مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

862
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

555
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارایی آموزش مهارتهای مرجع نگاری به دانشجویان مطاله موردی: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف: هدف از این بررسی شناخت کارایی سه شیوه آموزش مرجع نگاری به دانشجویان جهت انتخاب بهترین شیوه و از این طریق افزایش کارایی و کاهش هزینه های (زمانی و مالی) غیر ضروری است که دانشجویان و نظام دانشگاه در این زمینه متحمل می شود.روش: بر اساس اطلاعات گردآوری شده از روند کنترل مرجع طی 11 ماه در فاصله آبان ماه 1388 تا مهر ماه 1389, تعداد 207 پایان نامه در سه مقطع عمومی, تخصصی و کارشناسی ارشد به بخش پایان نامه تحویل داده شد که مجموعا 10107 ارجاع توسط مسوول آرشیو پایان نامه (محقق) کنترل و بررسی شد. پس از ارائه فهرست منابع توسط دانشجویان نحوه آشنایی وی با مهارت مرجع نگاری پرسش شد که پاسخها در سه گروه دستنامه آموزشی تهیه شده توسط کتابخانه مرکزی, استفاده از نرم افزار مرجع نگاری و سایر روشها دسته بندی شد. سپس منابع مختلف بررسی شد و نوع و فراوانی اشکالات رایج در مرجع نگاری با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته تعیین گردید.یافته ها: بر اساس یافته های این بررسی اکثر دانشجویان کمتر از 50 منبع را در نگارش پایان نامه خود بکار گرفته بودند. 156 نفر در نگارش منابع پایان نامه خود از دستنامه تهیه شده توسط کتابخانه مرکزی, 16 نفر از نرم افزار های مدیریت مراجع استفاده کرده و 27 نفر نیز از شیوه های دیگر آموزشی بهره برده بودند. میزان خطاهای رخ داده در هر ناحیه متنوع بود و در اکثر موارد به صفر میل می کرد.نتیجه گیری: بررسی ارتباط بین شیوه آموزش مرجع نگاری و 20 نوع خطای مرجع نگاری کارایی این نوع از نرم افزارها را تا حدود زیادی به اثبات رساند. ضمن اینکه تدوین دستنامه ای کوتاه برای آموزش مرجع نگاری جهت جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان در این روند پیشنهاد می شود. نکته قابل توجه در نظرداشتن خطاهای پرتعداد در مرجع نگاری و تدوین برنامه آموزشی, دستنامه های راهنما و سایر فعالیتهای آموزشی با هدف کاهش این خطاهاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، میترا. (1393). کارایی آموزش مهارتهای مرجع نگاری به دانشجویان مطاله موردی: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 3(3-4 (پیاپی 11-12))، 61-80. SID. https://sid.ir/paper/218188/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی میترا. کارایی آموزش مهارتهای مرجع نگاری به دانشجویان مطاله موردی: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. نظام ها و خدمات اطلاعاتی[Internet]. 1393؛3(3-4 (پیاپی 11-12)):61-80. Available from: https://sid.ir/paper/218188/fa

    IEEE: کپی

    میترا زارعی، “کارایی آموزش مهارتهای مرجع نگاری به دانشجویان مطاله موردی: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،” نظام ها و خدمات اطلاعاتی، vol. 3، no. 3-4 (پیاپی 11-12)، pp. 61–80، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218188/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا