چکیده فارسی:
تخصّصی شدن علوم و تأمّل در تأثیرِ آن در اجتهاد، اهمّیت واکاوی هرچه بیشترِ جایگاه و تأثیرِ نظریه ی کارشناسی را در فقه و حقوق اسلامی روشن می سازد. پزشکان متخصّص، از جمله اهل خبره ای محسوب می شوند که اثرگذاری نظریه ی کارشناسی آنان در ابواب مختلف و مسائل متعدّد، واضح و چشم گیر است. امروزه، امکان کشف حقیقت با امکاناتِ دانش پزشکی و آزمایش های جدید و دقیقِ آن و به ویژه، توجّه به تخصّصی شدن روزافزونِ این دانش، دامنه ی بحث از کارکردهای نظریه ی کارشناسی پزشکی را در فقه و حقوق، بسیار گسترده و فراگیر ساخته است. در نوشتار پیشِ رو، این تأثیر در اثبات دیه ی منفعتِ عضو واکاوی شده و ضمن تبیین مصادیقِ تأثیر کارشناسی پزشکی در اثباتِ دیاتِ زوال عقل و حواسّ بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی، دیدگاه های اصولی در شرط اعتبار کارشناسی بررسی گردیده است. دو دیدگاه مطرح در شرط اعتبارِ فقهی کارشناسی، دیدگاه شهادتْ انگاری کارشناسی و اشتراطِ عدالت و تعدّد در آن؛ و دیدگاه کفایت حصولِ وثوق و اطمینانِ عُقلایی است؛ و دیدگاه اول، در اثبات دیه ی منفعت عضو از شهرتِ فقهی برخوردار است. مقاله ی حاضر، به بازپژوهی گفتار طرفداران دو دیدگاه پرداخته؛ و با تبیینِ تفاوت ماهوی شهادت و نظریه ی کارشناسی و حجّیتِ نظر اهل خبره بر اساس سیره ی عُقلایی؛ و نیز معرّفی تحصیلِ اطمینان و الغای احتمالِ اشتباه به عنوان ملاک این سیره ی مستقرّ، دیدگاه دوم را بر گزیده است.
چکیده عربی:
الاختصاص و التخصّص فی العلوم المختلفة والتأمّل فی تأثیره علی الاستنباط الفقهی، یبیّن الدور العظیم للخبرویة و آراء الخُبراء فی الفقه و الحقوق الإسلامیة. الأطبّاء الأخصائیّون یعدّون من الخبراء المَهِرة الذین لآرائهم و تشخیصاتهم دورٌ مهمٌّ وجلیٌّ فی الأبواب المختلفة والمسائل المتعدّدة. فی زماننا هذا ومع النیل بإمکانیّات و اختبارات حدیثة و مضبوطة فی علم الطبّ، و أیضاً مع الاختصاصات الکثیرة لهذا العلم، یوماً بعد یوم، یؤیّد ویزید و یعمّم فی التأثیر والدور لآراء الأطبّاء ذوی الخبرة فی الفقه والحقوق. و هذا المقال المکتوب، یعهّد التبیین والتدقیق فی تأثیر رأی الطبّیّ الخبرویّ فی إثبات دیة منافع الأعضاء؛ و أیضاً یمهّد الدراسةَ لِمصادیق هذا التأثیر فی إثبات دیة زوال منفعة العقل و الحواسّ: الباصرة، السامعة، الشامّة و الذائقة؛ و مِن ضمنها تدقّق نظریات علماء اُصول الفقه فی الشرط الفقهی لاعتبار الخبرویة ذات التأثیر فی الإثبات. و هناک نظریتان اُصولیتان فی شرط الاعتبار الخبرویة: الاُولی: نظریة البیّنیّة التی تعدّ الخبرویة الشهادة القضائیة التی یشترط فیها العدالة و التعدّد؛ و الثانیة: نظریة کفایة الوثوق والاطمئنان العقلائیّ. و مِن بین هاتین النظریتین، النظریة الاُولی ذات شهرة فقهیة. هذه الدراسة یتکفّل مِن التأکید حول أقوال القائلین بهذه النظریات؛ و مع تبیین التفاوت الماهویّ بین الشهادة القضائیة و رأی الخبرة و کشف حجّیة رأی الخبراء المهرة علی المبنا فی الحجّیة للسیرة العقلائیة؛ و أیضاً مع قبول حصول الاطمئنان و إلغاء احتمالات الخطأ لِوجه المناط لهذه السیرة المستقرّة، و لذلک تختار النظریة الثانیة.