Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

حریری نجلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    477
  • دانلود: 

    158
کلیدواژه: 
چکیده: 

برای هر فعالیت انسانی غایت و هدفی متصور است و فرایند اجرای هرفعالیت، عبارت از طی طریق برای رسیدن به هدف نهایی یا نتیجه ای است که از ابتدا تجسم یافته است، اما فرایند، خود جریانی تعیین کننده است که چگونگی روند آن، دستیابی به نتیجه مطلوب را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد. بدیهی است نتیجه ای که از اجرای هر اقدامی حاصل خواهد شد انگیزه شروع فعالیت را تشکیل می دهد، با این حال، آیا همه مساله در کسب نتیجه خلاصه می شود؟ این سوال ممکن است بر حسب دیدگاه های گوناگون پاسخ های متفاوتی دریافت کند. حال اگر سوال را اختصاصی تر مطرح کنیم و بپرسیم در آموزش عالی آیا تمرکز بر نتیجه مهم تر است یا تمرکز بر فرایند، پاسخ چیست؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات سامانه های مدیریت محتوای همایش ها در سطح ملی و بین المللی انجام شده است.روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل نظام، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی و مطالعات کتابخانه ای (شامل مطالعه راهنماها، منوهای آموزشی و کلیه مستندات موجود بر روی سامانه های مورد بررسی) استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانه های مدیریت همایش های ملی و بین المللی بوده، نمونه های پژوهش سه سامانه مدیریت همایش داخلی شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فرازنت (نگار)، شرکت اداک و سه سامانه بین المللی (ای. اس.ام. ایی، کانفتول، پی. کا. پی) را در بر می گیرد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در بین سامانه های داخلی سامانه نگار و در بین سامانه های بین المللی سامانه کانفتول بیشترین اختیارات و امکانات را برای داور در نظر گرفته اند. همچنین، سامانه های مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیت های موجود داوری در یک نظام استاندارد را دارا هستند و سامانه مدیریت همایش شرکت فرازنت (نگار) با اختلاف ناچیزی هم سطح سامانه های مدیریت همایش های خارجی قرار می گیرد.نتیجه گیری: در پایان می توان اینگونه نتیجه گیری کردکه شرکت های داخلی تلاش کرده اند که همپای سامانه های مطرح بین المللی باشند و در راستای ارتقای سامانه های خود می کوشند. این یافته ها می تواند کمک موثری در طراحی و توسعه نظام، خرید و یا استفاده نظام داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    17-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1683
  • دانلود: 

    520
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش شناخت نمایه سازی مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاههای اطلاعاتی نمایه و نمامتن است.روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و روش پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی و پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه پژوهش کلیه مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاههای نمایه و نمامتن است که شامل 802 مقاله در پایگاه نمایه و 500 مقاله در پایگاه نمامتن می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، جداول توزیع فراوانی و محاسبه شاخص های عددی میانگین و انحراف معیار استفاده شد، برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های کایدو، آزمون تی مستقل وآزمون تیزوجی استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در پایگاه نمایه اکثریت مقالات (65.7 درصد) دارای 1 کلیدواژه و در پایگاه نمامتن (77.4 درصد) مقالات 2 کلیدواژه ای هستند. در پایگاه نمایه (92.1 درصد) توصیفگرها از نوع ترکیب حروف اضافه و در پایگاه نمامتن (86.8 درصد) توصیفگرها تک کلمه ای هستند.نتیجه گیری: نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که در عناوین مشابه در مقالات مورد بررسی در دو پایگاه از نظر تعداد کلیدواژه ها، تفاوت معناداری وجود دارد و روند رشد نمایه سازی در پایگاه نمایه بیشتر از نمامتن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1683

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 520 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    29-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1501
  • دانلود: 

    1073
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش پیشنهاد راهکارهایی جهت گسترش همکاری های بین سازمانی در ارائه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کم بینایان کشور است.روش: این پژوهش با رویکرد کیفی (تحلیل محتوا) اجرا گردیده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش در دو بخش مجزا گردآوری شده است. در بخش اول، از طریق مصاحبه تلفنی با تعداد 12 نفر از افراد متخصص و فعال در حوزه نابینایان، و با طرح 3 سوال باز بخشی از اطلاعات گردآوری شد. بخش دوم از داده ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش با مشاهده وب سایت کتابخانه ها و استفاده از اطلاعات موجود در پژوهش های پیشین و اسناد و متون تخصصی، سایت های خبری و... بدست آمد.یافته ها: یافته ها نشان داد با وجود تعداد بسیار زیاد افراد نابینا و کم بینا در کشور، وضعیت ارائه تسهیلات و خدمات اطلاعاتی دچار پراکندگی بوده و در سطح کشور برنامه ای ملی جهت تبادل و اشتراک منابع بین تمام کتابخانه ها و سازمان های مرتبط با این گروه خاص وجود ندارد.نتیجه گیری: جهت رسیدن به سطح مطلوب خدمات، باید در دو سطح درون سامانی و بین سازمانی (ملی)، اقدامات و سیاست های جدیدی از جمله، کاربرد بیشتر فناوری اجرا شود. همچنین کتابخانه ملی نابینایان و کم بینایان کشور (متمایز از کتابخانه های موجود کنونی و ازجمله بخش نابینایان کتابخانه ملی)، به عنوان نهادی پویا و برخوردار از حمایت های مادی و معنوی دولتی و مردمی تاسیس و در نهایت طرح اشتراک و تبادل منابع ویژه نابینایان و کم بینایان در سطح ملی تحت نظارت این سازمان جدید اجرا شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1501

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1073 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    47-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1117
  • دانلود: 

    575
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مقاومت در برابر تغییر و بهره وری کتابداران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران است.روش: توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری را 145 نفر از کتابداران در 44 کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS 22 استفاده شده است. تعداد 145 پرسشنامه در بین کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران توزیع شد که در نهایت 135 پرسشنامه دریافت و مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: مولفه توانایی از ابعاد «بهره وری کتابداران» با میانگین 3.6، از مولفه های دیگر بالاتر و انگیزش با میانگین 2.2، از مولفه های دیگر پایین تر است. همچنین سطح سازمانی با میانگین 2.9 بالاترین درصد مقاومت کتابداران در برابر تغییر و سطح فردی با میانگین 2.6 کمترین درصد مقاومت کتابداران در برابر تغییر را دارند. یافته ها نشان دهنده این مطلب است که در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران سطح فردی و گروهی مقاومت در برابر تغییر کتابداران به سمت متوسط و سطح سازمانی مقاومت در برابر تغییر کتابداران به سمت کمی بالاتر از حد متوسط گرایش دارد.نتیجه گیری: در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی در شهر تهران توانایی کتابداران در سطح بالایی است ولی انگیزه کمی جهت افزایش بهره وری دارند. سطح بالای مقاومت سازمانی در مقابل تغییرات نشان دهنده عدم پذیرش تغییرات سازمانی از سوی کتابداران است. در کل، یافته ها نشان دادند که بین سطوح مقاومت در برابر تغییر و بهره وری کتابداران رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد، در نتیجه با افزایش مقاومت کتابداران در برابر تغییرات، بهره وری آنها کم می شود و برعکس.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 575 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نویسندگان: 

زارعی میترا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    61-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    861
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

هدف: هدف از این بررسی شناخت کارایی سه شیوه آموزش مرجع نگاری به دانشجویان جهت انتخاب بهترین شیوه و از این طریق افزایش کارایی و کاهش هزینه های (زمانی و مالی) غیر ضروری است که دانشجویان و نظام دانشگاه در این زمینه متحمل می شود.روش: بر اساس اطلاعات گردآوری شده از روند کنترل مرجع طی 11 ماه در فاصله آبان ماه 1388 تا مهر ماه 1389، تعداد 207 پایان نامه در سه مقطع عمومی، تخصصی و کارشناسی ارشد به بخش پایان نامه تحویل داده شد که مجموعا 10107 ارجاع توسط مسوول آرشیو پایان نامه (محقق) کنترل و بررسی شد. پس از ارائه فهرست منابع توسط دانشجویان نحوه آشنایی وی با مهارت مرجع نگاری پرسش شد که پاسخها در سه گروه دستنامه آموزشی تهیه شده توسط کتابخانه مرکزی، استفاده از نرم افزار مرجع نگاری و سایر روشها دسته بندی شد. سپس منابع مختلف بررسی شد و نوع و فراوانی اشکالات رایج در مرجع نگاری با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته تعیین گردید.یافته ها: بر اساس یافته های این بررسی اکثر دانشجویان کمتر از 50 منبع را در نگارش پایان نامه خود بکار گرفته بودند. 156 نفر در نگارش منابع پایان نامه خود از دستنامه تهیه شده توسط کتابخانه مرکزی، 16 نفر از نرم افزار های مدیریت مراجع استفاده کرده و 27 نفر نیز از شیوه های دیگر آموزشی بهره برده بودند. میزان خطاهای رخ داده در هر ناحیه متنوع بود و در اکثر موارد به صفر میل می کرد.نتیجه گیری: بررسی ارتباط بین شیوه آموزش مرجع نگاری و 20 نوع خطای مرجع نگاری کارایی این نوع از نرم افزارها را تا حدود زیادی به اثبات رساند. ضمن اینکه تدوین دستنامه ای کوتاه برای آموزش مرجع نگاری جهت جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان در این روند پیشنهاد می شود. نکته قابل توجه در نظرداشتن خطاهای پرتعداد در مرجع نگاری و تدوین برنامه آموزشی، دستنامه های راهنما و سایر فعالیتهای آموزشی با هدف کاهش این خطاهاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

اسعدی عادله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    81-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    847
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی میزان آشنایی اعضای کتابخانه مرکزی تبریز با نرم افزار مدیریت کتابخانه و نیز میزان آشنایی آنان با مفاهیم موجود در بخش جستجوی نرم افزار در راستای نیازسنجی برگزاری دوره آموزشی استفاده از کتابخانه می پردازد. روشپژوهش: پیمایشی - تحلیلی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای با 6 سوال مربوط به مشخصات فردی و 33 سوال بسته بین نمونه آماری به تعداد 361 نفر عضو فعال کتابخانه مرکزی تبریز است که در طول یک سال به کتابخانه مراجعه و از امکانات کتابخانه استفاده می کنند توزیع و پس از تکمیل دریافت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری در بخش روشهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها حاکی از وجود تفاوت معنی دار بین میزان آشنایی با نرم افزار کتابخانه در بین اعضای جدید و قدیم، با اطمینان 95 درصد بود. همچنین معنی دار بودن تفاوت بین میزان آشنایی با نرم افزار کتابخانه در بین گروه های مختلف که در ماه به کتابخانه مراجعه می کنند بررسی و تایید شد. معنی داری تفاوت بین میزان آشنایی با نرم افزار کتابخانه در بین گروه های مختلف که در ماه ها کتاب به امانت می برند، نیز تایید گردید.نتیجه گیری: کمتر از نیمی از اعضای کتابخانه با شیوه استفاده از نرم افزار و مفاهیم موجود در نرم افزار آشنایی دارند و در این زمینه باید آموزش های لازم ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 847

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    95-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1225
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مصادیق سرقت علمی و عوامل موثر بر آن به منظور ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از سرقت علمی در دانشگاه ها است. روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی و ابزار آن پرسشنامه ای محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی محتوایی (صوری) و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد (0.8=a). جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود (N=4765) که از این میان، تعداد 354 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان آشنایی دانشجویان با مصادیق سرقت علمی با توجه به میانگین به دست آمده (3.14) متوسط است. همچنین، عوامل موثر بر سرقت علمی به ترتیب: عوامل پرورشی، اقتصادی، فناورانه، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هستند.نتیجه گیری: تسلط ناکافی دانشجویان به همه جوانب موضوع پژوهش، توانایی مالی و دادن وجه به شخصی به منظور انجام کار تحقیقاتی یا پروژه، مدرک گرا بودن، کوتاهی در انجام تکالیف محول شده و تاخیر در انجام آن ها و آموزش ندادن شیوه صحیح نگارش مقاله علمی در دانشگاه به دانشجویان به عنوان مهم ترین دلایل شناسایی شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

علی اکبری حمیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3-4 (پیاپی 11-12)
  • صفحات: 

    109-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    964
  • دانلود: 

    522
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی استان اردبیل انجام شده است.روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل 54 کتابخانه دانشگاهی است. تعداد مسوولان کتابخانه که حاضر به پاسخگویی شدند 98 نفر است. از نرم افزار اس پی اس اس 20 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که مهم ترین خدمات اطلاعاتی که بر مبنای فناوری اطلاعات ارائه می شود دسترسی پیوسته کاربران به پایگاه های اطلاعاتی (53.7 درصد) است. بیش ترین دوره های آموزشی برگزار شده برای کاربران، دوره آموزشی ICDL 76.53) درصد) است. نتایج دیگر حاکی از آن است که مهم ترین عامل موثر در به کارگیری فناوری اطلاعات میزان آموزش کتابداران در استفاده از فناوری اطلاعات (با میانگین 4.95) و مهم ترین مانع و مشکل جهت بهره گیری از فناوری اطلاعات کمبود متخصصین فنی در کتابخانه (با میانگین 4.97) است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان وجود فناوری اطلاعات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در کتابخانه های مورد مطالعه در حد مطلوبی نیست، و کمبود متخصصان فنی عمده ترین مانع در استفاده از فناوری اطلاعات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 964

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 522 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4