Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    490
  • دانلود: 

    682
چکیده: 

عملکرد مناسب شبکه در ارتباط مستقیم با میزان دسترسی و امکان برقرای ارتباط با فعالیت های مختلف است. چنان چه یک شبکه حتی در زمان عادی عملکرد مطلوب و قابل قبولی داشته باشد به دلایل مختلف عملکرد مطلوب آن قابل تسری به وضعیت پس از بحران نخواهد بود. لذا یکی از راه کارهای اصولی برای پیش گیری از آسیب شبکه حمل ونقل و مدیریت اصولی در برابر وقوع بلایای مختلف ازجمله زلزله، مطالعه و بررسی دلایل تنزل عملکرد شبکه حمل ونقل است. از شاخصه های مهم عملکردی یک شبکه می توان به مسیله کوتاه ترین درخت گسترش در شبکه اشاره کرد که پیوستگی شبکه را نشان می دهد. در این پژوهش، با استفاده از مفهوم کوتاه ترین درخت گسترش به بررسی تاب آوری شبکه های حمل ونقل در شرایط بحران پرداخته می شود و هدف از آن تعیین نقاط ضعف و قوت شبکه است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سهم زیادی از کمان های شبکه راه های هر استان در کوتاه ترین درخت گسترش آن استان قرار دارند؛ به طوری که به عنوان نمونه در استان تهران به عنوان پایتخت کشور نسبت کمان های موجود در کوتاه ترین درخت گسترش به کل 73درصد و نسبت طول کمان های استان که در حداقل درخت دربرگیرنده قرار می گیرند به کل طول کمان های استان 78درصد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    23-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    162
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

ویژگی های کالبدی و توپوگرافی شهر ایلام، اهمیت استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی درون شهری مناسب را دوچندان کرده است. هدف این پژوهش، شناخت میزان رضایت شهروندان از سیستم اتوبوس رانی و انتخاب وسیله نقلیه حمل ونقل عمومی مناسب شهر ایلام است. این تحقیق از لحاظ روش، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و روش گردآوری داده ها، پیمایشی با ابزار پرسش نامه سنجش رضایت مندی رمضان زاده و همکاران (1396) است. جامعه آماری تحقیق، شهروندان شهر ایلام و نمونه گیری براساس جدول مورگان به تعداد 384 نفر به روش طبقه ای انجام یافته است. نتایج حاصل آزمون t تک نمونه ای نشان داد که میزان رضایت شهروندان از کیفیت خدمات خطوط اتوبوس رانی شهر ایلام در سطح پایینی قرار دارد. هم چنین نتایج حاصل از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHp) توسط نرم افزار EXPERT CHOICE نشان داد که براساس شاخص های وضعیت ترافیکی، میزان کرایه، کیفیت و راحتی، ایمنی و امنیت، خودروی ون با وزن 313/0 به عنوان اولویت اول سیستم حمل ونقل عمومی شهر ایلام و تاکسی اینترنتی با وزن 257/0، اتوبوس با وزن 220/0 و تاکسی با وزن 209/0 به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. با توجه به یافته ها، می توان اظهار داشت که سیستم اتوبوس رانی شهر ایلام کارآیی لازم برای حمل ونقل عمومی را ندارد و راه اندازی ناوگان منسجمی متشکل از خودروهای ون می تواند به عنوان گزینه ای بهتر مدنظر مسیولان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 162

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    47-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    426
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

زمینه و هدف پلیس راه مهم ترین حلقه از زنجیره سازمان های ایمنی، نقش اصلی را در مدیریت صحنه تصادف به عهده دارد. هدف پژوهش پیش رو بررسی جایگاه پلیس راه در مدیریت حوادث ترافیکی جاده ای محدوده فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران می باشد. روش روش تحقیق از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و نخبگان حوزه تصادفات بوده که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، جامعه محدود به تعداد 180 نفر مشخص گردید. در تحقیق حاضر برای بررسی رابطه بین جایگاه پلیس راه با مدیریت حوادث ترافیکی از ضریب همبستگی پیرسون و به منظور ارزیابی سطح هماهنگی پلیس راه با دستگاه های ذیربط از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. یافته های تحقیق: نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد فرضیه اصلی و هر سه فرضیه فرعی تایید گردند. ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده به ترتیب برابر 323/0، 299/0، 349/0 و 311/0 است. نتایج مروری بر تصمیم سازی های صورت گرفته موید این مطلب است که به دو اولویت مدیریت پیش بینی و مدیریت پیشگیری از سوانح ترافیکی کمتر توجه شده است. در بی توجهی به دو مقوله مدیریت پیش بینی و مدیریت پیشگیری از سوانح ترافیکی همین بس که تعداد منابع علمی در این دو حوزه به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی رسد. لذا جهت کاهش تلفات ترافیکی در سال های آتی می بایست مسیولین به دو بند مغفول مانده مدیریت پیش بینی و پیشگیری از سوانح ترافیکی توجه بیشتری داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    71-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    336
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

زمینه و هدف عوامل شناختی، روانی-حرکتی و شخصیتی در بروز رفتارهای مخاطره آمیز رانندگان موثر هستند. با توجه به این که این رفتارها دارای انواع متفاوت است؛ مشخص نیست کدام نوع از کدام دسته عوامل، تاثیر بیشتری می پذیرد. بنابراین، پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر عوامل شناختی و روانی-حرکتی یعنی چالاکی حرکتی، هماهنگی حرکتی، دقت، استعداد مکانیک، حواس پرتی، خستگی، توجه و عوامل شخصیتی یعنی هیجان خواهی، الگوی رفتاری نوع الف، گشودگی نسبت به احساسات و پرخاشگری بر سه نوع رفتار مخاطره آمیز در رانندگی شامل خطاها، لغزش ها و تخلفات عمدی است. روش نمونه شامل 440 نفر از رانندگان شهر اصفهان است که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه رفتار رانندگی، مقیاس حواس پرتی از آزمون شخصیت مینه سوتا (MMPI)، آزمون های دقت و هماهنگی از آزمون های فلانگان، آزمون تشخیص استعداد (DAT)، پرسش نامه پرخاشگری اهواز، مقیاس هیجان خواهی زاکرمن، فرم کوتاه فعالیت سنج جنگینز، مقیاس خستگی چالدر و تکلیف توجه گزینشی پاسخ دادند. یافته ها: عوامل شناختی و روانی-حرکتی یعنی استعداد مکانیکی، حواس پرتی و خستگی، از طریق توجه، لغزش ها را و چالاکی حرکتی، هماهنگی و دقت، از طریق خطرپذیری، خطاها را ایجاد می کنند (01/0=p). اما در تخلفات عمدی تاثیر عوامل شخصیتی مانند هیجان خواهی، گشودگی به احساسات و الگوی رفتاری نوع الف، از طریق خشم، مهم تر است (01/0=p). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل متفاوت در انجام رفتارهای مخاطره آمیز دخیل هستند. بر این اساس می توان در پیش گیری و کاهش هر کدام از رفتارهای مخاطره آمیز رانندگی، از روش های متفاوت بهره جست. خطاها و لغزش ها را با بهبود توانمندی های شناختی و روانی-حرکتی، کاهش داد و با مداخله های شخصیتی از میزان تخلفات عمدی کاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 336

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    111-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    713
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی و تدوین راهبردها و شاخصه های رشد هوشمند شهری (به طور خاص در حوزه حمل ونقل شهری) در محدوده جغرافیایی منطقه 8 شهرداری تهران است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارشناسان و اساتید حوزه برنامه ریزی شهری بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، 60 نفر از کارشناسان حوزه مطالعات شهری و مدیریت شهری به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، از پرسش نامه پژوهش، از تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار Super Decision استفاده شده است. وسایل نقلیه (زیرساخت های ترافیکی) رتبه اول، شاخص های نرم افزاری رتبه دوم و زیرساخت خیابان رتبه سوم را از لحاظ اهمیت در رشد هوشمند حمل ونقل کسب کردند. فراهم آوردن امکان خرید بلیت و سایر خدمات مربوطه به صورت لحظه ای، مهم ترین عامل مورد تاکید، توسط کارشناسان بوده است. این گزینه نشان دهنده اهمیت خدمات الکترونیک در ابعاد اقتصادی-زیست محیطی (کاهش مصرف سوخت و انرژی) در رشد هوشمند شهری در حوزه ترافیک دارد. فراهم کردن دسترسی به مترو و بی آرتی شهری برای تمام گروه های سنی، جنسی، حسی-حرکتی اولویت مهم دیگری است که بر بعد عدالت فضایی و اجتماعی تاکید دارد. درنهایت استفاده از خودروهای پاک، برقی-هیبریدی از سایر مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این گزینه نیز در باب منافع محیط زیستی و اقتصادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 713 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    145-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    205
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر دستیابی به علل عدم رعایت قوانین ترافیکی از سوی عابران و تاثیر تجهیزات شهری بر رعایت قوانین است، همچنین دستیابی به اصولی در طراحی این تجهیزات که بتواند در ترغیب شهروندان به رعایت قانون موثر باشد. در مرحله اول از مطالعات این پژوهش کاربردی، جهت انتخاب موثرترین گام در شناخت موارد فوق، از روش دلفی، بهره برده شد. سپس جهت پیمایش از پرسشنامه ای با الفای کرونباخ 768/0 استفاده شد که نشان از پایایی بالای آن داشت. حجم نمونه مورد بررسی 1151 نفر از شهروندان تهرانی 18 الی 60 سال بوده اند. نتایج حاصل از مرحله اول نشان داد آیتم "عدم عبور از چراغ قرمز" به عنوان مهمترین معضل فعلی باید مد نظر قرار گیرد که این امر به عنوان "رفتار هدف" برای مرحله دوم این پژوهش انتخاب شد. در مرحله دوم، نتایج نشان داد شهروندان نسبت به لزوم رعایت قانون و دلایل آن باور دارند، اما بی حوصلگی و عجله را موانع اصلی رعایت آن می دانند. آنها معتقدند طراحی محیطی و چراغ راهنمایی در میل به رعایت قانون تاثیر دارد ضمن نمود محصول فعلی را به اندازه کافی کارا نمی دانند. درحالیکه مهمترین معضل در زمینه رعایت قوانین، مربوط به رد شدن از چراغ قرمز است، مهمترین دلیل عدم رعایت قانون از سوی عابرین "بی حوصلگی" و "عجله" برشمرده شده و به همین جهت بر اساس مدل های موجود در برش میانی نمودار نقش آفرینی و روش طراحی مبتنی بر مسیولیت اجتماعی، لازم است در بازطراحی محصول مربوطه از دو رویکرد تحمیل کننده و قانع کننده بودن استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button