردرد مزمن با سطوح پایین ویتامین D شود، اما مداخله ترکیبی با اثربخشی بیشتری بر کاهش درد همراه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    213-223
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

زمینه و هدف: مقوله رهبری در علوم پزشکی و آموزش پرستاری، به ویژه در ارتباط با یادگیری بالینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند به میزان قابل توجهی اثربخشی آموزش بالینی را پیش بینی کند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب شایستگی رهبری آموزش در گروه های بالینی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت. ‬ روش کار: پژوهش حاضر به روش کیفی آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. برای اجرای پژوهش با 15 نفر از معاونین و مدیران گروه در برخی ازدانشگاه های شمال غرب کشور مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و به شیوه تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفت و در مرحله کمی با استفاده از روش دلفی فازی و بکارگیری معادلات ساختاری مورد تایید قرار گرفت. ‬ یافته ها: متغیر شایستگی رهبران آموزشی از منظر مدیران و معاونین آموزشی در مرحله کیفی و تحلیل مقوله ها شامل50 شایستگی در پنج دسته شایستگی های رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارت های بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی بود که الگوی طراحی شده در مرحله کمی با تکنیک معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. ‬ ‬ ‬ نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سازمان های آموزشی و همچنین شایستگی های مدیران در علوم پزشکی برای موفقیت بالینی، مدل مذکور برای تصمیم گیرندگان و مشاوران به منظور انتخاب رهبران آموزش بالینی دانشگاه ها و هدایت و راهنمایی مدیران کاربرد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    224-235
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    369
  • دانلود: 

    751
چکیده: 

زمینه و هدف: معنویت درمانی به معنای کاربست باورهای فرهنگی مذهبی افراد در فرآیند روان درمانی و درنظرگرفتن بعد متعالی درمانجویان می باشد که آنها را به سوی منبع متعالی هدایت می کند. اهمیت معنویت در زندگی انسان ها، در چند دهه گذشته به طور فزاینده ای مورد توجه روان درمانگران و متخصصان سلامت روان قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر معنویت درمانی در بهبود علایم اعتیاد به اینترنت و ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان انجام پذیرفت. ‬ ‬ ‬ روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون چندگروهی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت شاغل به تحصیل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 بوده و نمونه گیری به صورت در دسترس (30 نفر) انجام گرفت. نمونه ها در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. داده ها با استفاده از مقیاس اعتیاد به اینترنت و کیفیت زندگی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از گروه ها در نرم افزار spss-21 جمع آوری گردید و به روش آماری کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. ‬ یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکووا) نشان داد که اندازه گیری های نمره کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت در دو گروه پیش و پس آزمون تفاوت معناداری با هم داشتند (0/001>p). تحلیل مانکووا (با کنترل نمره های پیش آزمون) نشان داد برنامه معنویت درمانی در مرحله پس آزمون بر میانگین متغیرهای کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت معنی دار بوده است. ‬ ‬ ‬ نتیجه گیری: بر اساس نتایج به نظر می رسد که معنویت درمانی در کاهش علایم اعتیاد به اینترنت و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان تاثیر دارند. بنابراین پیشنهاد می شود روان درمانگران در کنار دیگر اقدامات روانی و اجتماعی از این شیوه درمانی در سراسر کشور برای افزایش تاب آوری و به تبع آن کنترل علایم اعتیاد به اینترنت و ارتقاء کیفیت زندگی مراجعان استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    236-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    615
چکیده: 

زمینه و هدف: سرمایه اجتماعی با فراهم آوردن حمایت های عاطفی و روانی نقش موثری در ارتقای سلامت و سطح کیفیت زندگی سالمندان ایفا می کند. از این رو، این مطالعه به بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی سالمندان غیرفعال پرداخت. ‬ ‬ روش کار: پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی 200 سالمند غیرفعال در سال 1399 در شهرستان لاهیجان انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده ها با استفاده از آزمون های K-S، همبستگی اسپیرمن، دوربین واتسون و رگرسیون چندمتغیره توسط نرم افزارSPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. ‬ ‬ یافته ها: طبق نتایج بدست آمده، شدت همبستگی بین بعد ارتباطی با کیفیت زندگی (0/531)، بعد ساختاری با کیفیت زندگی (0/569)، بعد شناختی با کیفیت زندگی (0/512) و سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی (0/537) بدست آمد و نتایج آماری نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی سالمندان غیرفعال ارتباط معنی داری (0/001) وجود دارد. نتیجه گیری: نتیجه گیری می گردد که ابعاد سرمایه اجتماعی می توانند در پیش بینی کنندگی کیفیت زندگی سالمندان غیرفعال مثمرثمر باشند و توجه به هر یک از ابعاد سرمایه اجتماعی می تواند نقش موثری در میزان سطح کیفیت زندگی آنان داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    245-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

زمینه و هدف: ویروس نقص ایمنی (HIV)، یکی از بزرگترین چالش های زندگی انسان است که مبتلایان به آن، نیازمند حمایت جسمی و روانی می باشند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان متمرکز بر شفقت بر بهزیستی روان شناختی و کیفیت زندگی مبتلایان به ویروس نقص ایمنی صورت گرفت. ‬ روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی و از طرح های پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. از بین تمامی مبتلایان به +HIV که در بازه زمانی مهر تا بهمن 1397 به مرکز بیماری های رفتاری تهران مراجعه کرده بودند، تعداد 45 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. یکی از گروه های آزمایش تحت 8 جلسه درمان 120 دقیقه ای پذیرش و تعهد و گروه دیگر تحت 8 جلسه درمان 120 دقیقه ای درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی روان شناختی (ریف، 1989) و کیفیت زندگی (ویر و شربون، 1992) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که هر دو درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و متمرکز بر شفقت بر بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مبتلایان به ویروس نقص سیستم ایمنی بدن تاثیر داشته است (0/05>p)، اما درمان متمرکز بر شفقت در بعد روانی کیفیت زندگی، تاثیر بیشتری نسبت به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد داشت (0/05>p). در خصوص سایر متغیرها، تفاوت معناداری بین این دو روش درمانی یافت نشد. نتیجه گیری: هر دو مدل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان متمرکز بر شفقت می توانند باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مبتلایان به ویروس نقص ایمنی شوند. بر این اساس به مراکز بیماری های رفتاری پیشنهاد می شود از روش های فوق برای افزایش بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مبتلایان به ویروس نقص سیستم ایمنی بدن، استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    257-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    100
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & aim: Quality of life of patients with type 2 diabetes is one of the most important indicators of physical and mental health in these people. The aim of this study was to determine the structural pattern of health-related quality of life in patients with type 2 diabetes based on health-related literacy and self-efficacy by considering the mediating role of self-care activity. Methods: The present study was a correlational study using path analysis method performed on 300 patients with type 2 diabetes referred to public and private medical centers in Tehran and Mashhad. Samples were selected using available sampling method and questionnaires of Quality of Life (SF-36), Health Literacy (HLS), Diabetes-Related Self-Efficacy (DMSES) and Diabetes Self-Care Activities (SDSCA) were completed by them. Data were analyzed using descriptive statistics (central and dispersion indices) and inferential (Pearson correlation) using SPSS-25 and LISREL 8. 80 software. Results: The results of Pearson correlation test indicated that health literacy, diabetes-related self-efficacy, and self-care activities were significantly (p≤ 0. 05) correlated to health-related quality of life. Furthermore, the results of path analysis revealed that diabetes-related health literacy and self-efficacy had no direct effects on health-related quality of life, but had a significant indirect effect on the quality of health-related life of type 2 diabetes patients through self-care activities. Conclusion: The results showed that the quality of life of patients with type 2 diabetes can be predicted based on health literacy and self-efficacy and also self-care exerts its effect through a mediating role. Health literacy and self-efficacy can play an effective role in improving and also predicting the quality of life of patients with type 2 diabetes. Also, self-care activities are important factors in patients with type 2 diabetes. In addition, engaging in self-care activities can help reduce the psychological symptoms of diabetes in patients with diabetes, which can ultimately improve the quality of life of patients with diabetes. Physicians and psychotherapists can improve the health literacy and self-efficacy of patients with diabetes to increase their quality of life.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    267-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    204
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب، یکی از شایع ترین مشکلات روانشناختی قبل از انجام پروسیجرهای تهاجمی مانند کولونوسکوپی است. امروزه ارایه آموزش قبل از پروسیجرهای تهاجمی در جهت کنترل اضطراب و درد بیماران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش چهره به چهره و فیلم آموزشی بر میزان اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک بیماران کاندید کولونوسکوپی انجام شد. ‬ ‬ روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 105 بیمار کاندید کولونوسکوپی مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی شهر همدان از بهمن ماه سال 1398 تا شهریور 1399، به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 52 نفره آموزش چهره به چهره و 53 نفره فیلم آموزشی تقسیم شدند. آموزش چهره به چهره شب قبل از کولونوسکوپی به مدت 15 دقیقه انجام شد. فیلم آموزشی نیز شب قبل از کولونوسکوپی به مدت 15 دقیقه برای بیماران پخش شد. اضطراب بیماران قبل و بعد از آموزش توسط پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر اندازه گیری شد. شاخص های فیزیولوژیک توسط جدول ثبت شاخص های فیزیولوژیک 5 دقیقه قبل، حین و 5 دقیقه بعد از کولونوسکوپی ثبت شد. داده ها با نرم افزار SPSS-16 و آزمون های کای دو، تی، تی زوجی و آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری تجزیه و تحلیل شدند. ‬ یافته ها: در هر دو گروه آموزش چهره به چهره و فیلم آموزشی، میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از مداخله به طور معنی داری کمتر بود (0/001>p). بین میانگین نمرات اضطراب آشکار و پنهان دو گروه قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. اما بعد از مداخله میانگین نمرات اضطراب گروه فیلم آموزشی به طور معنی داری کمتر از گروه آموزش چهره به چهره بود (0/05>p). از شاخص های فیزیولوژیک، تنها فشارخون سیستولیک در همه زمان های اندازه گیری بین دو گروه تفاوت آماری معنی دار داشت (0/05>p). ‬ ‬ ‬ ‬ نتیجه گیری: نتیجه مطالعه نشان داد که آموزش از طریق فیلم آموزشی در مقایسه با آموزش چهره به چهره تاثیر بیشتری بر کنترل اضطراب بیماران کاندید کولونوسکوپی دارد. لذا با توجه به شرایط بیمار و وقت پرستاران می توان از این روش به جای روش متداول آموزش چهره به چهره جهت آموزش و کنترل بهتر اضطراب بیماران استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button