امروزه ما تحت محاصره خارق العاده کالاهای لوکس، مصرف تظاهری و فراوانی خدمات، اشیاء و کالاها مادی قرار گرفته ایم. ادبیات جامعه شناختی به طور فزاینده ای بر اهمیت نحوه و نوع مصرف کالاهای لوکس، در شکل بخشیدن به موقعیت و روابط اجتماعی تاکید دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و شناسایی ارتباط ویژگی های روانشناختی اجتماعی بر قصد خرید از طریق چشم و هم چشمی انجام شده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های معتبر استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش نوعروس های شهر سنندج است که حداکثر یک سال از ازدواج آنها نگذشته باشد و از میان آنان 205 نفر با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است و برای آزمون میانجی گری از آزمون های رگرسیون و سوبل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مورد بحث رابطه معنی دار وجود دارد؛ اما نقش میانجی گری چشم و هم چشمی در رابطه بین ویژگی های روانشناختی اجتماعی و قصد خرید مورد تایید قرار نگرفت. در پایان می توان گفت که ویژگی های فردی و فرهنگی خاص بر ارزش-های زنان و انگیزه ها و باورهای آنان در مورد کالاها و از جمله خرید کالاهای لوکس تاثیرگذار است.