Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اسمعیلی معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1330
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مرور زندگی با تاکید بر اصول هستی شناسی اسلامی بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه صورت گرفته است. به این منظور طی یک سال از بین مراجعان به مرکز مشاوره 18 آزمودنی که تشخیص PTSD گرفته بودند و موافق شرکت در این نوع از درمان بوده و متعهد شرکت در تمام جلسات شدند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزاری که در این پژوهش بکار گرفته شد آزمون مصاحبه تشخیص (PTSD) بود. پس از انجام ده جلسه درمانی تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده به وسیله آزمون t نشان داد این روش درمانی با p <0.000 در کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    21-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1327
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و پنج عامل شخصیت با تعلل ورزی بود. نمونه ای متشکل از دانشجو (190 دختر و 110 پسر) مقیاس کمال گرایی چندبعدی تهران (TMPS)، پرسشنامه پنج عامل شخصیت (BFI) و مقیاس ارزیابی تعلل ورزی- نسخه دانشجویی (PASS) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که عامل بروزگرایی با وظیفه شناسی و پذیرش رابطه مثبت و معنادار و با روان رنجورخویی رابطه منفی و معنادار، تعلل ورزی با هر سه مقیاس کمال گرایی رابطه مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیر های روان رنجورخویی و کمال گرایی خویشتن مدار و کمال گرایی جامعه مدار پیش بینی کننده های معنادار تعلل ورزی تحصیلی می باشند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    45-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2437
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و ابعاد نگرش به انتخاب همسر در بین دانشجویان بود. نوع پژوهش حاضر توصیفی (همبستگی از نوع پیش بین) است. در این پژوهش حوزه های طرحواره های اولیه متغیرهای پیش بین و ابعاد نگرش به نحوه انتخاب همسر متغیرهای ملاک بودند. 122 نفر از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران بصورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. دانشجویان پرسشنامه نگرش به نحوه انتخاب همسر و پرسشنامه طرحواره یانگ (SQ-SF) را تکمیل کردند. در پژوهش حاضر روش آماری همبستگی، تحلیل رگرسیون با شیوه ورود و گام به گام و تحلیل واریانس چندمتغیره به کار برده شد. نتایج یافته ها نشان داد که بین طرحواره های ناسازگار اولیه و نگرش به نحوه انتخاب همسر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد یعنی هر چه افراد طرحواره های ناسازگار بیشتری داشته باشد احتمال آنکه از افکار الزام آور برای انتخاب همسر استفاده کنند بیشتر است. یافته های رگرسیون نیز نشان می دهد که طرحواره استحقاق /بزرگ منشی و رهاشدگی تقریبا در بیشتر حوزه های انتخاب همسر پیش بینی کننده هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

سودانی منصور

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1859
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش رویکرد راه حل- محور بر سازگاری زناشویی زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر بوشهر صورت گرفته است. رویکرد راه حل- محور یکی از انواع درمان های کوتاه مدت است که بر یافتن راه حل ها توسط مراجع با کمک مشاور تاکید دارد. نمونه پژوهش شامل 44 زوج است که دارای کمترین سطح سازگاری زناشویی بودند که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده اند. ابزار پژوهش عبارتند از پرسش نامه بازنگری شده پرسش نامه سازگاری زناشویی (MAT) است. طرح پژوهشی از نوع طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر استفاده از روش های آمار توصیفی از آزمون اندازه گیری مکرر استفاد شده است. تحلیل داده نشان داد که رویکرد راه حل- محور به طور معناداری سازگاری زناشویی زوج ها را بهبود بخشیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1859

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1214
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش شناختی- رفتاری و آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر کاهش سهل انگاری و کمال گرایی دانشجویان انجام شد. نمونه پژوهش 80 نفر از دانشجویان سهل انگار و کمال گرایی بودند که از طریق آزمون سهل انگاری و کمال گرایی شناسی و سپس به گونه تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل جایگرین شدند. به دلیل پیش بینی افت آزمودنیها، همه آزمودنیها در سه گروه، یعنی یک گروه آموزش شناختی- رفتاری (n=27)، یک گروه آموزش مهارتهای مدیریت زمان (n=27) و گروه دیگر گروه کنترل (n=26) جایگزین شدند.نتایج تحقیق کواریانس نشان داد بین گروه های مورد مطالعه در میزان سهل انگاری و کمال گرایی تفاوت معنادار وجود دارد. آزمون تعقیبی حداقل تفاوت نشان داد سهل انگاری و کمال گرایی در گروه های آموزش شناختی رفتاری و آموزش مهارتهای مدیریت زمان در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت اما بین دو گروه آزمایشی از لحاظ کاهش سهل انگاری و کمال گرایی تفاوت معناداری یافت نشد. به نظر می رسد هر دو آموزش شناختی- رفتاری و آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر کاهش سهل انگاری و کمال گرایی موثر هستند ولی آموزش شناختی- رفتاری در مقایسه با آموزش مهارتهای مدیریت زمان تاثیر بیشتری در کاهش سهل انگاری و کمال گرایی داشته است، هرچند که این تفاوت بیشتر منجر به معنادار شدن نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    127-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1816
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی روش درمانی حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش (EMDR) بر اضطراب اجتماعی و علائم ترس، اجتناب، برانگیختگی فیزیولوژیکی و ترس از ارزیابی منفی انجام شد.روش: دراین پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای 24 نفز از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد که بر اساس ملاک های DSM-IV-TR تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی گرفته بودند، انتخاب شدند و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل (5 زن و 7 مرد در هر گروه) جای گرفتند. در ابتدا هر دو گروه با پرسش نامه های فوبی اجتماعی و مقیاس ترس از ارزیابی منفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در 5 جلسه 90 دقیقه ای درمان به شیوه EMDR شرکت کردند. در پایان دو گروه دوباره پرسش نامه ها را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین اضطراب اجتماعی، اجتناب، ترس و برانگیختگی فیزیولوژیکی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0.001) اما بین میانگین ترس از ارزیابی منفی قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بعد از حذف اثر متغیر سن و اضطراب اجتماعی، اجتناب، ترس، برانگیختگی فیزیولوژیکی و ترس از ارزیابی منفی قبل از مداخله مشاهده شد. که تفاوت معنی داری بین دو گروه در اضطراب اجتماعی، اجتناب و ترس وجود دارد (p<0.001) اما بین برانگیختگی فیزیولوژیکی و ترس از ارزیابی دو گروه، تفاوتی مشاهده نشد.نتیجه گیری: روش درمانی EMDR بر کاهش اضطراب اجتماعی و اجتناب و ترس ناشی از آن موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1816

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    151-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1529
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی رابطه دینداری و سلامت روان دانشجویان دختر و پسر صورت گرفت. نمونه مورد بررسی شامل 150 نفر دانشجوی دختر و 150 نفر دانشجوی پسر بود که با روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه تهران انتخاب گردید. در این پژوهش از مقیاس نگرش مذهبی خدایاری فرد و همکاران (1386) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. برای تحلیل داده ها همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چندمتغیری به کار رفت. یافته ها نشان داد که در گروه دانشجویان دختر، کلیه مولفه های دینداری با کلیه مولفه های سلامت روان رابطه معکوس دارند، ولی تنها رابطه علایق و عواطف دینی با جسمانی سازی و اضطراب معنادار شده است. در گروه پسران، اضطراب، افسردگی و سلامت روانی عمومی با کلیه زیرمقیاس های دینداری رابطه معکوس معنادار دارد. نیمرخ کلی دینداری و سلامت روان دختران و پسران دانشجوی ایرانی مشابهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button