در متن پیش رو، نخست، خواندن همچون کُنش، واکاوی شد؛ سپس مساله ی خواندن، به شیوه ی تحلیلی، بررسی گردیده و اضلاع گوناگونِ شبکه ی خوانش، کالبدشکافی و تشریح شده است. پس از پویه هایی در این شبکه، پرسش هایی که در هر خواندن باید بدان ها اندیشیده شود، بررسی و گزارش شده اند. همچنین بر این نکته تأکید شده که خواندن، یک کُنشِ اجتماعی است و بازخوردهای جامعه شناسی را در پی خواهد داشت؛ از این دید، بازاندیشی در باره ی کنشِ جامعه شناختیِ خواندن، موضوعی بسیار با اهمّیت است. زیرا، نخستین شرط کُنش خواندن از منظر جامعه شناختی، پذیرش باور و اندیشه ی دیگری و تمرینِ تحمّل و رواداری و دیدنِ توفیقِ دیگران است؛ در این چشم انداز، خواندن، سکوت برای نشنیدنِ صدای خود و شنیدن آوای دیگران است.