بررسی و نقد نخستین آثار اسماعیلی از آن جهت ضروری است که اولا ورود ما رادر عرصه های معرفت شناختی و هستی شناختی اسماعیلیان نخستین، میسر می سازد و ثانیا دلایل پیدایش آثار کلامی را در دوره های بعد آشکار می کند. این پژوهش توصیفی - تحلیلی موید آن است که آثاری که در ابتدا حاوی جهان بینی و مفاهیم معرفتی مکتب اسماعیلی است در نیمه سده سوم به سرعت با رویکرد تاویلی در فرجام شناسی و توجه به نظام ادواری ناطقان، به اثبات مشروعیت حکومت جدیدالتاسیس فاطمی می پردازد. این آثار در دوران تثبیت نظام فاطمیان (نیمه سده چهارم) با تعدیل رویکرد تاویلی و بسط روش های عقلانی، راه را برای تحولات اجتماعی -فرهنگی فاطمیان در دوره های بعد و رشد تولیدات کلامی گشود.