نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    61
چکیده: 

وجوه جمله می توانند علاوه بر کارکرد اولیه و معنای صریح خود، حایز کارکردهای ثانویه و دلالت های ضمنی نیز باشند. کاربست اغراض ثانویه جمله در اثر ادبی، وجه زیبایی شناسانه اثر را ارتقا می بخشد و بر ادبیت و اثربخشی آن می افزاید. لایه های پنهان معنایی در متون غنایی، به سبب ماهیت انتزاعی و چندلایگی بافت احساس و خیال، بیش از سایر گونه های ادبی به چشم می خورد. با این حال، مطالعه در آثار شاخص حماسی ما را به این نتیجه رسانده است که حماسه سرایان سرآمد نیز به کارکردهای متفاوت وجوه جمله توجه داشته اند و آن را دستمایه انتقال بهتر پیام و تاثیر چندجانبه بر مخاطبانشان ساخته اند. یکی از وجوه جمله که بیش از همه قابلیت حمل کارکردهای ثانویه را دارد، «وجه پرسشی» است که می تواند طیف گسترده ای از معانی را دربرگیرد. این جستار، نخست، به واکاوی دلالت های ضمنی و کارکردهای ثانویه وجوه جمله در دو داستان شاخص حماسی-غنایی یعنی «زال و رودابه» از شاهنامه فردوسی، و «سام و پریدخت» از سام نامه منسوب به خواجوی کرمانی پرداخته است. سپس با رویکردی مقایسه ای، کارکردهای ضمنی حمل شده بر دو وجه «پرسشی» و «ندایی» را که دارای بیشترین اختلاف بسامد در دو اثر هستند، بررسی کرده و آن ها را به عنوان محک و معیار ذهنیت غنایی یا حماسی شاعر در نظر گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 61 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موحدی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    21-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

بسیاری از مضامین قرآنی که به شعر فارسی راه یافته است، تنها دربردارنده ترجمان الفاظ و ظواهر قرآنی نیست. شاعران عارف، معمولا، دریافت تفسیری و گاه تاویلی مفسران را نیز به جامه شعر درآورده اند. خطاب الهی ﴿ فاخلع نعلیک﴾ به حضرت موسیع در سوره طه، از تعابیری است که توجه بسیاری از شاعران اهل طریقت را به خود جلب کرده است. آنان نیز همچون مفسران عارف، برداشت هایی کاملا عرفانی از این آیه داشته و با تعابیر گوناگون، همان اندیشه ها را به گونه ای رساتر و تاثیرگذارتر بازتاب داده اند. در این مقاله، پس از طرح مختصر داستان دیدار و گفت وگوی موسیع با خداوند در وادی ایمن و ذکر پیشینه این داستان، روابودن تاویل چنین عباراتی، از دیدگاه امام محمد غزالی بررسی شده است، آن گاه با ذکر نمونه هایی از سنایی، عطار و مولوی، دریافت های شعری ایشان با اندیشه های تاویلی ابوعبدالرحمن سلمی مقایسه شده است. در بخش دیگر این مقاله، خواننده می تواند برخی از مضمون یابی های شاعران پارسی گو را از این تعبیر قرآنی مشاهده کند و در پایان، با تاویل ویژه ملاصدرای شیرازی از «خلع نعلین» که در یکی از مثنوی های خود آورده است، آشنا شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

همتی امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

مناقب نامه نویسان اهل تصوف، بنا به سنت رایج در خانقاه، برای نقل گفتار ایمه طریقت، اعتباری ویژه قایل بودند؛ به گونه ای که تلاش می شد کلام شیخ، به عین عبارت، یا در مضمون و محتوا کاملا شبیه به آنچه بر زبان ایشان آمده بود، روایت شود. پایبندی به این اصل، موجب شد بخشی زیاد از اقوال مشایخ، ضمن حکایات مرتبط با احوال آن ها در مناقب نامه ها ذکر شود. یکی از کتب مقامه، اسرارالتوحید است. در این کتاب و در ضمن حکایت «سفر ابوسعید به خرقان»، گفت وگویی از شیخ ابوالحسن با ابوسعید ابوالخیر با این عبارات نقل شده که «روزی شیخ بلحسن در میان سخن از شیخ پرسید که: به ولایت شما عروسی بو؟ شیخ بوسعید گفت: بو؛ و در عروسی بسیار نظارگی بو، که از عروس نیکوتر بو، ولکن در میان ایشان، تخت و کلاه و جلوه، یکی را بو. شیخ بلحسن نعره ای بزد و گفت: خسرو همه حال خویش دیدی در جام». ابهامات موجود در این گفت وگو، و سوالاتی که در پی این ابهامات پدید می آید، مفهوم واقعی این مکالمه، و مهم تر از همه، هدف از ایراد آن را نامشخص ساخته است. این پرسش ها، به گونه ای هستند که پاسخ آن ها را نه در متن اسرارالتوحید، و نه در تعلیقاتی که بر این متن نگاشته شده است، می توان یافت. جستار حاضر، مفهوم این گفت وگو و هدف از ایراد آن را مشخص ساخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد گفت وگوی یادشده، با موضوع مورد اختلاف مجلس گفتن یا سکوت ابوسعید در خانقاه خرقانی، ارتباط مستقیم دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    53-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    129
  • دانلود: 

    415
چکیده: 

ادهم عزلتی خلخالی، ملقب به «واعظ»، از عارفان قرن یازدهم هجری قمری است. وی رسایل بسیاری در مسایل اعتقادی، اخلاق و عرفان اسلامی دارد که از جمله آثار او، رساله صحایف الوداد و مکاتیب الإتحاد است. از آنجا که با مطالعه آثار این عارف صافی ضمیر، می توان به شناخت و جایگاه تصوف، عرفان شیعی و همچنین ادبیات عرفانی در سده یازدهم هجری دست یافت، تحقیق درباره این اثر، به عنوان یکی از آثار وی که از حیث سادگی، روانی و توانایی انتقال موضوعات عقیدتی، اخلاقی و عرفانی شایان توجه است، برای ما اهمیت می یابد؛ و از همین رو، وجود متنی خالی از اشکال و منقح از این رساله، ضروری به نظر می رسد. این اثر، پیش تر در مجموعه ای با عنوان مجموعه رسایل فارسی ادهم عزلتی خلخالی با تصحیح عبدالله نورانی به چاپ رسیده است؛ اما انتقادی نبودن این تصحیح، به دورماندن آن از تحقیق و تعلیق، فقدان مقدمه یا توضیحاتی در چگونگی تصحیح اثر و معرفی و تبیین نکردن جایگاه مولف در میان عارفان و اندیشمندان هم عصر خود و نیز وجود کاستی هایی در روش تصحیح و به کارنگرفتن نسخه بدل ها در آن، موجب شده است نظریه های ناصواب، بدخوانی ها، گزینش ها و گزارش های نادرستی در متن رساله راه یابد که این مقاله بر آن است تصحیح انجام شده را بر اساس مراحل دوگانه تصحیح، یعنی «تصحیح متن» و «تحقیق در اثر»، از جهات گوناگون نقد و ضرورت تصحیحی انتقادی از اثر را پیشنهاد کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 129

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 415 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    73-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    163
  • دانلود: 

    416
چکیده: 

دست نوشته های کهن با ارزش های گوناگون خود، از جمله به دلیل نزدیکی به زمان و زبان مولف، در تصحیح متون نقش مهمی دارند؛ به ویژه وقتی امانت داری کاتب، اعتماد مصحح را به خود جلب کند، نسخه اقدم می تواند بیش از نسخه های دیگر مورد اطمینان قرار گیرد. نمونه ای کم نظیر از این دست نوشته ها، نسخه کهن بخشی از شرح تعرف لمذهب التصوف، یکی از منابع مهم و اولیه تاریخ عرفان و تصوف است که در موزه ملی کراچی نگهداری می شود. این دست نوشته، مکتوب در 473ق و دومین نسخه تاریخ دار فارسی و شناخته شده در جهان است. مقابله و سنجش این بخش با متن چاپی شرح تعرف، نشان می دهد که این متن از جهات گوناگون از اصل خود فاصله گرفته است. ما نسخه کراچی را با شرح تعرف چاپی سنجیده و نشان داده ایم که برخی واژه های گویشی، واژه های خاص فارسی و عربی، ویژگی های زبانی و دستوری کهن و عبارت های اصیل، به دست کاتبان، دستخوش تبدیل شده و تغییر یافته اند؛ چنان که متن چاپی، بسیاری از خاصه های زبانی و سبکی خود را از دست داده است. ما در این مقاله، علاوه بر نشان دادن ارزش های این دست نوشته کهن، بعضی از ابهامات و خطاهای راه یافته در متن چاپی را نیز نشان داده ایم و امیدواریم که این کار در تصحیح متن چاپی برای آیندگان سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 416 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    93-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    442
چکیده: 

قصه های عامیانه بخش مهمی از ادبیات عامه ایران زمین را تشکیل داده است. بررسی علمی این گونه متون، صرف نظر از جنبه ادبی آن، راهگشای دستیابی به اسرار و رموز زندگی پیشینیان و ظرافت های فرهنگی مردم در گذشته های دوردست است. نسخه خطی کامروپ و کاملتا، داستانی عامیانه است که دست نویسی از آن در روزگار صفویه و در دیار هند به قلم فردی به نام فایزنظر نگاشته شده و در این مقاله معرفی شده است. قصه کامروپ سرگذشت راجه زاده ای است که در هوای دستیابی به معشوق، سلطنت را ترک می کند و به همراه تنی چند از یاران، به راهی دور و مخاطره انگیز پای می نهد. او سرانجام پس از تحمل رنج فراوان در کشاکش طبیعت و تقدیر، به وصال می رسد و به دیار خود بازمی گردد. موجودات خیالی و به ویژه پری، در این قصه نمودی بارز دارند. پژوهش پیش رو می کوشد بر بنیاد روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به نشانه های درون متنی و تکیه بر منابع برون متنی، تحول برخی شخصیت ها در جریان سفر قهرمان را بررسی کند و نشانه های اسطوره ای و فرهنگی آن را تبیین و تحلیل کند. هدف کلی، نشان دادن ارزش و غنای ادبی قصه و ارتباط مضمون آن با بافت اجتماعی سرزمین هند و نظام فرهنگی آن است. با تحلیل این قصه هندی دریافته شد که گذر از آب به عنوان یکی از الگوهای آزمایش، در قصه به کار رفته است. همچنین می توان دریافت که روابط حاکم بر عناصر قصه کامروپ، انعکاسی از اجتماع هند است که بازتاب آن از گیتی قصه سر برآورده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 442 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    113-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

مجد همگر از شاعران قرن هفتم هجری است که هم عصر سعدی بوده و در دربار شاهان سلغری مقام والایی داشته است. مجموعه ای از رباعیات این شاعر (بالغ بر 610 رباعی) را نوه او در میان نسخه خطی دیوان چهار شاعر دیگر در چهار بخش کتابت کرده است. این نسخه نفیس که در کتابخانه بریتانیا موجود است، ویژگی های منحصربه فردی دارد که مورد توجه پژوهندگان قرار گرفته است. در این پژوهش با هدف شناخت ویژگی های مهم این رباعیات از جهت موضوع و موسیقی ابیات، این نسخه بررسی شده و نتیجه این است که رباعیات مجد همگر در موضوعات مختلف، از جمله مضامین عاشقانه، اندرز، گله از دنیا و سرنوشت، هجو و توصیف معشوق سروده شده و از جهت موسیقایی، شاعر به موسیقی درونی و کناری اهمیت فراوانی داده است. حدود نیمی از رباعیات وی ردیف دارد و بخش بسیاری از این رباعیات در چهار مصراع قافیه، یا ردیف و قافیه دارند و در موارد بسیاری نیز انتهای مصراع سوم با قوافی سایر مصراع ها هم آوا، هم حروف، هم خانواده یا به نحوی مرتبط است که نشانه توجه شاعر به موسیقی کناری است. درباره نگاه شاعر به موسیقی بیرونی نیز باید گفت شاعر به شجره اخرب توجه بیشتری داشته و اوزان به کاررفته در رباعیات وی با زحافات مختلف همراه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    133-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    152
  • دانلود: 

    428
چکیده: 

در عرفان اسلامی، دیدگاه ابن عربی درباره شناخت انسان و مراتب هستی او جایگاه ویژه ای دارد. از نظر وی به طور کلی هستی و تمام مظاهر آن، تجلی ذات یگانه خداوند هستند؛ بر این اساس، جهان و نفس انسان، نتیجه اشراق عقل فعال اند و نفس مراتبی دارد که با یکدیگر ارتباط طولی دارند؛ یعنی هرکدام از این مراتب، نسبت به مرتبه پایین تر از خود جایگاه بالاتری دارد. بر اساس این دیدگاه، نفس شامل این مدارج است: روح مجرد، نفس ناطقه (عقل نظری و عقل عملی)، نفس حیوانی (روح بخاری) و جسم مادی و در این میان، نفس، برای برقراری ارتباط با بدن، هر بار این مسیر را می پیماید. با تامل در داستان چهارم کتاب هشت بهشت امیرخسرو دهلوی، ژرف ساخت رمزی و نمادین آن آشکار می شود که در این مقاله، آن را با روش توصیفی-تحلیلی بررسی کرده ایم. مطابق نتایج به دست آمده، این داستان با تاثیرپذیری از اندیشه های ابن عربی نوشته شده و در آن، «شاه»، رمزی از نفس ناطقه است که با اشراق روح مجرد به راز هستی پی می برد و آن را به یکی از همسرانش (رمز عقل مستفاد) و وزیر خود (رمز قوه شهوت) می گوید. وزیر از اعتماد او سوءاستفاده می کند و جانشین شاه می شود؛ اما در نهایت شاه با کمک همسر خود، او را شکست می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 428 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ذبیح نیاعمران آسیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    153-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    119
  • دانلود: 

    32
چکیده: 

تذکره کلام الملوک، اثری عرفانی به زبان فارسی است که کمال الدین حاجی بابا بن میرزاجان قزوینی، یکی از برجسته ترین شاگردان شیخ بهایی، آن را در 1403ق تالیف کرده است. یگانه نسخه خطی این کتاب به شماره 10294 در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود. موضوع کلام الملوک باباجان قزوینی، در احوالات و سخنان عرفا و اولیاست؛ بنابراین، علاوه بر اینکه این اثر، نشانه اندیشه های عرفانی مولف است و مانند اغلب متون عرفانی، دارای نثری ساده و به دور از پیچیدگی است و از جملات ساده و کوتاه بهره می گیرد، محتوای آن، نموداری از فرهنگ پرمایه عرفان ایران اسلامی و کارنامه عرفای فارسی زبان و نیز نمایانگر جلوه ای از هویت و فرهنگ ما ایرانیان است. مقاله حاضر می کوشد تا با روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چرا بیش از نوددرصد متن عرفانی کلام الملوک باباجان، از حیث شکل و محتوا، همانند کتاب عرفانی تذکره الاولیای عطار نیشابوری است؟ دستاورد تحقیق نشان می دهد که نمی توان تذکره عرفانی کلام الملوک را کتابی مستقل به شمار آورد؛ زیرا اثر مذکور تحریر و تهذیبی از تذکره الاولیای عطار است. از آنجا که باباجان، کاتب بوده و آثار عرفا را استنساخ می کرده است، به نظر می رسد وی خواسته است از این طریق، جنگی از زندگی عرفا را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 32 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    169-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    159
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

مقاله حاضر، سبک شخصی منوچهری دامغانی (398-432ق) در مدیحه و مفاخره سرایی را بررسی می کند. منوچهری با هنر شاعری و تسلط بر زبان و ادبیات عربی، مدیحه ها و مفاخره های متفاوتی سروده و بر همین اساس، قصاید وی به طور خاصی در بین هم عصران او متمایز شده است. نگارندگان با روش کیفی و شیوه توصیفی-تحلیلی مبتنی بر اشعار منوچهری با پاسخ به این پرسش ها که بین مدیحه سرایی و فخریه سرایی در شعر منوچهری چه ارتباطی وجود دارد؟ منوچهری در مدیحه ها و مفاخر ه های خود چه شگردهای نوینی را به کار بسته و از این نظر با معاصران خود چه تفاوت هایی دارد؟ و چه عواملی موجب به کارگیری این طرز نو در این گونه های شعری وی شده است؟ می کوشند پس از تبیین مولفه های سبک شخصی منوچهری در مدیحه سرایی و مفاخره سرایی، استدلال کنند شگردهای نوین وی در مدح و فخر از یک سو، تحت تاثیر دانش او در ادبیات عربی و از سوی دیگر، نمونه برترانگاری زبان و شعر عربی و شخصیت های شهره آن است. همچنین نویسندگان استنتاج می کنند که منوچهری افزون بر اینکه عربی دانی خود را ابزاری برای اظهار فضل و راهکاری برای رقیب ستیزی قرار داده، با به کارگیری شخصیت های معروف ادبیات عربی، تضمین اشعار و به کارگیری مضامین و تصاویر شعری ایشان، ضمن ستایش ممدوح، آگاهانه و در عین حال با ظرافت خاص، مدیحه های خود را با مفاخره درآمیخته و خودستایی نیز کرده است و بدین ترتیب، طرزی نو در مدیحه و مفاخره سرایی پدید آورده که می توان این طرز نو را سبک شخصی وی شمرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button