Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1086
  • دانلود: 

    1240
چکیده: 

مقدمه: دوره نوجوانی از لحاظ شکل گیری هویت بسیار حایز اهمیت است و شکل گیری هویت از آن رو که به معنای رفتار فرد با خود و دیگران است؛ در زندگی فرد تاثیر بسیار اساسی دارد. با توجه به این که هویت افراد از ناخودآگاه آنان ناشی می شود و ناخودآگاه متشکل از والدین، فرهنگ و به طور کلی زبان است. علاوه بر این دو فاکتور مهم در شکل گیری هویت، خودشناسی انسجامی و روابط موضوعی می باشد، در این مطالعه پس از تهیه بسته آموزشی مبتنی بر مفاهیم روان تحلیل گری، خودشناسی انسجامی و روابط موضوعی به بررسی اثربخشی بسته روان پویشی شکل گیری هویت موفق بر فرآیند خودشناسی انسجامی و مولفه های روابط موضوعی پرداخته شده است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، که از نوع شبه آزمایشی می باشد. نوجوانان 18 تا22 ساله ایرانی هستند. با توجه با ماهیت پژوهش 24 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه روابط موضوعی بل، مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار «اس. پی. اس. اس. » و آزمون مانکوا، تجزیه و تحلیل شد. نتایج: یافته ها نشان داد برنامه روان پویشی شکل گیری هویت موفق نوجوان ایرانی، خودشناسی انسجامی را افزایش و نمره خرده مقیاس های پرسشنامه روابط موضوعی (دلبستگی ناایمن، بی کفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیان بینی) را کاهش می دهد. بحث و نتیجه گیری: بسته حاضر به تدریج نوجوانان را تشویق می کند تا با بررسی ارتباط خود با والدینشان؛ از زیر نگاه بزرگ دیگری خارج شده و به سمت جایگاه بزرگ دیگری حرکت کنند. در واقع نوجوان در سایه فضایی امن به بررسی خود می پردازد، شروع به هدف گذاری ارزش ها و باورهای خود می کند و نوع بودنش با جهان هستی را تغییر می دهد. بدین ترتیب نوجوان برای خود، قیم جدیدی می سازد؛ قیمی که به جای وابسته بودن به او دلبسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1086

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1240 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طالبی ناهید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    11-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1199
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر، اثربخشی مداخلات تمرین هوازی و آموزش مهارت مقابله با استرس را بر کاهش استرس کارکنان سازمان آتش نشانی مورد مطالعه قرار داده است. روش: روش مطالعه از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش از بین کارکنان داوطلب سازمان آتش نشانی شهر تهران، 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی 36 جلسه 60 دقیقه ای (12 هفته و هر هفته سه روز) در برنامه تمرین هوازی فزاینده، و شش جلسه چهار ساعته در کارگاه آموزش مهارت مقابله با استرس شرکت کردند، ولی گروه کنترل چنین مداخلاتی نداشتند. داده ها قبل از شروع و بعد از اتمام مداخله از طریق پرسشنامه استرس شغلی (موسسه سلامت و ایمنی انگلستان) جمع آوری و با استفاده از آزمون آماری کوواریانس (آنکوا) تحلیل شدند. نتایج: ورزش هوازی و آموزش مهارت مقابله با استرس به صورت معناداری، موجب کاهش استرس شغلی افراد گروه آزمایش در سطح (خطای کمتر از 5 درصد) در مقایسه با گروه کنترل شد. بحث و نتیجه گیری: یافته های این پزوهش نشان می دهد که با فعالیت ورزشی هوازی و آموزش مهارت مقابله با استرس می توان موجبات کاهش استرس شغلی و درنتیجه تعدیل فشارهای روانی و ارتقاء عملکرد کارکنان سازمان آتش نشانی را فراهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    19-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1603
  • دانلود: 

    963
چکیده: 

مقدمه: سرطان یک بیماری فلج کننده و سخت درمان در جامعه تلقی می شود و فرد متعاقب تشخیص آن دچار اضطراب و افسردگی ناشی از ترس غیر واقعی از مرگ و کاهش انرژی اجتماعی می گردد، بطوریکه ضرورت بستری مکرر و نگرانی های مداوم برای بیماران و خانواده های آن ها، فرد را به سمت و سوی اختلالات روانی می کشاند. روش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است و با هدف تعیین ارتباط بین اضطراب مرگ، سلامت عمومی با سلامت معنوی در بیماران مبتلا به سرطان شهر شیراز در سال 1394 انجام شد. در این پژوهش150 بیمار مبتلا به انواع سرطان بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه مقیاس اضطراب مرگ تمپلر، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه مقیاس سلامت معنوی پولوتزین و الیسون استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری توسط نرم افزارآماری «اس. پی. اس. اس. » انجام گرفت. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین اضطراب مرگ و سلامت معنوی، ارتباط معکوس و معنی دار وجود دارد. همچنین بین اضطراب مرگ و سلامت عمومی، ارتباط مستقیم و معنی دار وجود دارد. بین سلامت عمومی و سلامت معنوی نیز، ارتباط معکوس و معنی دار وجود دارد و در خصوص ماتریس های همبستگی پیرسون، بین تمامی خرده مقیاس های سلامت معنوی، سلامت عمومی و اضطراب مرگ رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد. نتایج دیگر نیز نشان داد که هرچه سلامت معنوی افزایش یابد اضطراب مرگ و ابعاد منفی سلامت عمومی کاهش می یابد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سلامت معنوی، می تواند اضطراب مرگ را پیش بینی کند. سلامت معنوی بر اضطراب مرگ تاثیر مثبت دارد و باعث کاهش اضطراب مرگ می شود. ابعاد منفی سلامت عمومی، می تواند اضطراب مرگ را پیش بینی کند. افزایش ابعاد منفی سلامت عمومی بر اضطراب مرگ تاثیر منفی دارد و باعث افزایش اضطراب مرگ می شود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، طراحی و تدوین یک برنامه جامع آموزشی و حمایتی با رویکرد معنوی در کنار بقیه ابعاد حمایتی و مراقبتی (جسمی، روانی و اجتماعی) برای بیماران مبتلا به سرطان ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1603

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 963 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    31-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    743
  • دانلود: 

    598
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر باورهای انگیزشی و افق زمانی دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشگاه ولی عصر رفسنجان انجام گرفته است. روش: پژوهش به روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ولی عصر رفسنجان در سال تحصیلی 96-95 بودند، نمونه شامل 40 نفر از دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن تحصیلی بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گنجانده شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 هفته و هر هفته یک جلسه گروهی دو ساعته تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل در طول این مدت هیچ آموزشی را دریافت نکردند. آزمودنی ها توسط مقیاس های شناخت و رفتار خودشکن کانینگهام (2007)، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پنتریچ و دی گروت (1990) و چشم انداز زمان زیمبادرو (1999) قبل و بعد از آموزش و پس از اتمام مرحله پیگیری سه ماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده های پژوهش به کمک نرم افزار آماری «اس. پی. اس. اس. 22» و به دلیل رعایت نشدن مفروضه همگنی واریانس کوواریانس از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری با اندازه گیری مکرر و با تصحیح گرین-هاوس استفاده شد. نتایج: یافته های مربوط به آزمون های تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی و متعاقبا بر باورهای انگیزشی و افق زمانی دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن تحصیلی اثربخش بوده است. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد منجر به کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی، کاهش اضطراب امتحان، افزایش خودکارآمدی و انگیزه درونی و همچنین افزایش اهمیت نسبت به دیدگاه های زمانی آینده هدفمند در دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 743

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    47-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    723
  • دانلود: 

    256
چکیده: 

مقدمه: این مطالعه به منظور طراحی برنامه های مداخله ای برای بیماران دیابت نوع 2 بر اساس رویکرد توانمندسازی و نقش فعال بیمار در راستای اتخاذ رفتارهای خود-مدیریتی و روان شناختی انجام شد. روش: مطالعه از نوع آزمایشی-مقطعی بود که به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی با 21 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 زن و مردکه به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی و کنترل تخصیص یافتند، انجام شد. بیماران مراجعه کننده به انجمن دیابت از مهر ماه تا بهمن 1395، سنجش های خط پایه شامل پرسشنامه های دموگرافیک و بالینی، پرسشنامه های ادراک بیماری-تجدید نظرشده، رفتارهای خود-مراقبتی، کیفیت زندگی، خود-کارآمدی، پریشانی و افسردگی را تکمیل کردند و میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله اندازه گیری شد. سپس مداخلات به صورت دوگروه آزمایشی ویک گروه کنترل (در دومرحله به صورت آموزش دانش دیابت و غیر دیابت و مرحله دوم آموزش ژست های قدرت و خنثی) در جلسات گروهی و فردی انجام شد و سنجش های پایانی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار رایانه ای اس. پی. اس. اس. نسخه 21 انجام شد. نتایج: نمرات گروه آزمایشی و کنترل، قبل و بعد از مداخله اول از نظر کنترل قند خون، ادارک علایم بیماری (خرده مقیاس های پیامد، کنترل و درمان پذیری، پیوستگی و بازنمایی هیجانی)، خود-مراقبتی و کیفیت زندگی به لحاظ آماری تفاوت معنی داری داشتند (0. 01>p تا p<0. 05). نمرات قبل و بعد از مداخله دوم نیز در خود-کارآمدی، احساس قدرت، رفتارهای خود-مراقبتی، K-10، قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله به لحاظ آماری تفاوت معنی داری داشتند (0. 01>p تا p<0. 05). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اجرای برنامه های توانمندسازی می تواند کارایی بیماران را در رفتارهای خود-مراقبتی، تغییر نگرش و ادراک علایم بیماری، شناخت جسم آگین و در نهایت کنترل قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله افزایش دهد. یافته های پژوهش حاضر در راستای توجه به عوامل روان شناختی و خود-مدیریتی موثر در پیشگیری از عوارض دیابت و کنترل موثرتر دیابت نوع دو است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 723

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    63-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    878
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مدل یابی ارتباط با خانواده همسر بر اساس سبک های دلبستگی، ویژگی های شخصیت، هوش هیجانی با میانجی گری پایبندی مذهبی بوده است. روش: روش این پژوهش همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (تحلیل مسیر) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمام زوجین 20 تا 45 ساله ساکن قم بودند که از میان آن ها 500 نفر با کمک روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های، سیستمی-مثلثی، مقیاس سبک های دلبستگی، پرسشنامه شخصیتی نیو، مقیاس هوش هیجانی بار-آن و مقیاس پایبندی مذهبی جان بزرگی بود که روایی و پایایی آن را پژوهش ها و اساتید متخصص تایید کرده اند. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد، مدل ارتباط با خانواده همسر بر اساس سبک های دلبستگی، ویژگی های شخصیت و هوش هیجانی با میانجی گری پایبندی مذهبی از برازش مطلوبی برخوردار است و متغیرهای سبک های دلبستگی، ویژگی های شخصیت و هوش هیجانی با میانجی گری پایبندی مذهبی می توانند ارتباط با خانواده همسر را پیش بینی کنند. علاوه بر این، یافته های مربوط به همبستگی بین متغیرهای پژوهش (سبک های دلبستگی، هوش هیجانی، ویژگی های شخصیت و پایبندی مذهبی) با ارتباط با خانواده همسر نشان داد که این متغیرها با ارتباط با خانواده همسر رابطه معناداری دارند. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش از این باور حمایت می کند که پایبندی مذهبی بر روابط بین فردی زوجین در نحوه ارتباط با خانواده همسر تاثیرگذار است؛ بنابراین می توان با تغییر در آن، الگوهای ارتباطی زوجین با خانواده همسرشان را تغییر داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قالبی حاجیوند رستم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    77-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    868
  • دانلود: 

    449
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای سبک های شوخ طبعی در رابطه بین کینه توزی با ابعاد اساسی شخصیت (هگزاکو) است. روش: به این منظور، 200 نفر از معلمان مرد شهرستان قرچک به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های خودسنجی کینه توزی (مارکوس و همکاران، 2014)، ابعاد اساسی شخصیت (هگزاکو-60)، (اشتون و لی، 2009) و سبک های شوخ طبعی (مارتین و همکاران، 2003) مورد آزمون قرار گرفتند. برای بررسی رابطه بین متغیرها از روش همبستگی پیرسون و از روش تحلیل مسیر برای ارزیابی مدل استفاده شد. نتایج: نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که کینه توزی با سبک های شوخ طبعی پرخاشگرانه و خودکاهنده، رابطه مثبت و با سبک شوخ طبعی پیونددهنده و شوخ طبعی خودافزایی رابطه منفی دارد. هیجان پذیری با کینه توزی رابطه مثبت، و وجدان و تجربه پذیری با کینه توزی رابطه منفی داشت. صداقت-فروتنی، برون گرایی، باوجدان بودن و تجربه پذیری با سبک شوخ طبعی پیونددهنده رابطه مثبت و سبک های شوخ طبعی پرخاشگرانه و خودکاهنده رابطه منفی داشتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روابط معنی دار بین ابعاد اساسی شخصیت و کینه توزی در صورت حذف نقش واسطه ای سبک های شوخ طبعی از بین می رود. بحث و نتیجه گیری: گرایش افراد کینه توز به استفاده از سبک های شوخ طبعی منفی می تواند منجر به آسیب به خود فرد و دیگران شود. این یافته ها می تواند گام مهمی در جهت آموزش و ترویج سبک های شوخ طبعی مثبت و توانمندسازی افراد جامعه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    89-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1546
  • دانلود: 

    1151
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی طرح واره های هیجانی در رابطه بین آسیب های دوره کودکی با اختلال اضطراب فراگیر بود. روش: شرکت کنندگان این پژوهش مقطعی-توصیفی، 350 نفر از مراجعین به مراکز مشاوره شهر اصفهان (194 مرد و 156 زن) بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه، مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات محور یک و دو، مقیاس طرح واره های هیجانی لیهی، مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر و پرسشنامه آسیب های دوره کودکی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که طرح واره های هیجانی غیرانطباقی به طور معناداری رابطه بین آسیب های دوره کودکی (غفلت و سوءاستفاده) و اختلال اضطراب فراگیر را میانجی گری می کنند اما طرح واره های هیجانی انطباقی، میانجی هیچ کدام از ابعاد آسیب های دوران کودکی با اختلال اضطراب فراگیر نیستند. بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر پیشنهاد می کند که در بررسی رابطه بین آسیب های دوره کودکی با اختلال اضطراب فراگیر، نقش میانجی طرح واره های هیجانی نیز مدنظر قرار داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1546

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1151 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    103-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1632
  • دانلود: 

    837
چکیده: 

مقدمه: اختلالات هیجانی که تا حد زیادی در نتیجه انحراف هیجان ها از مسیر بهنجارشان بروز می کنند می توانند تحت تاثیر عوامل فراتشخیصی ای همچون، کمال گرایی، بدتنظیمی هیجانی، نشخوار فکری، بی خوابی و همچنین افکار تکرارشونده منفی بروز و توسعه یابند. از این رو مطالعه حاضر در نظر داشت تا سهم افکار تکرار شونده منفی را در پیش بینی طیفی از اختلالات هیجانی مورد ارزیابی قرار دهد. روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. جهت بررسی فرضیه های پژوهش مبنی بر وجود همبستگی میان افکار تکرارشونده منفی و شدت علایم اختلالات هیجانی (با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان) نمونه ای 385 نفری از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به وسیله دو پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی (مک اوی و همکاران، 2010) و پرسشنامه علایم اضطراب و افسردگی (واتسون و همکاران، 2007) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های به دست آمده از گروه نمونه با روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل و ارزیابی شد. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل داده ها حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنادار بین خرده مقیاس های دو عامل افکار تکرارشونده منفی و علایم اختلالات اضطراب افسردگی بوده است، همچنین مشخص شد که افکار تکرارشونده منفی غیر از شاخص افزایش وزن، قادرند سهم معناداری در پیش بینی سایر علایم اختلالات هیجانی داشته باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به وجود ارتباط مثبت و معنادار میان افکار تکرار شونده منفی و علایم مختلف اختلالات هیجانی به نظر می رسد که بهتر باشد تا افکار تکرار شونده منفی به عنوان عامل پیش بینی کننده اختلالات هیجانی بیشتر در روند پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات و علایم اختلالات هیجانی مورد توجه قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1632

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 837 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    113-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    716
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

مقدمه: توجه به مشکلات رفتاری و مهارت های اجتماعی نوجوانان و آموزش آن ها و والدین در دوره بلوع حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش مادران و نوجوانان بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی دختران نوجوان در دوره بلوغ است. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون باگروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، تمام دانش آموزان دختر در شهر یزد را شامل می شد که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 30 دختر نوجوان انتخاب گردیدند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، مادران آزمودنی ها به سوالات پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان (ویرایش سوم) و سیستم بهبود مهارت های اجتماعی پاسخ دادند. جلسات مداخله برای گروه آزمایش 30 جلسه را شامل می شد که بطور جداگانه در جهت آموزش مادران و نوجوانان برگزار شد. لازم به ذکر است که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار «اس. پی. اس. اس.-23» و شاخص های توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج: یافته های پزوهش حاضر نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از ارایه برنامه آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و برنامه آموزشی موجب کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (P<0. 001). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که نشان داد دریافت آموزش می تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی در دوره بلوغ داشته باشد می توان به این نتیجه رسید که آموزش والدین و نوجوانان و افزایش میزان آگاهی آن ها در دوره بلوغ حایز اهمیت است و در جهت این هدف، بهتر است برنامه ها و مدل های مداخله مناسب در دوره بلوغ و قبل از آن مورد توجه قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 716

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    125-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1206
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

مقدمه: سازگاری با شرایط بحرانی و ضربه های روان شناختی یکی از مفاهیمی است که پژوهش های فراوانی را به خود جلب کرده است. برخورداری از مقیاسی روا و معتبر برای پژوهش هایی که در داخل کشور به این حوزه می پردازند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش آماده سازی نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روان شناختی و ارزیابی ویژگی های روان سنجی آن مورد نظر قرار گرفته است. روش: نمونه پژوهش حاضر را 233 نفر از والدین دارای کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که ساکن تهران بودند تشکیل داده که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مورد آزمون قرار گرفتند. نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روان شناختی پس از طی مراحل ترجمه-بازترجمه، تنظیم و همراه با پرسشنامه های تاب آوری و افسردگی، اضطراب و تنیدگی اجرا گردید. برای بررسی روایی مقیاس، به بررسی روایی سازه با روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و روایی همگرا و واگرا از طریق محاسبه همبستگی پیرسون پرداخته شد و برای بررسی اعتبار آن از روش محاسبه ی آلفای کرونباخ، تتای ترتیبی و اعتبار مرکب استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی حاکی از وجود سه عامل آزمودگی، ژرفانگری و یکپارچگی اجتماعی بود و نتایج تحلیل عاملی تاییدی دلالت بر نیکویی برازش و مطلوب بودن مدل به دست آمده داشتند. همبستگی های معنادار بین عوامل به دست آمده با مقیاس های تاب آوری و افسردگی، اضطراب و تنیدگی نیز روایی همگرا و واگرای مقیاس سازش یافتگی روان شناختی را تایید می کنند. اعتبار مقیاس با استفاده از محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0. 95 و عامل های آن در دامنه 0. 86 تا 0. 94، اعتبار مرکب عوامل در دامنه 0. 87 تا 0. 93 و تتای ترتیبی کل مقیاس برابر با 0. 94 به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روان شناختی ساختاری سه عاملی داشته و از روایی و اعتبار لازم برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی با نمونه ایرانی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    139-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    578
  • دانلود: 

    139
چکیده: 

مقدمه: ارزش ها از سازه های محوری شخصیت و بلوک های سازنده زندگی خوب هستند و به عنوان معیارهایی برای هدایت تفکر و عمل در نظر گرفته می شوند. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی (پایایی و روایی) پرسشنامه ارزش های تصوری بود. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع اعتبارسنجی بود. نمونه شامل 300 نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های ارزش های تصوری و ارزش های عملی را تکمیل کردند. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود ده عامل را نشان داد که در مجموع در مجموع 74. 12 درصد از از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی علاوه بر تایید نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که این ده عامل در نهایت بر روی دو عامل کلی جهت گیری متمرکز بر اجتماع و جهت گیری متمرکز بر شخص بار می گیرند. ضریب پایایی کلی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 0. 91 و به روش آزمون-بازآزمون 0. 89 به دست آمد. همچنین ارتباط مثبت معنادار عامل های این پرسشنامه با پرسشنامه ارزش های عملی، روایی همگرای مناسب پرسشنامه را تایید کرد. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که این پرسشنامه دارای ویژگی های روان سنجی مناسبی جهت اندازه گیری ارزش های شخصی در گروه غیربالینی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    155-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    620
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

مقدمه: حرفه پرستاری بر رشد و گسترش رابطه بین همدلانه مراقب-بیمار مبتنی است و شایستگی دلسوزی به طور خاص در این حرفه مهم است. این پژوهش باهدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس شایستگی دلسوزی انجام شد. روش: در یک مطالعه توصیفی-ارزیابی ابزار و با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی 330 نفر از پرستاران بیمارستان های دولتی شهر مشهد به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به مقیاس شایستگی دلسوزی (2016) و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفه ای (2010) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. 22 و پی. ال. اس. 3 تحلیل شد. ضریب پایایی پرسشنامه از طریق روش بازآزمایی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (روش تحلیل عاملی اکتشافی، روایی ملاکی، روایی همگرا و همسانی درونی) محاسبه شد. برای بررسی رابطه بین نمرات شایستگی دلسوزی با نمره کیفیت زندگی حرفه ای ضریب همبستگی پیرسون بکار رفت. نتایج: روایی محتوایی با استفاده از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا مطلوب گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی ساختار 3 عاملی را استخراج کرد که روی همرفته 53. 60 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین می کند. عامل اول با بار عاملی 5. 33، عامل دوم با بار عاملی 2. 59 و عامل سوم با بار عاملی 1. 32 به ترتیب ارتباط، حساسیت و بینش نام گذاری شد. ضرایب پایایی باز آزمایی برای عوامل سه گانه به ترتیب 0. 74، 0. 69 و 0. 80، آلفای کرونباخ 0. 81، 0. 76 و 0. 90 و پایایی ترکیبی 0. 84، 0. 78 و 0. 93 به دست آمد. در بررسی همسانی درونی، همبستگی بین نمره کلی شایستگی دلسوزی با خرده مقیاس مذکور به ترتیب 0. 76، 0. 77 و 0. 81 بدست آمد (0. 01>P). همچنین روایی واگرا برای خرده مقیاس های سه گانه و نمره کل به ترتیب 0. 56، 0. 52، 0. 76 و 0. 58 محاسبه شد. به علاوه همبستگی بین نمره شایستگی دلسوزی با مولفه های فرسودگی و استرس تروماتیک ثانویه منفی و معنی دار و با رضایت از دلسوزی مثبت و معنی دار به دست آمد (0. 01>P). بحث و نتیجه گیری: یافته های این مطالعه ساختار سه عاملی به دست آمده پژوهش لی و سمیون (2016) را تایید کرد و توصیه های کاربردی برای پرستاران و سازمان های مسیول برای استفاده از این مقیاس ارایه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 620

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    169-195
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1858
  • دانلود: 

    2503
چکیده: 

مقدمه: یکی از ابزارهایی که در روانشناسی، کاربردهای متعدد بالینی و پژوهشی را به خود اختصاص داده است، سیاهه بازنگری شده 90گویه ای نشانه های بیماری می باشد. استفاده از این ابزار نیازمند وارسی ویژگی های روانسنجی در نمونه های بالینی و غیربالینی است. از طرفی، به دلیل وقت گیر بودن اجرای نسخه اصلی آن، استفاده از نسخ کوتاه این ابزار گسترش یافته است. یکی از این نسخه ها، پرسشنامه کوتاه نشانه های بیماری می باشد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگی های روانسنجی «اس. سی. ال.-90-آر. » و پرسشنامه کوتاه نشانه های بیماری «بی. اس. آی.-53» در یک نمونه غیربالینی ایرانی بوده است. روش: برای دستیابی به هدف مورد اشاره، ابتدا مقایسه چند نمونه از نسخه های فارسی رایج با نسخه زبان اصلی و مقایسه ترجمه ها با آن انجام شد. سپس، نسخه ترجمه شده «اس. سی. ال.-90-آر. » آماده گردید. آن گاه، «اس. سی. ال.-90-آر. »، در نمونه ای متشکل از 513 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد (و دکتری حرفه ای) دانشگاه شاهد اجرا شد. به منظور محاسبه ضریب بازآزمایی دو ابزار، نمونه ای به حجم 44 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد انتخاب شدند و ابزارها با رعایت فاصله زمانی دو هفته برای بار دوم در بین این 44 نفر اجرا گردید. به منظور بررسی روایی همگرای این ابزارها، از پرسشنامه های زیر استفاده شد: مقیاس 21 گویه ای افسردگی، اضطراب و استرس، پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه 28 گویه ای سلامت عمومی، پرسشنامه 7 سوالی اضطراب فراگیر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی، پرسشنامه سوگیری مذهبی شعیری، مقیاس ترس از ارزیابی منفی، مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه کوتاه اضطراب سلامت. وارسی روایی سازه «اس. سی. ال.-90-آر. » و «بی. اس. آی.-53»، از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل آماری داده ها، مقادیر قابل قبول و معناداری از روایی و اعتبار ابعاد نه و ده گانه «اس. سی. ال.-90-آر. » و «بی. اس. آی.-53» را در نمونه های غیربالینی نشان داد. هم چنین هر دو ساختار نه و ده عاملی «اس. سی. ال.-90-آر. » و «بی. اس. آی.-53» در نمونه های غیربالینی ایرانی از طریق تحلیل عاملی تاییدی، تایید شد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، می توان در پژوهش های روانشناختی و تلاش های بالینی از «اس. سی. ال.-90-آر. » و نسخه کوتاه آن، «بی. اس. آی.-53» استفاده نمود. هرچند نتایج کنونی، جدید و قابل توجه اند، اما برای تکمیل آن ها، وارسی ویژگی های روانسنجی در نمونه بالینی نیز ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1858

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    197-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    587
  • دانلود: 

    654
چکیده: 

مقیاس سازی فعالیتی رایج در پژوهش های علوم روانشناختی و رفتاری است، اما بسیاری از مقیاس های ساخته شده نارسا، نادقیق، کم مایه و پایه و به ندرت میان مایه و مطلوب اند. طرح اندازی یک مقیاس نو، رواسازی و اعتباریابی آن، نه تنها به دوراز پیچ وخم نیست، که فعالیتی ناهموار و نامانوس است که نیازمند دقت و ریزبینی است. بنابراین هدف ازاین مقاله، بررسی گام های ضروری و گاه غایب در مقیاس سازی های کنونی و به ویژه برای نوپژوهشگران است. دراین مقاله بنیان های نظری و گام های عملی توامان مورد نظر بوده اند و از کوته نگری نظری و وانهادگی عملی دوری شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 654 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0