زمینه و هدف: الکتروآنسفالوگرافی ازجمله روش های غیرتهاجمی و نسبتا ارزان است که می تواند جهت ارزیابی نوروفیزیولوژی و عملکردهای شناختی مورداستفاده قرار گیرد. این مطالعه مروری سیستماتیک باهدف کاربرد الکتروانسفالوگرافی (EEG) در علم ارگونومی انجام شد. روش کار: در این مطالعه مروری، کلیه مقالات چاپ شده به زبان فارسی و انگلیسی درزمینه کاربرد الکتروانسفالوگرافی در ارگونومی از بازه زمانی 1 فروردین 1389 لغایت 1 فروردین 1400 (march 2010 20تا 21 march 2021) موردبررسی قرار گرفتند. برای این منظور جستجوی نظام مند مقالات با استفاده از کلمات کلیدی ارگونومی شناختی، خستگی ذهنی، الکتروانسفالوگرافی، EEG و امواج مغزی در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Google Scholar, Web of science, SID, Scopus, Magiran Iran Medex انجام گردید. یافته ها: بیشتر مطالعات طی سال های 2015 تا 2020 صورت گرفته است (41 مقاله) و اکثر افراد موردمطالعه نیز رانندگان خودرو بودند. مقالات انتخاب شده در هفت حیطه خستگی ذهنی، بارکاری ذهنی، تلاش ذهنی، خستگی دیداری، بار حافظه کاری، احساسات و استرس و تشخیص خطا مورد بررسی قرار گرفتند. مجله Perceptual and Motor Skills و بعد از آن Applied Ergonomics بیشترین تعداد مقالات مربوطه را منتشر کرده بودند. نتیجه گیری: در مطالعات بررسی شده ارزیابی حالات روانی فرد، به ویژه هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه، بیشتر موردمطالعه قرارگرفته است و از طریق آن کارهای ردیابی، نظارت و کارهای مختلف حافظه کاری دنبال شده است. تحقیقات آینده باید بر استفاده از روش های محاسباتی متمرکز باشد که ماهیت پویا و غیرثابت داده های EEG را در نظر می گیرند. چنین رویکردی می تواند توسعه سیستم های تشخیص خستگی و سیستم های تطبیقی خودکار را تسهیل کند.