Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    17-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1122
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

مقدمه: هوش معنوی نوعی سازگاری و رفتار حل مشکل است که فرد را در جهت هماهنگی با پدیده های اطراف و دستیابی به یکپارچگی درونی و بیرونی یاری می نماید و باعث بهبود عملکرد می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی هوش معنوی با برخی از عوامل جمعیت شناسی و آموزشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی - همبستگی در سال 1390 روی 282 نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه مشخصات جمعیت شناسی و آموزشی و پرسشنامه هوش معنوی شامل چهار حیطه «تفکر عمومی و اعتقادات»، «توانایی مقابله با مشکلات»، «سجایای اخلاقی» و «خودآگاهی، عشق و علاقه» انجام شد. اعتبار این پرسشنامه از طریق اعتبار ملاکی و پایایی آن با استفاده آلفای کرونباخ 0.85 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 با سطح معنی داری (P<0.05) انجام شد.یافته ها: میانگین سن افراد شرکت کننده در پژوهش 20.17±1.70 سال و 76 درصد آنان مونث بودند. میانگین و انحراف معیار نمره هوش معنوی واحدهای مورد پژوهش 2.46±0.43 از پنج امتیاز لیکرت بود. همچنین میانگین و انحراف معیار «تفکر عمومی و اعتقادات» 2.13±0.56، «توانایی مقابله با مشکلات» 2.90±62، «سجایای اخلاقی» 2.20±0.45، «خودآگاهی، عشق و علاقه» 2.59±0.64 بود. اگر چه میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان پسر 2.58±0.36 اندکی از دانشجویان دختر 2.51±0.28 بیشتر بود، اما تفاوت آماری معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد. بین متغیرهای سن، وضعیت تاهل، قومیت، رشته تحصیلی و معدل با نمره هوش معنوی ارتباط آماری معنی داری یافت نشد.نتیجه گیری: میانگین نمره هوش معنوی دانشجویان در حیطه «توانایی مقابله با مشکلات» بیشترین نمره را نسبت به سایر ابعاد دارا بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    24-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1043
  • دانلود: 

    221
چکیده: 

مقدمه: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیشرونده و تحلیل برنده غلاف میلین سلول های عصبی مرکزی است که عوارض آن مشکلات جسمی و روانی به دنبال دارد. به نظر می رسد که حمایت اجتماعی، تنش های روانی فرد را کنترل کرده و سبب بهبود کیفیت زندگی می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی حمایت اجتماعی درک شده و برخی عوامل جمعیت شناسی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی - همبستگی بوده که 395 بیمار مبتلا از انجمن MS شهر تهران با روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، «پرسشنامه حمایت اجتماعی» نورتوس(SSQ)  بود. ضریب آلفای کرونباخ برای ابزار فوق معادل 0.90 گزارش شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزارSPSS  نسخه 16 صورت گرفت.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که 39.5 درصد بیماران، از حمایت اجتماعی درک شده در سطح متوسط برخوردار بودند. بین حمایت اجتماعی درک شده با سن (P=0.003)، میزان تحصیلات (P=0.029)، وضعیت اشتغال (P=0.031) و درآمد ماهیانه (P<0.001) همبستگی معنی داری مشاهده شد، اما بین حمایت اجتماعی درک شده با جنسیت، وضعیت تاهل، ابتلای خانواده یا اقوام به مولتیپل اسکلروزیس، مدت تشخیص بیماری و سابقه بستری در بیمارستان همبستگی معنی داری دیده نشد.نتیجه گیری: از آنجایی که حدود 0.3 درصد از واحدهای مورد پژوهش از درک حمایت اجتماعی پایینی برخوردار بودند و برخورداری از حمایت اجتماعی بالا در مواجهه و سازگاری بهتر با بیماری و عوامل تنش زا نقش بسزایی دارد. پرستاران می توانند با شناسایی گروه های پرخطر از انزوای این گروه از بیماران جلوگیری نمایند و با ارایه مداخلات حمایتی مناسب در جهت ارتقای کیفیت زندگی آنها اقدام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 221 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    32-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    5364
  • دانلود: 

    3536
چکیده: 

مقدمه: استفاده وسواسی از اینترنت که با معیارهایی همچون گوشه گیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است، اعتیاد به اینترنت نامیده می شود. این پژوهش با هدف تعیین همبستگی احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم اجرا شده است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بوده و به روش مقطعی انجام پذیرفته است. 148 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناسی، «مقیاس احساس تنهایی» (Loneliness Scale) و «آزمون اعتیاد به اینترنت» (Internet Addiction Test) یانگ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS  نسخه 12 استفاده شد.یافته ها: بر اساس یافته ها احساس تنهایی و دو خرده مقیاس ارتباط با خانواده (P<0.001) و نشانگان عاطفی (P<0.001) همبستگی مثبت و معناداری با اعتیاد به اینترنت دارند. بین متغیرهای جمعیت شناسی مانند، سن، جنسیت و وضعیت تاهل با اعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری یافت نشد.نتیجه گیری: نظر به یافته ها، پیشنهاد می شود ضمن فراهم کردن امکانات و شرایط مشاوره مناسب و موثر برای دانشجویان، دلایل ایجاد احساس تنهایی در آنها شناسایی و با ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش آن، از بروز عوارضی نظیر اعتیاد به اینترنت جلوگیری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    39-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1619
  • دانلود: 

    651
چکیده: 

مقدمه: سکته قلبی رویداد تهدید کننده زندگی است و در اغلب موارد کیفیت زندگی بیمار و خانواده بویژه افراد نزدیک و صمیمی مانند همسر را کاهش می دهد. این مطالعه با هدف مقایسه کیفیت رابطه زناشویی همسران بیماران مبتلا به سکته قلبی و همسران افراد سالم انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - مقایسه ای بر روی 162 نفر از همسران بیماران مبتلا به سکته قلبی مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و 162 نفر از همسران افراد سالم، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انجام شده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه «مولفه های کیفیت رابطه زناشویی درک شده» (PRQC) “Perceived Relationship Quality Components” با اعتبار و پایایی تائید شده در ایران جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن نمونه ها 47.89±5.95 سال و میانگین طول مدت زندگی مشترک آنها 25.32±7.49 سال بود. همچنین نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت رابطه زناشویی در ابعاد رضایتمندی، شور و هیجان جنسی، عشق و نمره کلی کیفیت رابطه در گروه همسران بیماران به ترتیب کمتر از همسران گروه افراد سالم جامعه بود. آزمون من ویتنی یو نشان داد که این تفاوت ها از نظر آماری معنادار است (P<0.001).نتیجه گیری: بیماری سکته قلبی بر کیفیت رابطه زناشویی و بخصوص بر ابعاد رضایتمندی از رابطه زناشویی، شور و هیجان جنسی و عشق بین زوجین تاثیر منفی دارد. بنابراین، گنجاندن برنامه های آموزشی خانوادگی و مشاوره زوجین در برنامه های توانبخشی بیماری های قلبی به منظور بهبود کیفیت رابطه زناشویی و بدنبال آن ارتقاء کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنها ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1619

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 651 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    49-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1741
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

مقدمه: اعتیاد به مواد مخدر از مسائل اجتماعی عصر حاضر خصوصا در کشورهایی مانند ایران می باشد. یکی از آثار سوء مصرف مواد تاثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی مصرف مواد مخدر، الکل، سیگار و داروهای اعصاب و روان با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بم انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - همبستگی بر روی 760 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و دانشکده پرستاری شهرستان بم که به روش تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. داده ها بوسیله «پرسشنامه مصرف مواد مخدر» (Drug Use Questionnaire) که شامل 5 سوال مربوط به مشخصات جمعیت شناسی واحدهای مورد پژوهش در بخش اول و همچنین در بخش دوم 12 سوال مربوط به مصرف سیگار، داروهای اعصاب و روان، الکل و مواد مخدر بود، جمع آوری گردید. اعتبار به روش اعتبار محتوا با نظرخواهی از 10 نفر از مدرسین و متخصصان صاحب نظر در زمینه موضوع ارزیابی گردید. پایایی ابزار نیز به روش آزمون مجدد که توسط 35 نفر از دانشجویان و به فاصله 12 روز تکمیل گردید، محاسبه و با ضریب همبستگی 0.88 پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. میانگین معدل نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 1390-1389 نیز بعنوان شاخصی برای سنجش پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: فراوانی مصرف مواد در دانشجویان به ترتیب شامل داروهای اعصاب و روان (13.8 درصد)، الکل (10.8 درصد)، مواد مخدر (9.9 درصد) و سیگار (5.7 درصد) بود. پیشرفت تحصیلی در دانشجویانی که سابقه مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و داروهای اعصاب و روان داشتند، به طور معنی داری نسبت به دانشجویانی که سابقه مصرف مواد نداشتند در سطح پایین تری قرار داشت (P<0.001).نتیجه گیری: فراوانی مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و داروهای اعصاب و روان در دانشجویان قابل توجه بود. مصرف این مواد تاثیرات منفی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشت. لذا توجه بیشتر مسوولین دانشگاه در جهت پیشگیری و درمان دانشجویان، برای داشتن جامعه ای سالم ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1741

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    59-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1041
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

مقدمه: امروزه نظام مدیریت کیفیت بطور گسترده ای در بسیاری از بیمارستان های کشور مورد استفاده قرار می گیرد. اما بررسی این موضوع ضروری بنظر می رسد که آیا با وجود هزینه ای که برای ایجاد، استقرار، ثبت و نگهداری آن صرف می گردد، تفاوت معنی داری در شاخص های عملکردی بیمارستان های دارای نظام فوق و فاقد آن وجود دارد یا خیر؟ این پژوهش با هدف مقایسه فاصله - عملکرد تخت در بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد ایزو 9000 و بیمارستان های فاقد آن در استان زنجان انجام شد.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، داده های مربوط به شاخص فاصله - عملکرد تخت در بیمارستان های استان زنجان، با توجه به اطلاعات آماری موجود در واحد آمار و مدارک پزشکی جمع آوری گردید. ابزار جمع آوری داده ها «فرم شاخص های عملکردی بیمارستان» (Hospital Performance Indicators Form) از فرم های استاندارد وزارت بهداشت، بود که شامل ضریب اشغال تخت، فاصله - عملکرد تخت و متوسط طول مدت اقامت بیمار می باشد. جهت سنجش اعتبار محتوای ابزار از قضاوت 8 نفر از مدرسین استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تی مستقل، تحت نرم افزار SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین فاصله - عملکرد تخت در بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت 0.81 روز با انحراف معیار 0.04 و در گروه فاقد آن 1.02 روز با انحراف معیار 0.05 بود. آزمون تی مستقل اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (P<0.006).نتیجه گیری: بیمارستان های دارای نظام مدیریت کیفیت، عملکرد بهتری نسبت به بیمارستان های فاقد آن داشتند. بنابراین، مدیران می توانند این امر را در گسترش نظام فوق مدنظر قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    66-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1740
  • دانلود: 

    784
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان پرستاری بعنوان ارتقاء دهندگان سلامتی و ارائه دهندگان مراقبت حرفه ای، نقش کلیدی در ارتقاء سلامت دارند و سبک زندگی آنها در ارایه بهتر خدمات به بیماران و مددجویان حائز اهمیت است. لذا تعیین شیوه زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری از اهمیت برخوردار است.مواد و روش ها: روش شناسی شامل مرور نظام مند 14 مطالعه از سراسر جهان است که معیارهای از قبل تعیین شده را برآورده می کردند. مطالعات منتشر شده در طی سال های 2012-1998 میلادی در بانک های اطلاعاتیMedline ، Elsevier، Nursing Consult، Proquest،Google  و SID با استفاده از کامپیوتر، جمع آوری، بررسی و مورد مقایسه قرار گرفتند. کلیه مطالعات در دسترس بر اساس رفتارهای مطرح شده در الگوی پندر انتخاب، کد گذاری و تحلیل شدند. بمنظور تعیین کیفیت پژوهش های مورد استفاده از مقیاس Jaddad و همکاران استفاده گردید. شیوه زندگی ارتقاء دهنده سلامتی و 6 متغیر شیوه زندگی سالم شامل روابط بین فردی، مسوولیت سلامتی، رشد معنوی، اداره تنش، تغذیه و فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: مطالعه مرور نظام مند حاضر نشان داد که شیوه زندگی ارتقاء دهنده سلامتی در دانشجویان پرستاری کاملا مطلوب نبود و بعد فعالیت فیزیکی در پایین ترین سطح در بین ابعاد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی قرار داشت.نتیجه گیری: این مقاله شواهدی را برای راهنمایی پژوهش های بعدی فراهم می نماید که بر مبنای متغیرهای فوق بایستی بر برنامه های ارتقاء دهنده سلامتی تاکید داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1740

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 784 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0