Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

مضطرزاده فتح اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    5-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    936
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

یافته های علمی مبتنی بر آینده نگری، حاکی از این واقعیت است که عمده ترین تحولات در زمینه آینده نگری، معطوف به تغییراتی است که ناشی از تاثیرات علم و فناوری می باشد. نگاهی به تغییرات زیست محیطی و یا بررسی مهاجرت در دهه های اخیر، کمبود آب و خصوصا آب آشامیدنی و سایر تحولات کلانی که شاهد آن هستیم، ریشه در تحولات علم و فناوری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 936

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقری نژاد جعفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    13-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2694
  • دانلود: 

    970
چکیده: 

در کشورها، نظامی وجود دارد بنام «نظام نوآوری ملی» که شبکه ای است متشکل از نهادهای مختلف که در ارتباط منطقی با یکدیگر، ضمن برقراری جریان اطلاعات و تبادل فی مابین، زمینه و بستر مناسب تولید و توسعه علم و فناوری را فراهم می سازد. این نظام، زنجیره ارزشی ایده تا محصول و بازار را شکل می دهد و فضای نوآوری و فعالیت های نوآورانه را در سرتاسر این زنجیره مهیا می کند.آموزش عالی یکی از اجزای اصلی و محوری در این شبکه و نظام است. در نتیجه مفاهیم کیفیت در آموزش عالی در چارچوب نظام نوآوری ملی که در هزاره سوم حتی به «نظام نوآوری ملی باز» نیز تبدیل شده است، قابل بررسی و تحلیل می باشد. در واقع با رویکرد سیستمی، کیفیت در آموزش عالی از طرفی تاثیرپذیر از «نظام نوآوری ملی باز» است و از سوی دیگر تاثیرگذار بر آن نیز خواهد بود. بنابراین کیفیت در آموزش عالی مقوله ای است چندبعدی که مستلزم برنامه کیفیت و مدیریت بر آن است.این مقاله قصد دارد ضمن بیان جایگاه آموزش عالی در نظام نوآوری ملی و تاکید بر تحول ایجاد شده در ماموریت دانشگاه ها، نقش مدیریت تکنولوژی را نیز در بحث کیفیت با نگاه سیستمی منعکس سازد. سپس باتشریح دیدگاه ها و مدل ها در خصوص کیفیت در آموزش عالی، تعریف کیفیت را با توجه به جایگاه و ماموریت جدید آموزش عالی، بهمراه مدل مفهومی پیشنهادی ارائه نماید. بدیهی است کیفیت مفهومی است که باید بصورت جریان و فرهنگ نه صرفا ابزاری، در محیط های آموزش عالی نگریسته شود تا زمینه های نهادینه شدن آن فراهم آید. در این ارتباط ضروری است که برنامه کیفیت کوتاه مدت و بلندمدت بطور هماهنگ و موازی در چارچوب نظام نوآوری حاکم بر آموزش عالی تدوین، برنامه ریزی و اجرا شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 970 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    25-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    767
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

برقراری و تقویت روابط میان نهادهای علمی و بنگاه های صنعتی از مهم ترین موضوعات سیاست گذاری نوآوری در کشورهای مختلف است. ایجاد و تقویت این ارتباطات، زمینه ایجاد، انتقال و انتشار و بهره وری از ذخایر دانش در سطح نظام ملی نوآوری را فراهم می سازد. در کشورهای مختلف، مکانیزم های رسمی و غیررسمی مختلفی برای ارتباط میان بخش های علمی و صنعتی استفاده می شود که می توان از تجارب آنها برای ایجاد این ارتباطات در کشور الگوبرداری کرد.در مقاله حاضر، تجارب نهادهای برخی از کشورها که مرتبط با ایجاد ارتباط بخش علمی (دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی) و بخش صنعتی و کمک به تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و گسترش شرکت های دانش بنیان می باشند، مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت مدلی مفهومی برای شناخت و ارزیابی تعاملات بخش های علمی و صنعتی ارایه شده است. چارچوب پیشنهادی این مقاله می تواند تبیین کننده ابعاد مختلف ایجاد ارتباط بخش های علمی و صنعتی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    35-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    6427
  • دانلود: 

    2444
چکیده: 

یکی از عوامل مهمی که منجر به ایجاد شکاف بین کشورها شده است، تفاوت در توانمندی آن ها در انجام نوآوری مستمر در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می باشد. با توجه به رشد سریع فناوری در دو دهه اخیر و پیش بینی این روند در آینده، بی شک اگر تمهیدات مناسبی اندیشیده نشود، با گذشت زمان بر وسعت این شکاف افزوده خواهد شد. یکی از راه های مقابله با این چالش، افزایش توانمندی نوآوری در کشور از طریق افزایش فعالیت های تحقیق و توسعه در بخش های مختلف اقتصادی می باشد. تجارب جهانی نشان می دهد، کشورهایی که در زمینه تحقیقات، بیشترین هزینه را متحمل شده اند، آنهایی هستند که صاحب فناوری و صنایع پیشرفته اند. از این رو هدف مقاله حاضر، بررسی نقش مراکز در نوآوری و روش تحقیق به کار رفته برای آن، تحلیل استنادی می باشد. یافته های به دست آمده نشان می دهد که برای انجام نوآوری موفق، باید تعامل مناسبی بین اجزای اصلی «نظام ملی نوآوری» یعنی دولت، صنعت، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از طریق گسترش فعالیت های تحقیق و توسعه و کاربردی کردن نتایج تحقیقات، وجود داشته باشد. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که بین تحقیقات و نوآوری و در نتیجه میزان پیشرفت حقیقی در تمامی کشورهای دنیا و به ویژه در کشور ما رابطه مستقیم وجود دارد. در این راستا باید با اتخاذ سیاست های مناسب، موانع پیش روی پژوهش و نوآوری در کشور (که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره شده است) برداشته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاهوردیانی شادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    45-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2068
  • دانلود: 

    1346
چکیده: 

تحولات کسب و کار و ضرورت شکل گیری مراکز علم و فناوری با رویکرد دانشگاه های کارآفرین، موجب گردید که ماموریت دولت ها و همچنین مراکز علمی باز مهندسی شود و ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در اولویت برنامه ریزی توسعه علوم و فناوری ها قرار گیرد. توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری از یک طرف می تواند در مسیر توسعه و بالندگی دانشگاه ها و نزدیکی آنها به جامعه و از طرف دیگر عینیت بخشیدن مصادیق دانشگاه امروزین یعنی دانشگاه کارآفرین باشد.مقاله حاضر، نتیجه مطالعه پژوهشی میدانی مبتنی بر تحلیل SWOT است که از گروه مخاطب که متولیان مقوله ایجاد و توسعه مراکز رشد در دانشگاه ها اعم از دولتی و غیردولتی هستند در قالب نظرسنجی، اطلاعات جمع آوری و تحلیل شده است. نظر به اهداف مطالعه و روش شناسی مورد نظر، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات شناسایی گردید و مهمترین تاثیرات ایجاد و توسعه مراکز رشد بر موفقیت دانشگاه ها در مسیر تحقق دانشگاه کارآفرین اولویت بندی شد. نتایج مطالعه، شواهد لازم جهت معرفی مجموعه نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات را تایید کرد. علاوه بر آن از مهمترین تاثیرات ایجاد مراکز رشد مبتنی بر مطالعه عبارتند از: اشتغال زایی، کارآفرینی، ارتقای کیفیت آموزشی، رقابتی کردن دانشگاه ها، تجاری سازی فعالیت های پژوهشی، توسعه نوآوری و خلاقیت دانشجویان و ارتباط موثر دانشگاه و صنعت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2068

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1346 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    57-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1679
  • دانلود: 

    955
چکیده: 

ارتقای انگیزه کارکنان در هر حوزه کاری نتیجه مستقیم در افزایش بهره وری آنها دارد. برای دست یابی به این هدف مهم شناخت و اندازه گیری عوامل موثر در ارتقای انگیزه و رضایت شغلی در هر سازمان صنعتی اهمیت بالایی دارد و می تواند مدیران را در تحقق اهداف سازمان یاری دهد. با توجه به اهمیت انگیزه و رضایت شغلی، در مقاله حاضر شاخص هایی برای اندازه گیری انگیزه و رضایت شغلی در یک صنعت خاص بر اساس نظریه هرزبرگ طراحی و تدوین شده و با استفاده از منطق فازی شاخص ها تجزیه و تحلیل می شود، سپس با توجه به نتایج حاصله راهکارهایی برای بهبود انگیزه کارکنان در صنایع توسط دانشگاه و دولت ارائه می شود. نتایج نشان می دهد که کاربرد شاخص های طراحی شده باعث ارتقای انگیزه و افزایش رضایت شغلی کارکنان در صنعت مورد مطالعه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1679

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 955 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3703
  • دانلود: 

    1763
چکیده: 

در این مقاله نحوه تعاملات بین صنعت و دانشگاه در برخی از کشورهای توسعه یافته جهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، پارامترهای اساسی موثر در این ارتباط با توجه به ویژگی های این کشورها شناسایی شده است. در این راستا همچنین تلاش شده است نقاط ضعف و قوت هر یک از این پارامترها کشف و بیان شود، تا در نهایت سیاستگذاران و برنامه ریزان این حوزه بتوانند الگویی مناسب برای ارتباط بخش صنعت و معدن با دانشگاه با توجه به محیط فرهنگی کشور طراحی، ارائه و بومی سازی نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1763 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سالارآملی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7-8
  • صفحات: 

    75-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    762
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

در این مقاله به زمینه های تحلیلی پیدایش قانونی که تحت عنوان 1% شناخته شده، اشاره و یادآوری شد که این قانون از سال 1386 سالیانه اما به صور مختلف در قالب قانون بودجه کشور و به دنبال آن ضوابط اجرایی بودجه آورده شد. سال 1387 را می توان اولین سال اجرای جامع این قانون به حساب آورد که در سطح بیشتر از 530 شرکت، موسسه دولتی و بانک به اجرا درآمد. در سال 1388 با تغییراتی که در مرجع اجرایی این قانون و تفاوتی که مابین اصل قانون و ضوابط اجرایی آن بوجود آمد و همچنین با گسترش خصوصی سازی شرکت های دولتی روند اجرای این قانون با ضعف روبرو شده و نهایتا با مصوبه قانون سال 1389 که الزام از شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی برای انجام این قانون برداشته شد، ضربه ای بر روند اجرایی آن وارد شد.در مجموع در سال های 1387 لغایت 1389 تعداد 9762 اولویت تحقیقاتی، در چارچوب فعالیت های این قانون ارائه شده که 5247 طرح تحقیقاتی به مبلغ 8300 میلیارد ریال به تایید نهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.بیش از 57 درصد اعتبارات مربوط به این قانون به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و در ازای انجام پروژه های مشخص تزریق شد. این مقاله به گزارش عملکرد و فرصت ها و چالش های پیش رو اشاره دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 762

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button