مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران؛ اولین گام حکمرانی منطقه ای

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 53

چکیده

آموزش عالی ایران طی سال های گذشته از رشد کمی قابل توجهی برخوردار بوده است. اما از سوی دیگر, رکود در بازار کار دانش آموختگان دانشگاهی و فقدان بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای باعث توجه هرچه بیشتر به مقوله آمایش و حکمرانی منطقه ای آموزش عالی شده است. مطالعات آمایش آموزش عالی ایران طی دهه های گذشته در چند مرحله انجام شده است اما نتوانسته مبنایی برای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی کشور قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از روش مطالعه اسنادی-کتابخانه ای انجام شده است. برای این منظور, با استفاده از روش مرور نظام مند, ابتدا گزارش ها, نتایج پژوهش های موجود و تجارب ثبت شده در این حوزه مورد مطالعه قرار گرفت. سپس, با استفاده از روش تحلیل تفسیری سعی شد آسیب های موجود در آمایش آموزش عالی کشور مورد شناسایی و دسته بندی قرار گیرد. نتایج حاصل از تحلیل اسناد موجود نشان می دهد که مهم ترین آسیب های آمایش آموزش عالی کشور عبارت اند از: تغییر در رویکرد مطالعات, مسایل فرهنگی, بخشی نگری, کمی گرایی, تمرکزگرایی و تسلط نظام دیوان سالارانه مرکزی, تاثیرپذیری از جریان های سیاسی, دیدگاه اثبات گرایانه سیاست گذاران و مجریان, و فقدان چارچوب عملی در طراحی و اجرا. مطالعات آمایش آموزش عالی می تواند ضمن فراهم آوردن زمینه های توسعه علمی پایدار از طریق استفاده بهینه از ظرفیت ها و مزیت های نسبی منطقه ای کشور, نقش مهمی نیز در بهبود حکمرانی منطقه ای داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قرونه، داوود، حیدری تاشه کبود، اکبر، و ثنایی پور، فاطمه. (1398). آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران؛ اولین گام حکمرانی منطقه ای. رهیافت، 29(75 )، 43-53. SID. https://sid.ir/paper/967197/fa

    Vancouver: کپی

    قرونه داوود، حیدری تاشه کبود اکبر، ثنایی پور فاطمه. آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران؛ اولین گام حکمرانی منطقه ای. رهیافت[Internet]. 1398؛29(75 ):43-53. Available from: https://sid.ir/paper/967197/fa

    IEEE: کپی

    داوود قرونه، اکبر حیدری تاشه کبود، و فاطمه ثنایی پور، “آسیب شناسی آمایش آموزش عالی در ایران؛ اولین گام حکمرانی منطقه ای،” رهیافت، vol. 29، no. 75 ، pp. 43–53، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button