مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تطور مفهوم علم در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوت

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 105

چکیده

 مهمترین نقطه عطف تطور مفهومی علم در تاریخ عرب را می توان گذر از عصر جاهلی به عصر نبوی دانست. در واقع دین جدید که در مدینه بنیان یافت, نیازمند علم جدید بود تا به آن مشروعیت بخشد و البته این تحول در گذر از جامعه ای بت پرست به جامعه ای توحیدی رخ داد. از این رو مفهوم علم نیز دقیقا در جهت همین دو ویژگی بارز این دو جامعه قبیله گرا و ایمان ی تغییر یافت. مهمترین منابع موجود برای بررسی چنین تحولی, قرآن و اشعار منسوب به عصر جاهلیت اند که ضمن بررسی محتوایی آن ها می توان تطور مفهومی علم را در این دو دوره تا حد زیادی تبیین کرد. با بررسی اشعار و روایات برجای مانده درباره این اشعار, می توان چنین نتیجه گیری کرد که عرب جاهلی چهار موضوع را علم می شمرد و بر مبنای برخی روایات, صاحب این علوم را علامه می دانست: 1. ایام العرب؛ 2. ادبیات منثور عربی؛ 3. شعر؛ 4. انساب عرب؛ اما پیامبر اکرم (ص) در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوی تنها دانش هایی را علم دانست که همسو با اندیشه های توحیدی بود و غیر آن را ناشی از جهل برشمرد. در واقع با برداشتی کلی می توان اتصاف آگاهی های بشر به نیروی لایزال الهی را تولید علم مقدسی دانست که در عصر نبوی رخ داد, دانشی که انسان می تواند از طریق چشم, گوش و دل, آن را کسب کند. در این دوره کتابت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مفهوم علم در جهت تفکری همگرا گسترش معنایی یافت. این موضوعی است که بر اساس روش تبینی - تفهمی در این پژوهش مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خضری، سیداحمدرضا، و فرهی، عبداله. (1394). تطور مفهوم علم در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوت. مطالعات تاریخ اسلام، 7(27)، 79-105. SID. https://sid.ir/paper/221398/fa

    Vancouver: کپی

    خضری سیداحمدرضا، فرهی عبداله. تطور مفهوم علم در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوت. مطالعات تاریخ اسلام[Internet]. 1394؛7(27):79-105. Available from: https://sid.ir/paper/221398/fa

    IEEE: کپی

    سیداحمدرضا خضری، و عبداله فرهی، “تطور مفهوم علم در گذر از عصر جاهلی به عصر نبوت،” مطالعات تاریخ اسلام، vol. 7، no. 27، pp. 79–105، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221398/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button