Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    7-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    925
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

چکیده فارسی:عشق، جایگاهی مبنایی در نظریه اخلاقی مولوی دارد. هویت زمانی یا «خود» محصول فکر زمان اندیش و مختصاتی محدود بین گره های زمانی ماضی و مستقبل است؛ هویتی که مطلوب نفس اماره بوده، از طرف آن پشتیبانی می شود. مولانا حیات نفس را در گرو تغذیه از تخم غرض هایی می داند که در کشتگاه های زمانی آینده و گذشته به ثمر می نشینند. درنتیجه الگوی اخلاقی کلان وی در اطفای رذایل نفسانی، منقبض کردن این عرصه های زمانی است؛ زیرا فعلیت نفس در گرو زمان اندیشی معطوف به آینده و گذشته است؛ اما صعوبت این کار با توجه به بروز اول فجور و تکوینی بودن آنها در انسان از عهده عقل خارج است و پای عشق را به میان می کشد. چاشنی «بی هشی» یا رهایی از «خود» مطلوب ترین فرآورده عشق و آرزوی تکوینی انسان است؛ زیرا شخص در پرتو آن از رنج های آمیخته به «خود» رهایی می یابد و به مطلوبیت فطری موردنظر خود خواهد رسید.   چکیده عربی:للحب مکانة أساسیة فی النظریة الأخلاقیة لجلال الدین الرومی. ان تسامی الحب هویة زمانیة أو «الذات» حصیلة للفکر الذی ینطلق فی اطار الزمان، والخصائص المحدودة بین العقد الزمانیة الماضیة والمستقبلیة. یری مولانا ان حیاة النفس رهینة بالاستقاء من دواعی المکونات التی تؤتی معطیاتها فی المغارس الزمانیة المستقبلیة والماضیة. وبالنتیجة فان مثاله الاخلاقی الکلی یکمن فی اخماد الرذائل النفسیة و تقلیص هذه المدیات الزمانیة. غیر ان صعوبة هذا العمل تجعله خارج مقدرة العقل بسبب البروز الاول للفجور وطابعه التکوینی فی ذات الإنسان، و علی أثر ذلک یأتی دور الحب. ان غذاء «اللاوعی» أو التحرر من الذات أرقی معطیات الحب، والأمنیة التکوینیة لبنی الإنسان، و ذلک لأن الشخص یتحرر بفضلها من الآلام التی تمتزج مع الذات، و یبلغ الغایة الفطریة التی یتطلع إلیها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

جوان آراسته امیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    37-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1158
  • دانلود: 

    662
چکیده: 

چکیده فارسی:از جمله خدمات عرفان و عرفا خدمت به ساحت اخلاق است که جایگاه اخلاق در حرفه آموزی با توجه به «فتوت نامه ها» نشانگر آن است. فتوت نامه ها، رساله ها و کتاب هایی هستند که بزرگان اهل فتوت در مقام آموزش اخلاقی پیروان و مریدان خود، درباره شیوه جوانمردی در حرفه ورزی می نوشتند. در فتوت، پیش از ورود به هر حرفه ای باید «فتا» شد؛ لازمه فتا شدن نیل به ویژگی هایی اخلاقی است که در مشرب جوانمردان برای رسیدن به این جایگاه شریف ضروری است. در این نوشتار با گذری بر مفهوم واژگانی و اصطلاحی فتوت، موارد کاربست این واژه در قرآن رصد گردیده و به پیشینه فتوت و نسبت آن با پیامبران اشارتی رفته و سپس ارتباط میان اصناف و فتوت بررسی شده است. همچنین رویکرد خاص جوانمردان به اخلاق در عرصه حرفه ورزی با مراجعه به فتوت نامه ها تبیین گردیده است.   چکیده عربی:من المعطیات التی یفرزها العرفان، هو ما یقدمه من ما یقدمه من رفد للاخلاق، و من ذلک مکانة الأخلاق فی التعلم فی ضوء ما جاء فی کتب الفتوة. إن کتب الفتوة هی الرسائل والمدونات التی کتبها اعلام أهل الفتوة فی مجال تعلیم أتباعهم و مریدیهم حول اسلوب المروءة فی تعلم المهنة. فی الفتوة، قبل الدخول فی أیة مهنة أو حرفة، ینبغی ان یتحلی الشخص بالفتوة و یصبح فتی. والفتی یجب ان یتصف بمجموعة الخصائص الاخلاقیة اللازمة وفقا لمشرب الفتیان للوصول إلی هذه المکانة الشریفة. فی هذا البحث نسلط الاضواء علی المفهوم اللغوی والاصطلاحی للفتوة، و نتقصی مواطن استعمال هذه الکلمة فی القرآن الکریم، و نقدم نبذة عن تاریخ الفتوة وصلتها بالانبیاء، ثم نشرح العلاقة بین المهنة والفتوة، و کذلک التوجه الخاص للفتیان نحو الاخلاق فی المیدان المهنی من خلال الرجوع إلی کتب الفتوة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

بوذری نژاد یحیی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    57-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    682
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

چکیده فارسی:امامت و ولایت از مهم ترین اصول اعتقادی مذهب تشیع است که همواره متفکران، براهینی در دفاع از این اصل ارائه کرده اند. ملاصدرا از جمله متفکران بزرگ است که تلاش نموده با توجه به مبانی فلسفی خود نشان دهد چگونه وجود ولی خدا و انسان کامل در عالم محسوس و زمین دائمی است. وی با طرح نظام فلسفی خود کمال انسان را با عالم عقل متحد دانسته است. در نظر او، عالم عقل متقدم بر سایر عوالم است و فیض خداوند از آن مسیر صادر می شود. خداوند نیز علت بقا و وجود سایر عوالم از جمله طبیعت و زمین است. این پژوهش درصدد تبیین این مساله است که در اندیشه ملاصدرا ولایت چگونه در زمین استمرار دارد.   چکیده عربی:الإمامة والولایة من أهم الاصول الاعتقادیة لدی الشیعة، حیث یقدم مفکروهم علی الدوام البراهین الکفیلة بالدفاع عن هذا الأصل.صدرالدین الشیرازی (المعروف بالملاصدرا) واحد من المفکرین الکبار، و قد حاول فی ضوء متبنیاته الفلسفیة ان یبین کیف ان وجود ولی الله والإنسان الکامل دائمی و مستمر علی الأرض و فی العالم المحسوس. و قال من خلال طرح النظام الفلسفی و بعض قواعده ان کمال الإنسان متحد مع عالم العقل. و حسب رأیه ان عالم العقل متقدم علی سائر العوالم و ان فیض الله یصدر عن ذلک الطریق. ان الله عزوجل هو سبب وجود و بقاء سائر العوالم و منها الأرض و عالم الطبیعة. و یرمی هذا البحث إلی تبیین کیفیة استمرار الولایة فی الارض من وجهة نظر صدرالدین الشیرازی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی سیدابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    79-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    882
  • دانلود: 

    673
چکیده: 

چکیده فارسی:کودکی و نوجوانی، حساس ترین سنین تربیتی هستند و بازی جزء جدایی ناپذیر این سنین است. امروزه بازی های رایانه ای، رقیب اصلی در عرصه بازی های کودکان و نوجوانان هستند. تحقیقات صورت گرفته درباره آثار مثبت و منفی این بازی ها بیشتر بر ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و سیاسی متمرکز است و کمتر به بعد اخلاقی پرداخته شده است.بررسی این بازی ها از منظر اخلاق کاربردی با رویکرد اسلامی با به کارگیری روش موازنه متفکرانه مساله مقاله است. بررسی چالش های موجود در این بازی ها از منظر دینی و نیز نحوه پیاده سازی اصول دینی به ویژه اصول اخلاق اسلامی بر بازی های رایانه ای از دیگر مباحث این مقاله است.   چکیده عربی:الطفولة والصبا من أکثر السنین التربویة أهمیة و حساسیة. و یعتبر اللعب جزءا لا یتجزء عن هذه السنوات. و قد أضحت الألعاب الحاسوبیة الیوم المنافس الأساسی فی مجال العاب الأطفال والصبیان، و تستغرق فی الیوم الواحد ما ینوف علی أربعین ملیون ساعة من أوقات أبنائنا و أغلب ما ترکز التحقیقات التی اجریت حول النتائج الایجابیة والسلبیة التی تسببها هذه الألعاب علی الجوانب الجسمیة، والنفسیة، والاجتماعیة، والسیاسیة، و نادرا ما تتطرق إلی الجانب الاخلاقی لها. یترکز موضوع هذا البحث علی دراسة هذه الألعاب من جانب الاخلاق المهنیة من وجهة نظر إسلامیة من خلال استخدام اسلوب الموازنة الفکریة، و هو من التعالیم القرآنیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 673 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    109-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1062
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

چکیده فارسی:معرفت با موانع و آفاتی مواجه است که از جمله آنها گناه است. از آیات و روایات چنین برمی آید که محرومیت از دستیابی به معرفت، زوال و وارونگی آن از آثار سوء و تبعات منفی گناهان است. گناه باعث می شود انسان با یک چرخش معکوس، نیک را بد و بد را نیک و افعال زشت خود را زیبا بپندارد.درباره چگونگی وارونگی معرفت، تبیین های مختلفی قابل ارائه است. بر اساس معارف اسلامی شیطان از طریق نفوذ در عواطف و احساسات در افکار تصرف می کند و با به کارگیری ابزار ادراکی به تدبیر باطن فرد می پردازد و معارف و حقایق را وارونه جلوه می دهد.انجام مکرر گناه باعث می شود قوه عاقله به اسارت هوای نفس درآید و ابزار دست شیطان شود. در این حالت، قوه واهمه و خیال در جایگاه عقل قرار می گیرند و آدمی دچار مغالطه بینشی می گردد و امر باطل، موهوم و خیالی را حق می انگارد که این همان وارونگی شناخت است.   چکیده عربی:تواجه المعرفة معوقات و موانع و منها مانع المعاصی. فالذی یفهم من آیات القرآن الکریم و من الأحادیث الشریفة ان الحرمان من نیل المعرفة، و زوالها أو انعکاسها، یعزی إلی التأثیرات السیئة والافرازات السلبیة للمعاصی. فالمعصیة تقلب تفکیر الإنسان و تجعله علی المقلوب بحیث یری الحسن قبیحا، والقبیح حسنا، و یحسب أفعاله القبیحة حسنة و جمیلة. و قد طرحت توضیحات متعددة فی کیفیة تبیین هذا الانقلاب فی الفکر. علی أساس المعارف الإسلامیة عن طریق تأثیر المشاعر والعواطف فی الأفکار فتستخوذ علیها و تسیطر علی باطن الفرد و تتحکم فیه عن طریق استخدام استخدام أدوات الإدراک، فتظهر له المعارف والحقائق بشکل معکوس. و تؤدی کثرة تکرار المعاصی إلی أن یحل الوهم و قوة الخیال محل العقل، فیقع المرء فی مغالطة فی الرؤی. فیحسب الباطل الوهمی والخیالی حقا، و هذا هو انقلاب المعرفة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1062

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گل محمدی جعفر | بهشتی احمد (عارف)

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    135-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    669
  • دانلود: 

    540
چکیده: 

چکیده فارسی:مکاتب اخلاقی برای تشویق به زیست اخلاقی از محرک های مختلفی استفاده می کنند که برخی از آنها دنیوی و شماری اخروی است. با توجه به انگیزش قوی در محرک های دنیوی، بسیاری از مکاتب اخلاقی بشری به ویژه در اخلاق اجتماعی و حرفه ای، فراوان از این محرک ها استفاده می کنند. هر چند بیم آن می رود استفاده از این محرک ها اخلاق انسان را از هدف اصلی خود (قرب الی اله) خارج کند و به سوی دنیوی شدن سوق دهد.بر اساس اعتبارسنجی محرک های دنیوی در نظام اخلاقی اسلام که مبتنی بر آموزه های قرآن و احادیث است، این محرک ها با بیانی که در مقاله ارائه خواهد شد دارای اعتبار مورد پسند شارع می باشند.   چکیده عربی:تعتمد المذاهب الاخلاقیة محفزات مختلفة لدفع اتباعها نحو انتهاج حیاة اخلاقیة، و قسم هذه المحفزات دنیوی، والقسم الآخر أخروی. و نظرا إلی الجانب القوی فی المحفزات الدنیویة، فان الکثیر من المذاهب الاخلاقیة البشریة و خاصة فی حقل الاخلاق الاجتماعیة والمهنیة، کثیرا ما توظف هذه المحفزات من أجل هذه الغایة. و رغم الخشیة من ان تفضی الاستفادة من هذه المحفزات إلی اقصاء الإنسان عن الغایة الأساسیة و هی القرب إلی الله، و دفعه نحو الانهماک فی النزعة الدنیویة. و علی هذا الأساس فان قیاس اعتبار الحوافز الدنیویة فی النظام الاخلاقی الإسلامی الذی یقوم علی تعالیم القرآن والأحادیث، فان هذه المحفزات - بالنحو الذی بینته هذه المقالة یتصف بالاعتبار الذی ترمی إلیه الشریعة المقدسة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button