در این پژوهش تعیین تاثیر استرس بر توجه انتخابی بینایی با نگاه به عامل شخصیتی برون گرایی (E) مورد نظر بوده است؛ برای تحقق این منظور، تعداد 60 نفر دانشجوی پسر به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و با رعایت متغیرهای کنترل غربالگری عصب روان شناختی از دانشجویان دانشگاه های شهر تهران انتخاب شدند (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودنی های گروه های آزمایشی پس از انجام تکالیف استرس زای شناختی مورد آزمایش توجه انتخابی بینایی قرار گرفتند. توجه انتخابی بینایی آزمودنی های گروه کنترل بدون انجام این تکالیف سنجیده شد. شاخص های سنجش توجه بینایی تعداد خطاهای شمارش و خطاهای طبقه بندی آزمودنی ها بود. نتایج پژوهش نشان دادند که استرس به افزایش معنادار خطای شمارش و خطای طبقه بندی منجر می شود (p<0.001) و عامل برون گرایی (E) نیز به کاهش معنادار اثر استرس بر خطای شمارش و خطای طبقه بندی (p<0.0001) در آزمودنی ها می انجامد. نتایج پژوهش حاصل، نشان دهنده این است که استرس به کاهش توجه انتخابی و متمرکز بینایی به محرک های خنثی در افراد منجر می شود و عامل برون گرایی (E) به عنوان متغیر تعدیل کننده، این اثر منفی را تقلیل می دهد.