محیط مطالعه نقش بزرگی در رضایت و بهره وری دانشجویان دارد. تاکنون مطالعات زیادی برای شناسایی عوامل موثر انجام شده است اما تاثیر هر عامل بر دانشجویان کامپیوتر بررسی نشده است. آزمایشگاه های تحقیقاتی تاثیر زیادی بر دانشجویان کامپیوتر دارند چون کار گروهی در پژوهش آن ها حیاتی است. در این مقاله به دانشجویان گرایش های مختلف تحصیلات تکمیلی کامپیوتر، در یکی از دانشگاه های شیراز پرداخته شده است و از مطالعه ترکیبی (مصاحبه و پرسش نامه) و چندمرحله ای (دو مصاحبه برای شناسایی عوامل موثر و یک پرسش نامه) استفاده شده است. با 14 نفر از دانشجویان کامپیوتر مصاحبه شد. مهم ترین عوامل محیطی به ترتیب: در دسترس بودن استاد، توانایی برقراری ارتباط با سایر دانشجویان، صداهای مزاحم، وجود قوانین و هنجارهای اجتماعی، نظافت، منظره و نور بودند. سپس براساس عوامل حاصل از مصاحبه و کارهای پیشین، پرسش نامه ای با ضریب آلفا-کرونباخ %85 طراحی گردید. از 175 دانشجو که پرسش نامه به آنها داده شده بود 73 پاسخ دریافت شد. پاسخ نامه ها در دو سطح آمار توصیفی و مدل های آماری تحلیل شدند. مدل بهره وری، نور، رضایت از ارتباط با استاد، سطح رضایت کلی، وجود قوانین و هنجارهای اجتماعی از مهم ترین عوامل بودند.