Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    1-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    428
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

در بحث از آسیب شناسی سازمانی توجه به منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. تنبلی به عنوان یکی از آسیب های منابع انسانی در هر سازمانی از جمله نهاد دانشگاه مطرح می باشد؛ تنبلی اجتماعی می تواند آسیب های متعدد و پیامدهای منفی را برای فرد و اجتماع در کوتاه مدت و درازمدت به وجود بیاورد. تنبلی به معنای تن پروری، بیکارگی، کاهلی و اهمال و سستی به کار رفته است. هدف این تحقیق تحلیل عوامل فردی موثر بر تنبلی دانشجویان می باشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار سنجش آن پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران در سطوح مختلف تحصیلی (1393-1394)و حجم نمونه 390 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم استفاده شده است. با توجه به ماهیت تحقیق، داده های مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه گرداوری شده است. در این تحقیق نظریه انتخاب عقلانی کلمن به عنوان چارچوب نظری انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل فردی شامل متغیرهایخودمداری، بیگانگی تحصیلی، فقدان علاقه و انگیزه به تحصیل با تنبلی دانشجویان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. نتیجه آزمون مدل رگرسیونی نشان می دهد که متغیرهای فوق توانستند 43 درصد از تغییرات تنبلی دانشگاهی (فردی و گروهی) را تبیین کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    29-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    290
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

طلاق و آسیب های ناشی از آن یکی از جدی ترین مسایل اجتماعی است که در یکی دو دهه اخیر خانواده ی ایرانی را با چالش های اساسی مواجه ساخته است. بررسی آمارهای موجود بیانگر روند افزایشی طلاق در میان اغلب استان های کشور بوده، به طوری که این آمار در استان کردستان از سال 1375 الی 1395 تقریبا 4 برابر شده است. هدف از این پژوهش، ارایه تحلیل و تبیینی جامع از دگرگونی های طلاق در این استان از 1385 الی 1395 است. روش تحقیق از نوع اسنادی و مبتنی بر تحلیل ثانویه داده های سرشماری مرکز آمار ایران و سالنامه های آماری سازمان ثبت احوال بوده است. جامعه آماری شامل کل استان کردستان بوده است. نتایج حکایت از روند افزایشی آمار طلاق در میان کلیه شهرستان های استان داشته، با این وجود، این روند در بعضی سال ها با نوسانات اساسی همراه بوده است. مناطق روستایی نیز همچون مناطق شهری سیر صعودی را پیموده اند. بیشترین آمار طلاق در بین زنان به رده های سنی 24-20 ساله و در میان مردان به رده های سنی 29-25 ساله اختصاص داشته است. نهایتا، به رغم دستادوردهای مثبت طلاق (بویژه برای زنان)، رشد فزاینده آن باعث دگردیسی نهاد خانواده گشته و آسیب های اجتماعی، روانی و اقتصادی بی شماری را به جامعه تحمیل کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 290

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    61-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    729
چکیده: 

در سال های اخیر پدیده خشونت در بین نوجوانان به دغدغه اصلی جامعه شناسان، خانواده ها و صاحب نظران تعلیم و تربیت تبدیل شده است. این مطالعه باهدف بررسی کیفی پدیده خشونت در بین نوجوانان دبیرستانی در صدد آن است تا درک روشنی از دلایل و زمینه های خشونت و گسترش آن در سطح مدارسفراهم نماید. ملاحظات نظری تحقیق بر اساس دیدگاه جامعه شناسان و نظریات مرتبط با آسیب های اجتماعی تدوین گردیده است. این پژوهش به روش کیفی و رویکرد گراندد تیوری انجام شده است. روش نمونه گیری، هدفمند و با راهبرد نمونه گیری نظری انجام شده و روش جمع آوری داده ها نیز مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 17 نفر از دانش آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستان ها و هنرستان های شهر دهلران بوده است. یافته ها متشکل از 37 کد مفهومی و 8 مقوله اصلی شامل قلدرمآبی اجتماعی، مقاومت و نافرمانی، خودابرازی بدنی، کاهش سطح تاب آوری اجتماعی، تکلم تنازع آمیز، میل طلبی و دگرآزاری جنسی، تنش و امکان فروپاشی خانوادگی و برون ریزی ملتهبانه خشم است که پدیده اصلی پژوهش با توجه به مقولات شکل گرفته «صورت های بازنمایی خشونت» نام گذاری شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 729 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    91-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    150
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

هدف تحقیق حاضر تحلیل اثرات بازار و منافع گسترده آموزش عالی در ابعاد فردی و اجتماعی در نظام آموزش ایران بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بوده است. جامعه تحقیق اعضاء هیات علمی 5 دانشگاه کشور و نمونه بر اساس تصادفی طبقه ای 263 نفر بوده است. ابزار تحقیق برگرفته از ترکیبی از شاخص های سیاست های کلی اسناد بالادستی مدل کسب و کار لندن (2013)، و با روایی تاییدی و پایایی بالا، بوده است. روش تحلیل با استفاده از نرم افزار PLS، معادلات ساختاری بوده است. نتایج حاکی از اثر مثبت و معنی دار مولفه ی بازاری فردی بر غیر بازاری فردی، غیر بازاری اجتماعی و بازاری اجتماعی به صورت مستقیم بوده است، همچنین بازاری اجتماعی بر غیر بازای اجتماعی و غیر بازاری فردی اثر مستقیم داشته است. از طرفی بازاری فردی بر غیر بازاری اجتماعی و غیر بازاری فردی اثر غیر مستقیم داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    117-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

افزایش رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی افراد جامعه از مهم ترین اهداف سیاست گذاران اجتماعی می باشد که برای تحقق این منظور بیش و پیش از هر اقدامی شناخت و سنجش نیازمندی های این افراد دارای اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت است از بررسی وضعیت موجود و همچنین سنجش نیازهای اقتصادی و اجتماعی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان که در آن از هر دو روش کمی و کیفی استفاده شده است: 1-روش مصاحبه هدفمند و شیوه نمونه گیری غیر احتمالی گلوله برفی؛ 2-روش پیمایش، به کمک این پژوهش مشخص شد که اکثر افراد مورد بررسی از نظر اقتصادی اجتماعی در شرایط متوسط و پس از آن در شرایط خوبی قرار دارند. با این وجود غالب کارکنان مورد نظر سطح نیازمندی های خود به بهره مندی بیشتر از شاخص های اقتصادی اجتماعی را زیاد و خیلی زیاد عنوان داشته اند (5/86 درصد). با آزمون فرضیات تحقیق نیز این موارد مشخص شد: 1-عوامل تاثیرگذار بر سطح نیازمندی های اقتصادی اجتماعی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان دو متغیر میزان تحصیلات و وضعیت استخدامی این افراد می باشد؛ 2-بین وضعیت موجود اقتصادی و وضعیت موجود اجتماعی کارکنان مورد بررسی رابطه برقرار است؛ 3-وضعیت اقتصادی کارکنان بر روی سطح نیازمندی های اجتماعی آنان تاثیرگذار می باشد؛ 4-وضعیت اجتماعی این کارکنان بر روی سطح نیازمندی های اقتصادی آنان تاثیرگذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    151-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    143
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

جهانی شدن و توسعه دو گفتمان مستقل و متاثر از هم، کمتر در ارتباط با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته اند. پژوهش حاضر متاثر از جهانی شدن است و از میان نظریه پردازان در این زمینه، رولند رابرتسون را که از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده را برگزیده است. این مقاله تلاش می کند تا تاثیرجهانی شدن بر توسعه اجتماعی ایران در دو دولت خاتمی و احمدی نژاد از سال 1376 تا 1392 را به صورت مقایسه ای بررسی نماید. متغیر مستقل این پژوهش جهانی شدن و متغیروابسته، توسعه اجتماعی در ایران در دو دولت مذکور خواهد بود. از حیث بنیادهای نظری دراین بررسی ازالگوی تعمیم توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی استفاده کرده ایم. در این الگوی نظری اولویت های توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی از یک کشور به کشور دیگر کاملا متفاوت درک می شوند. فرضیه پژوهش با توجه به آمار و ارقام معتبرجهانی توسعه اجتماعی در هر دو دولت ادامه یافت، رویکرد خاتمی مبتنی بر رفرم و اصلاحات جهانی و رویکرد احمدی نژاد مبتنی بر اندیشه های بومی و محلی بود، می باشد. بررسی های مقایسه ای نشان داد بسترهای توسعه اجتماعی دولت ها با توجه به رویکرد دولت ها می تواند متفاوت باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

توسعه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    3 (پیاپی 55)
  • صفحات: 

    187-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    286
  • دانلود: 

    471
چکیده: 

از دیدگاه هربرت سایمون دانشمند شهیر مدیریت، جوهره و اساس مدیریت تصمیم گیری است. اهمیت تصمیم گیری زمانی بیشتر نمایان می شود که بخواهیم آن را فراتر از سطح فردی، در سطح سازمانی بررسی کنیم. زیرا سازمان ها به عنوان سیستم های پیچیده تصمیم گیری بر مبنای دیدگاه های گوناگونی به این مقوله مهم می پردازند. بر این اساس پرداختن به عقلانیت زیربنای تصمیم گیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. پژوهش های متداول در ادبیات مدیریت، اکثرا تصمیم گیری را بر مبنای عقلانیت غالب در دنیای غرب مطالعه می کنند. با توجه به بافت فرهنگی حاکم بر کشور ما بررسی عقلانیت زیربنای تصمیم گیری با رویکرد اسلامی امری ضروری است. در این پژوهش مدل ارزیابی عقلانیت در سازمان از دیدگاه اسلام که قبلا توسط پژوهشگران طراحی شده است، تبیین شده است. سنجه طراحی شده در اختیار مدیران قرار گرفت و داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار Amos-22 مورد تحلیل قرار گرفت. خروجی های نرم افزار نشان داد که ابعاد سنجه ی عقلانیت در سازمان از دیدگاه اسلام در سطح P≤ 0. 01 از پایایی معنی دار برخوردار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 286

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button