Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    123-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    404
چکیده: 

مقدمه: حرکات کنترل نشده، تاثیرات قابل توجهی در توسعه اختلالات حرکتی و درد دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات اصلاح الگوی حرکت، بر درد و عملکرد زنان دارای گردن درد مزمن غیر اختصاصی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه، آزمودنی های زن با میانگین سنی 5/7 ± 36/5سال که دارای گرد ن درد مزمن غیر اختصاصی بودند، به صورت تصادفی در گروه های تجربی (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. درد و عملکرد مشارکت کنندگان، پیش و پس از هشت هفته مداخله، به ترتیب با استفاده از شاخص دیداری درد (Visual analogue scale یا VAS) و آزمون ارزیابی بلند کردن ساکن پیش رونده اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آزمون های Repeated measures ANOVA و Paired t مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: تمرینات اصلاح الگوی حرکت، تاثیر معنی داری بر درد (0/001 = P) و عملکرد (0/004 = P) گروه تجربی داشت. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر بالای گزارش شده برای تمرینات اصلاح الگوی حرکت، پیشنهاد می شود که این برنامه تمرینی به عنوان مکمل روش های درمانی به منظور بهبود درد و عملکرد افراد دارای گردن درد مزمن غیر اختصاصی در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    130-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    435
چکیده: 

مقدمه: ارتباط و درک متقابل ارایه دهندگان خدمات سلامت دهان و مراجعه کنندگان، مورد توجه جدی نظام آموزشی دندانپزشکی قرار دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه میزان همدلی دندان پزشکان و دانشجویان دندان پزشکی شهر اصفهان با مراجعه کنندگان معتاد به مواد مخدر در سال 1397 بود. مواد و روش ها: جامعه آماری این مطالعه توصیفی-مقطعی را دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و دندان پزشکان شاغل در کلینیک های دندان پزشکی شهر اصفهان تشکیل داد که از هر گروه 100 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داوطلبان پرسش نامه ای دو قسمتی شامل اطلاعات فردی و پرسش نامه استاندارد همدلی Jefferson (Jefferson Scale of Empathy یا JSE) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون های 2χ ، Fisher's exact، Independent t، Linear regression و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میزان همدلی دندان پزشکان با افراد معتاد، به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان دندان پزشکی بود (001/0 > P). میانگین متغیر همدلی با افراد معتاد، در هیچ کدام از گروه های دانشجویان و دندان پزشکان بین مردان و زنان یا افراد مجرد و متاهل اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/050 < P). بین سن دانشجویان دندان پزشکی با متغیر همدلی آن ها با افراد معتاد، رابطه مستقیم و ضعیفی وجود داشت (0/050 > P، 0/271 = r)، اما در گروه دندان پزشکان، بین متغیر سن و میزان همدلی رابطه معنی داری مشاهده نشد (0/780 = P). بر اساس نتایج آزمون Linear regression، میزان همدلی دندان پزشکان با افراد معتاد بیشتر از دانشجویان بود (001/0 > P)، اما هیچ کدام از متغیرهای زمینه ای سن، جنسیت، سابقه شغلی و وضعیت تاهل، تاثیر معنی داری بر همدلی نداشت (0/005 < P). نتیجه گیری: اگرچه نمره همدلی دندان پزشکان با افراد معتاد به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان دندان پزشکی بود، اما نمره همدلی هر دو گروه در وضعیت متوسطی قرار داشت. بنابراین، برنامه ریزان آموزش دندان پزشکی باید جهت افزایش همدلی با افراد معتاد، برنامه های هدفمند را به دوره آموزشی دندان پزشکی وارد کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 435 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    137-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    167
  • دانلود: 

    68
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 68 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    144-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    434
چکیده: 

مقدمه: امروزه بررسی و شناسایی تأثیرات بازی های رایانه ای، نقش مهمی در سلامت شناختی و رفتاری افراد جامعه ایفا می کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کوتاه مدت بازی Flow Free بر ویژگی های عصب شناختی بازیکنان بود. مواد و روش ها: 40 دانشجوی پسر داوطلب سالم 20 سال به بالا، در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. تمام آزمون ها قبل و بعد از بازی از گروه آزمایش اخذ گردید. همچنین، تمام آزمون ها از گروه شاهد بدون انجام بازی (فقط با نگاه کردن) گرفته شد. افراد منتخب ابتدا پرسش نامه ای متشکل از خصوصیات شخصی و تخصصی بازی را تکمیل نمودند. سپس نمونه های بزاق آن ها به منظور سنجش میزان هورمون کورتیزول و آلفا آمیلاز جمع آوری شد. همچنین، آزمون های شناختی انجام و امواج مغزی ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون Wilcoxon در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: دو گروه در حالت پایه، تفاوت معنی داری در مشخصات جمعیت شناختی و نتایج آزمایش ها و آزمون های مربوط نداشتند. پس از انجام بازی، تغییرات در گروه شاهد معنی دار نبود. نتایج آزمون شناختی در گروه آزمایش، افزایش معنی دار سلامت ذهنی (037/0 = P) و توجه ممتد (046/0 = P) را نشان داد. همچنین، افزایش معنی داری در تغییرات غلظت آلفا آمیلاز (009/0 = P) و کورتیزول بزاقی (010/0 = P) پس از انجام بازی نسبت به قبل از آن مشاهده گردید. تغییرات امواج مغزی ثبت شده بعد از بازی نسبت به قبل از آن، افزایش میانگین سطح الگوی شاخص استرسی (039/0 = P) و شاخص توجه (048/0 = P) را نشان داد. همه این تغییرات در مرحله پس آزمون نسبت به گروه شاهد نیز معنی دار بود. نتیجه گیری: بازی Flow Free به عنوان محرک مثبت سیستم دستگاه عصبی مرکزی، سبب فعالیت مسیر استرسی و تغییرات سیگنال های مغزی و در نتیجه، تقویت المان شناختی توجه در بازیکنان پس از انجام بازی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    152-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    141
  • دانلود: 

    434
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت درمانی نقص حافظه فعال در کلاس های معکوس درک خوانداری انگلیسی با اهداف پزشکی به کمک واقعیت افزوده خودمانی انجام شد. مواد و روش ها: مراحل آغازین و پایانی این مطالعه نیمه تجربی شامل آگاهی از نگرش اولیه و درک مشارکت کنندگان با طرح سنجش بینابافتی بود. بدین ترتیب، 210 فراگیر فارسی زبان و غیر فارسی زبان که در نیم سال اول سال تحصیلی 98-1397 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به تحصیل در رشته های مختلف بودند، پس از سنجش توان حافظه فعال، به صورت تصادفی در هفت گروه ناهمگون قرار گرفتند. فراگیران با توان حافظه فعال دیداری و یا نوشتاری قوی، راهبری حلقه ها را در هنگام تمرین به کمک واقعیت افزوده خودمانی در داخل کلاس های معکوس به عهده داشتند. آموزش دهندگان از رشته های تخصصی و انگلیسی، آموزش خواندار با اهداف پزشکی را در 18 جلسه برخط انجام دادند. در طول این جلسات، پیشرفت خوانداری فراگیران و عملکرد آنان در عرصه سنجش تکوینی شد. یافته ها: تحلیل توصیفی و استنباطی داده های جمع آوری شده نشان داد که نقش آفرینی فعال فراگیران در فرایند یادگیری خواندار انگلیسی به کمک واقعیت افزوده خودمانی از یک سو و نقش راهبر با توان حافظه فعال بالا و توزیع بار شناختی از سوی دیگر، منجر به شناخت درمانی نقص حافظه، پیشرفت و عملکرد شد. هم راستا با نتایج پرسش نامه نگرش، پاسخ های مشارکت کنندگان به سوالات مصاحبه متمرکز نیز حاکی از نقش سازنده واقعیت مجازی خودمانی در درمان نقص حافظه فعال و درک خوانداری انگلیسی با اهداف پزشکی بود. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده، شناخت درمانی نقص حافظه فعال و به واسطه آن تسهیل در درک خوانداری انگلیسی با اهداف پزشکی و ارتقای توان فراگیران در ارایه خدمات در عرصه های بهداشتی-درمانی را از جمله ویژگی های برجسته کاربرد کلاس های معکوس مبتنی بر واقعیت افزوده خودمانی معرفی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    163-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    200
  • دانلود: 

    429
چکیده: 

مقدمه: بازی درمانی یکی از روش های درمان نقص های شناختی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی رایانه ای توان بخشی بر افزایش توجه مستمر در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری این کارآزمایی بالینی تصادفی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1398 بود که 30 نفر از آن ها به صورت در دسترس انتخاب شدند و به قید قرعه در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. 15 نفر بازی توان بخشی شناختی را دریافت کردند و برای 15 نفر گروه شاهد نیز مداخله ای انجام نشد. داده ها با استفاده از آزمون MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه های آزمایش و شاهد وجود داشت (04/0 > P)؛ به نحوی که بازی توا ن بخشی باعث بهبود معنی دار توجه در گروه آزمایش شد (02/0 = P). نتیجه گیری: بازی توان بخشی شناختی احتمالاً می تواند به عنوان یک روش اثربخش برای افزایش توجه مستمر در افراد مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 429 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    169-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    177-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    163
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

مقدمه: سکته مغزی، دومین عامل ایجاد ناتوانی در افراد بالغ شناخته شده است که در نهایت، منجر به بروز ناتوانی هایی همچون اختلالات حرکتی، شناختی و زبانی می شود. از جمله شایع ترین عوارض حرکتی سکته مغزی می توان به اختلال تعادل و هماهنگی عصب و عضله اشاره نمود. امروزه استفاده از بازی های واقعیت مجازی به عنوان یک درمان استاندارد در بیماری های نورولوژیک به ویژه سکته های مغزی مورد توجه قرار گرفته است. Nintendo Wii دارای بازی هایی می باشد که به بیمار اجازه می دهد تا فعالیت های هدفمند را در محیط متفاوتی تجربه نماید. مواد و روش ها: پایگاه های داده ای MEDLINE، PEDro و Cochrane Library تا پایان سال 2018 مورد جستجو قرار گرفت. مقالاتی که از Nintendo Wii در درمان اختلال تعادل بیماران مبتلا به سکته مغزی در فازهای مختلف استفاده کرده بودند، به عنوان مقالات مورد نظر انتخاب شدند. یافته ها: از 21 مقاله جستجو شده، 8 مقاله که تاثیر Nintendo Wii را بر توان بخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی بررسی کرده بودند و همچنین، در آن ها از آزمون تعادل به عنوان پیامد اصلی استفاده شده بود، انتخاب شدند. 2 مقاله بهبود تعادل ایستا در بیماران مبتلا به سکته مغزی را نشان داد. در 3 مقاله نیز تعادل بیماران مبتلا به سکته مغزی در گروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد بهبود یافته بود. در 3 مقاله دیگر، فقط روند بهبودی در بیماران گزارش شده و تغییر معنی داری حاصل نشده بود. نتیجه گیری: نتایج تمام تحقیقات وارد شده به مطالعه، تاثیر مثبت Nintendo Wii را بر بهبود تعادل بیماران مبتلا به سکته مغزی نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 78 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0