چکیده فارسی:مدیریت آموزش اخلاق در سازمان بر بهره وری آموزش تاکید دارد. بهره وری به دلیل ارتباط مفهومی با امانتداری در اخلاق حرفه ای، ارتباط دو سویه با آموزش اخلاق دارد. دانشمندان تعلیم و تربیت که در آموزش اخلاق مطالعه می کنند موثر بودن این آموزش را بررسی می کنند. در این مباحث غالبا دو مفهوم متمایز اما مرتبط کارایی و اثربخشی تفکیک نمی شود. در این مقاله بر اساس تفکیک این دو مولفه بهره وری، شرایط اثربخش بودن و کارایی برنامه آموزش اخلاق تحلیل می شود. در این مطالعه آموزش اخلاق در رهیافت سازمانی و آموزش بزرگسالان شاغل در حرفه ها طرح می شود. سلطه سازمان ها بر مشاغل ضرورت اخذ چنین رهیافتی را نشان می دهد. ملاک در تحلیل اثربخشی برنامه آموزشی ابعاد مختلف تغییر حاصل از آموزش اخلاق است و ملاک در تحلیل کارایی، مشارکت فعال یادگیرنده در فرایند تعاملی یاددهی و یادگیری است. یافته های این پژوهش می تواند سیاست گذاران و مدیران آموزش اخلاق در سازمان ها را نسبت به ارتقاء بهره وری آموزش اخلاق یاری دهد.
چکیده عربی:قسم التعلیم الأخلاقی فی الادارات یؤکد علی جدوی التعلیمز ونظرا إلی الترابط المفهومی بین الجدوائیة والأمانة فی الأخلاق المهنیة، فهو علی ارتباط متبادل مع تعلیم الأخلاق. علماء التعلیم والتربیة الذین یدرسون تعلیم الأخلاق، یبحثون عادة علی مدی جداوئیة ذلک. فی هذه المباحث غالبا لا یفصل بین مفهومین متمایزین ولکنهما مترابطین، وهما الفاعلیة والتأثیر. فی هذه المقالة علی أساس الفصل بین هذین العنصرین، یجری تحلیل ظروف تأثیر وفاعلیة برنامج تعلیم الأخلاق. فی هذه الدراسة یطرح علی بساط البحث تعلیم الأخلاق فی المنهج الاداری، وتعلیم الکبار العاملین فی المشاغل الحرفیة. إن سلطة الادارات علی المشاغل تظهر ضرورة الأخذ بمثل هذا النهج. اما المعیار فی تحلیل مدی تأثیر البرنامج التعلیمی فی الجوانب المختلفة فهو التغییر الحاصل من تعلیم الأخلاق، والمعیار فی تحلیل مدی الفاعلیة هو المشارکة الفاعلة للمتعلم فی عملیة التعلیم والتعلم. معطیات هذا البحث یمکن أن تساعد المعنیین بوضع الخطط ومدراء تعلیم الأخلاق فی الادارات فی ما یخص الارتقاء بمستوی جدوائیة تعلیم الأخلاق.