مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: جایگاه عشق در نظریه اخلاقی مولوی (عنوان عربی: مکانة الحب فی النظریة الأخلاقیة لجلال الدین الرومی)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 35

کلیدواژه

مولوی (کلیدواژه عربی: التفکیر الزمانیQ3
المولوی)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:عشق, جایگاهی مبنایی در نظریه اخلاقی مولوی دارد. هویت زمانی یا «خود» محصول فکر زمان اندیش و مختصاتی محدود بین گره های زمانی ماضی و مستقبل است؛ هویتی که مطلوب نفس اماره بوده, از طرف آن پشتیبانی می شود. مولانا حیات نفس را در گرو تغذیه از تخم غرض هایی می داند که در کشتگاه های زمانی آینده و گذشته به ثمر می نشینند. درنتیجه الگوی اخلاقی کلان وی در اطفای رذایل نفسانی, منقبض کردن این عرصه های زمانی است؛ زیرا فعلیت نفس در گرو زمان اندیشی معطوف به آینده و گذشته است؛ اما صعوبت این کار با توجه به بروز اول فجور و تکوینی بودن آنها در انسان از عهده عقل خارج است و پای عشق را به میان می کشد. چاشنی «بی هشی» یا رهایی از «خود» مطلوب ترین فرآورده عشق و آرزوی تکوینی انسان است؛ زیرا شخص در پرتو آن از رنج های آمیخته به «خود» رهایی می یابد و به مطلوبیت فطری موردنظر خود خواهد رسید.   چکیده عربی:للحب مکانة أساسیة فی النظریة الأخلاقیة لجلال الدین الرومی. ان تسامی الحب هویة زمانیة أو «الذات» حصیلة للفکر الذی ینطلق فی اطار الزمان, والخصائص المحدودة بین العقد الزمانیة الماضیة والمستقبلیة. یری مولانا ان حیاة النفس رهینة بالاستقاء من دواعی المکونات التی تؤتی معطیاتها فی المغارس الزمانیة المستقبلیة والماضیة. وبالنتیجة فان مثاله الاخلاقی الکلی یکمن فی اخماد الرذائل النفسیة و تقلیص هذه المدیات الزمانیة. غیر ان صعوبة هذا العمل تجعله خارج مقدرة العقل بسبب البروز الاول للفجور وطابعه التکوینی فی ذات الإنسان, و علی أثر ذلک یأتی دور الحب. ان غذاء «اللاوعی» أو التحرر من الذات أرقی معطیات الحب, والأمنیة التکوینیة لبنی الإنسان, و ذلک لأن الشخص یتحرر بفضلها من الآلام التی تمتزج مع الذات, و یبلغ الغایة الفطریة التی یتطلع إلیها.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرامرزقراملکی، احد، و محمدپور، شهرام. (1390). عنوان فارسی: جایگاه عشق در نظریه اخلاقی مولوی (عنوان عربی: مکانة الحب فی النظریة الأخلاقیة لجلال الدین الرومی). پژوهش نامه اخلاق، 4(14)، 7-35. SID. https://sid.ir/paper/217397/fa

Vancouver: کپی

فرامرزقراملکی احد، محمدپور شهرام. عنوان فارسی: جایگاه عشق در نظریه اخلاقی مولوی (عنوان عربی: مکانة الحب فی النظریة الأخلاقیة لجلال الدین الرومی). پژوهش نامه اخلاق[Internet]. 1390؛4(14):7-35. Available from: https://sid.ir/paper/217397/fa

IEEE: کپی

احد فرامرزقراملکی، و شهرام محمدپور، “عنوان فارسی: جایگاه عشق در نظریه اخلاقی مولوی (عنوان عربی: مکانة الحب فی النظریة الأخلاقیة لجلال الدین الرومی)،” پژوهش نامه اخلاق، vol. 4، no. 14، pp. 7–35، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217397/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button