Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    7-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2101
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

ابن سینا در تفاوت میان دو واژه علم و معرفت قائل است به اینکه علم به یک شی هنگامی تحقق می پذیرد که اسباب و علل آن شی معلوم باشد. بنابراین تا وقتی که این علل و اسباب موجود باشد، علم به شی بطور تغییرناپذیر باقی خواهد ماند.اما معرفت نسبت به یک شی فقط از طریق مشاهده آن شی صورت می پذیرد. به عبارت دیگر حس انسان طریق معرفت به اشیا شناخته می شود، در حالی که علم به اشیا جز از طریق علم و آگاهی نسبت به اسباب و علل آنها امکان پذیر نمی گردد. از سخن ابن سینا چنین برمی آید که حس انسان برای ادراک امور لازم و سودمند است ولی بدون فکر و تعقل هرگز نمی توان به کشف مجهولات دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    43-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    779
  • دانلود: 

    1054
چکیده: 

کتب تاریخ فلسفه، چه کتاب هایی که توسط غربی ها نوشته شده و چه کتاب هایی که به جانبداری از غربیان به زبان فارسی تالیف شده است، القا کننده این نگرش است که فلسفه و تفلسف ابداع و اختراع یونانیان بوده است. ولی مراجعه به کتب تاریخ کهن و متون دینی حوزه مشرق زمین به وضوح چنین ادعایی را ابطال می کند؛ چنانکه برخی از تاریخ فلسفه نویسان غرب هم که تعصب کمتری به خرج داده اند، معترف به این امر و تاثیر حکمت های مشرقی در شکل گیری تفکرات اولیه یونانی هستند؛ گرچه این افراد هم فلسفه یونان را فلسفه به معنای خاص معرفی می کنند و تفکرات فلسفی شرق را فلسفه به معنای عام (حکمت: که شامل هرگونه تفکر عقلانی می شود) می شمارند.به منظور نشان دادن خطای ادعای فوق، در این مقاله تلاش شده است نشانه هایی از وجود فلسفه به معنای خاص در مشرق زمین و به طور اخص در ایران نشان داده شود و تاثیر آن بر تفکر یونان ردیابی گردد. در این راستا، باید به این نکته هم توجه داشت که برای اثبات قضایای تاریخی و تاثیر و تاثرهای فکری در دوره های تاریخی باستان، به نشانه ها و احتجاج نیاز است نه استدلال قیاسی همراه با صغری و کبری. در خلال این بحث، سهم واقعی تر ایرانیان در گسترش فلسفه اسلامی نیز نشان داده خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1054 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3505
  • دانلود: 

    5259
چکیده: 

یکی از مسائلی که در زمره بحث از معاد و حیات پسین مورد توجه جدی متکلمان و فیلسوفان و نیز محدثان و مفسران قرار دارد، مساله چگونگی و کیفیت کیفر و جزای الهی است و در این میان، میزان عقاب، مدت بودن در عذاب، بیش از همه ذهن انسان کمال گرا، لذت جو و آرامش طلب را به خود مشغول ساخته که نتیجه آن نظرهای گوناگونی است که در این پیرامون اظهار شده است. ملاصدرا در این مساله ابتدا سخت تحت تاثیر ابن عربی و به تاسی از او بر عدم خلود اصرار می کند ولی بعد گویا در رای خود تجدیدنظر کرده و با براهین مختلف از جمله تناسب و تجانس عقاب با ذات آدمی جاودانگی عذاب را اثبات می کندعلامه طباطبایی نیز به پیروی از رای دوم ملاصدرا، خلود در عذاب را پذیرفته و به همه اشکالات آن پاسخ گفته است.با این همه به نظر می رسد استدلالی که از صدرا برای نفی خلود در عذاب آوردیم با نتیجه ای که نهایتا از آن می گیرد و عقیده ای که بدان ملتزم می شود تناقض دارد؛ زیرا او در استدلال خویش بر فطرت توحیدی انسان و ذاتی بودن عشق و ایمان همه انسانها به خدا و عارضی و قسری بودن کفر و فسق دایمی و اکثری نبودن آن تاکید کرده که لازمه قهری آن این است که همه اهل دوزخ در نهایت از جهنم باید خارج شوند و به بهشت داخل گردند. اما نتیجه ای که صدرا گرفت این بود که اهل دوزخ دو دسته اند یک دسته آنها که کفرشان عارضی است و در نهایت از جهنم خارج می شوند اینها برای همیشه در جهنم خواهند ماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5259 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2731
  • دانلود: 

    782
چکیده: 

مساله قدرت الهی در مباحث صفات خداوند و نحوه تبیین و تحلیلی که با ابتنا برآن می توان ارتباط خداوند با مخلوقاتش را تفسیر نمود، در آرا مختلف کلامی و فلسفی و بر اساس مبانی متفاوتی که در ساختارهای مختلف تفکرات دینی وجود داشته، تقریرهای متفاوتی را در عرصه های گوناگون مفهوم شناسی و وجودشناسی به دنبال داشته است. درحوزه مفهوم شناسی تعاریف گوناگون در باره قدرت از نزاع دیرینه متکلمین و فلاسفه در باره حدوث و قدم عالم نشات گرفته و در حوزه وجودشناسی اثبات قدرت الهی به شیوه های مختلف استدلال در کلام و فلسفه مربوط بوده و در بحث عمومیت و فراگیری قدرت الهی، محدود نمودن یا گستردن دایره شمول قدرت خداوند بر اساس باورها و پیش فرض های گوناگونی بوده که هر یک خود را به آن ملتزم می دانستند. کوشش معتزله در دفاع از عدل الهی و اثبات نظریه تفویض، حاکمیت قدرت مطلق الهی را در افعال انسان خدشه دار نمود و تلاش اشاعره در دفاع از قدرت مطلق الهی آنها را به طرح نظریه کسب واداشت که عدل الهی را مورد مناقشه قرار داد و سپس برای دفع آن مساله حسن و قبح شرعی را در جهت تثبیت قدرت قاهره الهی مطرح کردند و بالاخره رابطه علییت و معلولیت بین مخلوقات را نیز بر همین اساس انکار نمودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    135-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1682
  • دانلود: 

    1171
چکیده: 

مساله تشکیک وجود یکی از مسائل عمیق و اساسی فلسفه ملاصدرا است که در حل بسیاری از مسائل دیگر نقش عمده و تعیین کننده ای ایفا می نماید.این مساله در عین ساده بودن بسیار بغرنج و پیچیده است و با توجه به دشواری این مساله پرسش اصلی این است که آیا تشکیک وجود در فلسفه ملاصدرا همان وحدت تشکیکی هستی است یا وحدت شخصیه وجود؟در این نوشتار بعد از ذکر تاریخچه مختصر و تحلیل فلسفی این مساله در پاسخ به پرسش مذکور، بیان گردیده است که ملاصدرا به مساله تشکیک حقیقت هستی پرداخته است و در تحلیل های عقلی خود رفته رفته از شیوه تشکیکی وجود فاصله گرفته و به شیوه عرفانی (وحدت شخصیه) نزدیک شده و به آن تصریح کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نظیری پور روحیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    159-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1544
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

تربیت فلسفی نسل جوان خصوصا در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، امروزه از طریق رویکردهای فلسفی به آثار هنری صورت می گیرد. در حال حاضر در جامعه ایران، رواج نگرشهای فلسفی پست مدرن، نظیر دیدگاههای دریدا (Derrida)، لیوتار (Lyotard)، اسپیواک(Spivak) ، لاکان (Lacan) و بارت (Barth) از طریق بکارگیری این اندیشه ها در تحلیل آثار هنری و ادبی صورت می گیرد. رویکردهای حاکم به هستی جوامع بشری و معرفت شناسی در تحلیل آثار ادبی، متاثر از هستی شناسی و معرفت شناسی از نوع مارکس(Marx)  و فوکو (Foucault) می باشند که به نظر می آیند چندان به گسترش همه جانبه دید نقادانه جوانان کمک نکنند. لذا در تکمیل آن رویکردهای فلسفی به آثار هنری، می توان برای چند بعدی کردن نگاه افراد، بویژه جوانان به مسائل، از اندیشه های فیلسوفان ایرانی نظیر فارابی یاری گرفت. در این راستا، در تحلیل مسائل روز، نظیر بحران معاصر جوامع سرمایه داری و جهانی شدن- که در آثار ادبی منعکس شده اند- می توان از هستی شناسی فیلسوفان ایرانی مسلمان، در مورد انسان و جوامع بشری بهره گرفت. روش کار این مقاله، در نگاهی به اندیشه های ابونصر فارابی، جستجوی آن دسته از اندیشه های اوست که در دنیای امروز به نظر اکثر متفکران می تواند در تحلیل واقعیت های موجود به کار آیند. از این رو به جای تمرکز بر روی الگوی فارابی در مدینه فاضله، در باره مدینه های غیر فاضله، یعنی مدینه های جاهله، فاسقه، ضاله و مبدله جستجو شده است. بنظر می رسد که این آرا که مبتنی بر هستی شناسی و معرفت شناسی بومی ماست، از توانایی تحلیل در زمینه بحرانهای جهانی معاصر برخوردار است. در این راستا نمایشنامه "مرگ دستفروش" اثر آرتور میلر(Arthur Miller)  که بازتاب این بحرانها در جوامع مدرن است به عنوان نمونه انتخاب شده است و بر اساس آرای یادشده مورد تحلیل قرار گرفته است. ضمن ارج نهادن به دیگر رویکردهای فلسفی نسبت به ادبیات، روشن شد که الگوی فارابی در "مدینه های غیر فاضله" کارآیی لازم در این قلمرو یعنی تحلیل آثار ادبی را داراست و می تواند در تربیت فلسفی نسل جوان نقش موثری ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

احمدی صغری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    183-215
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    690
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

فلاسفه کوشش فکری را علت اعدادی برای علم می دانند و با در نظر گرفتن ضرورت علت تامه، بر خدا واجب می دانند که علم را به عقل انسان افاضه نماید. بر این اساس اراده خدا در فرآیند درک در طول اراده انسان قرار می گیرد. اشاعره چنین نظری را که قدرت خدا محدود شود و جبر بر او مستولی باشد، برنتافتند؛ علیت را منکر شده و با ارائه دلائلی فاعلیت مطلق را برای خداوند دانستد اما به جهت پرهیز از جبر؛ ناگزیر نظریه کسب را مطرح نمودند که جبر از لوازم آن می باشد. بر مبنای وحدت وجود اشراقی ها، و همچنین اصول حکمت متعالیه، تعقل هم حقیقتا خلاقیت انسان و هم حقیقتا فاعلیت خدا دانسته شد. در پایان فرآیند درک در آیات و روایات واکاوی شده و در پرتو نور آنها قضاوت بین طرفین نزاع صورت پذیرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 690

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

احمدوند ولی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    217-235
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1186
  • دانلود: 

    1545
چکیده: 

... نویسنده در این مقاله می کوشد به کشف منطق درونی فلسفه سیاسی اسلام دوره میانه در چارچوب قدرت سیاسی بپردازد. از این رو با فرض تاثیر قدرت سیاسی در جهت بخشی به فلسفه سیاسی اسلام دوره میانه که رابطه ای با واسطه و غیر مباشر با قدرت های سیاسی وقت داشته است، با طرح این سوال که تاثیر و تاثر فلسفه سیاسی اسلام دوره میانه با قدرت سیاسی چیست. موضوع را در چهار محور قانون، رهبری سیاسی، مدینه و مردم بررسی می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1186

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button