چکیده فارسی:
حقیقت لذت و جایگاه وجودی و ارزشی آن در اندیشه اخلاقی ابن سینا، امری حصولی و خطاپذیر و درعین حال قابل وصول است. هر لذتی از قوه مخصوص خود حاصل و ادراک می شود و در تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بین قوای نفس، میان اقسام و مصادیق لذت رابطه متباین وجود دارد. ملاصدرا با نقد و ابطال نظریه قوای نفس سینوی و جایگزین کردن نظریه مراتب تشکیکی و تفاضلی نفس در مراتب وجودی انسان، به حقیقت لذت و جایگاه وجودی و ارزشی آن پرداخته است. حقیقت لذت در حکمت متعالیه علاوه بر اینکه امر وجودی بوده، حضوری نیز هست و تخلّف ادراکی و خطای تطابقی در آن راه ندارد. عالی ترین لذت از حیث شرافت در حکمت متعالیه، مربوط به لذائذ عقلی است و بر اساس فاعلیت بالتسخیر عقل در علم النفس صدرایی، لذائذ مادون عقل، از ارزش های اخلاقی برخوردار است. هدف از این پژوهش ارائه راهکار عقلانی بر اساس علم النفس صدرایی، برای مدیریت و تعامل اخلاقی با ادراکات تاثیرگذار مثل لذت در متن زندگی است.
چکیده عربی:
حقیقة اللذة ومکانتها الوجودیة والقیمیة فی الفکر الأخلاقی لابن سینا، أمر حصولی ویُحتمل فیه الخطأ، وفی الوقت ذاته یمکن التوصل الیه. کلّ لذّة تحصل وتُدرک من خلال القوّة الخاصّة بها، وهناک علاقة متباینة فی التأثیر والتأثّر بین قوى النفس، وبین أقسام ومصادیق اللذّة. وقد تناول الملا صدرا (صدر الدین الشیرازی) حقیقة اللذة ومکانتها الوجودیة والقیمیة، من خلال نقد وتفنید نظریة قوى النفس السینویة (نسبة الى ابن سینا) واستبدال نظریة المراتب التشکیکیة والتفاضلیة للنفس فی المراتب الوجودی للانسان، حقیقة اللذة فی الحکمة المتعالیة بالاضافة الى کونها أمراً وجودیاً، حضوریة أیضاً ولا مجال للتخلّف الادراکی والخطأ التطابقی فیها. أسمى لذّة من حیث الشرف فی الحکمة المتعالیة، تعود الى اللذائذ العقلیة، وعلى أساس الفاعلیة بالتسخیر للعقل فی علم النفس الصدرائی، واللذائذ ما دون العقل، ذات قیم أخلاقیة. الغایة من وراء هذا البحث طرح منهج عقلانی على أساس علم النفس الصدرائی، لغرض الإدارة والتعاطی الأخلاقی مع الإدراکات ذات التأثیر مثل اللذّة فی مجال الحیاة.