Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    43-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    177
چکیده: 

آموزش عالی ایران طی سال های گذشته از رشد کمی قابل توجهی برخوردار بوده است. اما از سوی دیگر، رکود در بازار کار دانش آموختگان دانشگاهی و فقدان بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای باعث توجه هرچه بیشتر به مقوله آمایش و حکمرانی منطقه ای آموزش عالی شده است. مطالعات آمایش آموزش عالی ایران طی دهه های گذشته در چند مرحله انجام شده است اما نتوانسته مبنایی برای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی کشور قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از روش مطالعه اسنادی-کتابخانه ای انجام شده است. برای این منظور، با استفاده از روش مرور نظام مند، ابتدا گزارش ها، نتایج پژوهش های موجود و تجارب ثبت شده در این حوزه مورد مطالعه قرار گرفت. سپس، با استفاده از روش تحلیل تفسیری سعی شد آسیب های موجود در آمایش آموزش عالی کشور مورد شناسایی و دسته بندی قرار گیرد. نتایج حاصل از تحلیل اسناد موجود نشان می دهد که مهم ترین آسیب های آمایش آموزش عالی کشور عبارت اند از: تغییر در رویکرد مطالعات، مسایل فرهنگی، بخشی نگری، کمی گرایی، تمرکزگرایی و تسلط نظام دیوان سالارانه مرکزی، تاثیرپذیری از جریان های سیاسی، دیدگاه اثبات گرایانه سیاست گذاران و مجریان، و فقدان چارچوب عملی در طراحی و اجرا. مطالعات آمایش آموزش عالی می تواند ضمن فراهم آوردن زمینه های توسعه علمی پایدار از طریق استفاده بهینه از ظرفیت ها و مزیت های نسبی منطقه ای کشور، نقش مهمی نیز در بهبود حکمرانی منطقه ای داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 177 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کوثری سحر

نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل کارکردهای نظام آموزش عالی با رویکرد مدیریت منطقه ای است. به منظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مدیرکل ها و کارشناسان ارشد معاونت های آموزشی و پژوهشی بود که بر اساس اشباع نظری داده ها، تعداد 11 نفر از آنها به صورت رو در رو مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه عمیق و برای تحلیل آنها از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد کارکردهای قابل واسپاری نظام آموزش عالی به مناطق در آینده در کارکردهای پژوهشی (ساماندهی طرح های پژوهشی منطقه ای، ساماندهی تسهیلات پژوهشی، ایجاد و توسعه واحدهای پژوهشی و مراکز فناوری، انتخاب پژوهشگران برتر، صدور مجوز و تعیین اعتبار نشریه های علمی، صدور مجوز و ارزیابی انجمن های علمی، ایجاد و توسعه آزمایشگاه های منطقه ای و نظارت بر کیفیت خروجی)، کارکردهای آموزشی شامل (برنامه ریزی کلان آموزش عالی، ایجاد، ادغام و حذف رشته ها، ایجاد، ادغام و حذف مراکز آموزش عالی، نظارت بر کیفیت ارایه رشته های درسی در مراکز آموزش عالی، نظارت بر پیامدهای رشته های تحصیلی و. . . )، کارکردهای فرهنگی دانشجویی شامل (برنامه ریزی، تصویب و اجرای نقل و انتقالات دانشجویی در سطح منطقه، شناسایی و هدایت استعدادهای درخشان دانشجویی در سطح منطقه و. . . ) و کارکردهای ستادی (تشکیل کمیسیون های موارد خاص در سطح منطقه، فرایند جذب و انتقال اعضای هییت علمی، بررسی و تصویب سیاست حمایت ویژه از اعضای هییت علمی در سطح منطقه، گزینش دانشجویان و کارکنان و اعضای هییت علمی در سطح منطقه) است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نقی زاده رضا

نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    294
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

سند آمایش آموزش عالی کشور به عنوان یکی از مهم ترین سندهای سیاستی است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بر اساس این سند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف به پیاده سازی رویکرد مدیریت منطقه ای در آموزش عالی کشور شده است. پیاده سازی سند مذکور می تواند نوعی از بازآرایی و اصلاح ساختاری نظام آموزش عالی در کشور باشد. یکی از مهم ترین مواد این سند مرتبط با مدیریت منطقه ای آموزش عالی در قالب 10 کلان منطقه است. مهاجرت به این 10 کلان منطقه در حوزه آموزش عالی نیازمند راهکارهای اصلاحی متعددی است که در این پژوهش به 4 دسته راهکار اصلی مرتبط با آن اشاره شده است. روش این پژوهش بر اساس مطالعه ادبیات، مرور شواهد و رویدادها و مصاحبه با متخصصان است. بر این اساس 4 دسته اصلی از راهکارها شامل راهکارهای اصلاحی قانونی، ساختاری، درون نهادی و مالی مورد بررسی قرار گرفته است. زیر هر دسته، راهکارهای پیشنهادی تبیین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 294

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    27-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    396
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

نوآوری و پویایی در اقتصادهای محلی و منطقه ای تغییرات و تحولات گسترده ای را به همراه دارد که موجب شده دولت های محلی و شهرداری ها، ایجاد ساختار ها و تدابیر سیاستی متناسبی را در توسعه نوآوری دنبال کنند. در این راستا شهرها و دولت های محلی که سرعت توسعه و به کارگیری نوآوری در آنها گاهی بالاتر از سطح ملی است، نیز به این موضوع توجه دارد و موضع فعالی برای حمایت از نوآوری (در قالب شهر هوشمند، خلاق، نوآور و. . . ) اتخاذ کرده اند. بنابراین، مقاله حاضر با بررسی مبانی نظری نوآوری شهری، چارچوبی برای حمایت، توسعه و انتشار نوآوری پیشنهاد می کند که شامل ابعاد افراد و استعدادها و کسب وکارهای نوآور، زیرساخت ها (شهر هوشمند و ارتباطات)، سیاست گذاری و حکمرانی، شکل دهی به بازار و تحریک تقاضا (تقاضای شهرداری و دولت، کسب وکارها و شهروندان)، استقرار، مکان های تجمع، هم افزایی و شبکه سازی، سرمایه و تامین مالی، زیرساخت تجاری سازی، آموزشی و پژوهشی و فرهنگ و ترویج است. بر این اساس برای شهرداری به نقش هایی به عنوان متولی نوآوری شهری، نقش های شکل دهنده بازار و تحریک کننده تقاضای نوآوری فراهم کننده بستر توسعه کسب وکارهای نوآور، منبع تامین مالی و سرمایه، مروج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، فراهم کننده زیرساخت فیزیکی، فراهم کننده زیرساخت تجاری سازی، آموزشی، پژوهشی و حامی استقرار، مکان های تجمع هم افزایی و شبکه سازی پیشنهاد شده و با تمرکز بر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

RAHYAFT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    42-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Iran's higher education has grown significantly in recent years. But on the other hand, the downturn in the job market of university graduates and the lack of regional capacity has led to a growing focus on regional planning and governance in higher education. Studies of Iranian higher education Spatial Planning have been conducted in several stages over the past decades, but have failed to provide a basis for planning higher education development in Iran. The purpose of this study was to determine the pathology of higher education spatial planning in Iran by using a descriptive-analytical approach and document-library study method. For this purpose, using systematic review method, firstly, reports, results of research and experiences were studied. Then, using the interpretive analysis method, we tried to identify and categorize the damages in the spatial planning of higher education. The results show that the most important disadvantages are: changes in study approach, cultural issues, partisanship, quantification, centralization, political influence, positivist view of policymakers and executives, and a lack of a practical framework for design and implementation. Higher education spatial planning can play an important role in improving regional governance, while providing opportunities for sustainable scientific development through optimal use of the country's regional comparative capacities and advantages.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    55-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که بر مبنای تولید، توزیع و کاربرد دانش پایه گذاری شده است و سرمایه گذاری دانش محور در آن اهمیتی کلیدی دارد. دستیابی به اقتصاد دانش بنیان مستلزم سرمایه گذاری در حوزه نیروی انسانی و تدوین سیاست های متمرکز بر تحقیق و نوآوری است تا در نهایت بتوان از طریق کارآفرینی و ایجاد صنایع کوچک، متوسط و بزرگ دانش بنیان به اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی در مناطق دست یافت. با توجه به اهمیت اقتصاد دانش بنیان، دراین مقاله به سنجش و رتبه بندی آن در استان های مختلف ایران با رویکرد شاخص ترکیبی بر اساس روش تلفیقی تحلیل سلسله مراتبی-تاپسیس پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد استان های تهران، سمنان، کرمان و اصفهان به ترتیب در رتبه اول تا چهارم از لحاظ اقتصاد دانش بنیان برخوردارند و آخرین رتبه شاخص ترکیبی اقتصاد دانش بنیان به ترتیب به استان های لرستان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و کردستان اختصاص دارد. با توجه به نقش و اهمیت شرکت های دانش بنیان، پژوهش های کاربردی، اختراع ها و نیروی انسانی متخصص به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی در توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان ها، سیاست گذاران باید در برنامه های اجرایی سند آمایش آموزش عالی کشور در راستای ارتقای این شاخص ها در استان های کمتر توسعه یافته توجه کافی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    73-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

توسعه و انتشار دانش از کارکردهای اساسی نظام های منطقه ای نوآوری است و تحلیل انتشارات علمی یکی از ابزارهای مطالعه و ارزیابی این کارکردها است. هدف این پژوهش کاربردی که با روش مطالعات اسنادی و کتاب سنجی انجام شده است، مطالعه منطقه ای انتشارات علمی در استان آذربایجان شرقی و بررسی میزان تطابق موضوع های این انتشارات با اولویت ها و مسایل استان است. در این مطالعه مقاله های پژوهشی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفته است که طی یک دهه گذشته در دو پایگاه استنادی آی اس سی و وب آو ساینس نمایه شده اند. یافته ها نشان می دهد مجموع تعداد انتشارات علمی استان پس از سال 1395 روندی نزولی دارد. بیشترین تعداد انتشارات علمی مربوط به زمینه علوم پایه و پزشکی است (64 درصد) و زمینه هنر و علوم انسانی و اجتماعی-با وجود تعداد بالای دانشجویان-کمترین سهم از مجموع مقاله های استان (11 درصد) را به خود اختصاص می دهد. موضوع های نمایه شده انتشارات علمی در دو پایگاه استنادی آی اس سی (داخلی) و وب آو ساینس (بین المللی) به طور عمده متفاوت است. از نظر انطباق موضوع های انتشارات علمی با اولویت ها و مسایل پهنه های استان، پهنه جنوب غرب وضعیت مطلوبی دارد؛ وضعیت پهنه مرکزی به نسبت مناسب است و پهنه شبستر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ معدن؛ لجستیک و حمل ونقل نیازمند توجه بیشتری در پژوهش های استان آذربایجان شرقی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی یونس

نشریه: 

رهیافت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    91-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    205
  • دانلود: 

    575
چکیده: 

ضرورت توسعه فناوری و نوآوری منطقه ای به عنوان یک اصل در توسعه مناطق کشور مورد پذیرش همگان است و با در نظر گرفتن توجه بیش از پیش سیاست گذاران و مسیولان کشور به مباحث توسعه منطقه ای، درک صحیح از حدود و زوایای این مفهوم ضرورت دارد تا بر اساس آن بتوان به تحلیل ها و پیشنهادهای سیاستی مناسب پرداخت. سیاست های نوآوری منطقه ای از منظر گذار تاریخی و ابزارهای مورد استفاده، در چهار نسل (مرحله) متوالی ظهور یافتند. همزمان با نسل سوم سیاست های منطقه ای نوآوری و متناسب با مبانی نظری نظام نوآوری منطقه ای، در اتحادیه اروپا، استراتژی هایی مانند «برنامه فناوری منطقه ای»1 (که بعدها تحت عنوان استراتژی نوآوری منطقه ای2 شناخته شد)، «استراتژی ها و زیرساخت های انتقال فناوری و نوآوری منطقه ای»3، «پروژه انتقال فناوری»4 و «سیاست توسعه پژوهش و فناوری»5 ایجاد شدند. آخرین نسخه این استراتژی ها تخصصی سازی هوشمند نام گرفته است. در این استراتژی با تکیه بر قابلیت های منطقه، به دنبال تقویت مزیت های رقابتی منطقه، همچنین کشف کارآفرینی های نوظهور در وسعت بین المللی است. استراتژی های پژوهش و نوآوری با هدف تخصصی سازی هوشمند6، استراتژی های ملی یا منطقه ای نوآوری است که اولویت ها را به منظور ساخت مزیت رقابتی از طریق توسعه و تطبیق پژوهش و نوآوری در راستای نیازهای کسب وکار برای استفاده از فرصت های در حال ظهور و توسعه بازار به شیوه ای منسجم مشخص می کند، که در این صورت از تکرار و تلاش های جداگانه اجتناب می شود. در این مقاله تلاش خواهد شد ضمن مفهوم شناسی این استراتژی، زمینه سیاستی مورد نظر و همچنین ابعاد و مراحل آن تشریح شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 575 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button