Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    3-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    227
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

زمینه و هدف: زندگی با استومی موقت یا دایمی کیفیت زندگی افراد دارای استومی را تحت تاثیر قرار داده و مستلزم افزایش خودکارآمدی بیماران برای مراقبت از خودشان است. آموزش، یکی از راه های افزایش کیفیت زندگی و خودمراقبتی افراد است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودمراقبتی به صورت غیرحضوری بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دارای استومی روده ای مراجعه کننده به بیمارستان های استان کرمانشاه در سال 1400 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی با روش قبل و بعد، بر روی 61 بیمار دارای استومی روده ای انجام شد که به روش نمونه گیری آسان از اردیبهشت تا تیرماه سال 1400 انتخاب شدند. مشارکت کنندگان ابتدا به پرسش نامه های خودکارآمدی و کیفیت زندگی ویر و شربورن پاسخ دادند. سپس برنامه خودمراقبتی تدوین شده آموزش داده شد تا بر اساس آن خودمراقبتی را در منزل به کار گیرند و دو ماه بعد از اتمام مداخله، مجددا پرسش نامه ها بین بیماران توزیع و تکمیل شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی، ویلکاکسون و نسخه 20 نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران قبل از مداخله 16/53±,34/05 بود که بعد از مداخله به 21/59±,49/63 رسید و بر اساس آزمون آماری تی زوجی، این تفاوت معنادار بود (0/001>P). بین میانگین تمام ابعاد کیفیت زندگی بیماران به جز سلامت عمومی، قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0/0500>P). میانگین نمره خودکارآمدی بیماران قبل از مداخله 4/57±,50/40 بود که بعد از مداخله به 5/03±,51/18 رسید و بر اساس آزمون آماری این تفاوت معنادار بود (0/036=P). نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد آموزش خودمراقبتی غیرحضوری در بیماران دارای استومی روده ای بر میزان خودکارآمدی و کیفیت زندگی آنان موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    2-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Aims Living with a temporary or permanent ostomy affects the quality of life (QoL) of people with an ostomy and requires increasing patients' self-efficacy to take care of themselves. Education is one way to improve individuals' QoL and self-care. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of distance self-care education on self-efficacy and QoL of patients with an intestinal ostomy in patients referred to Kermanshah hospitals in 2020-2021. Materials & Methods In a quasi-experimental study before and after the process, 61 patients with intestinal ostomy referred to Imam Reza (AS), and Taleghani hospitals in Kermanshah province were selected from April to July 2021, using a simple sampling method. The samples first answered the self-efficacy questionnaires of ostomy patients and the quality of life of Weir and Sherborn. Then, the self-care program developed in the form of 8 45-minute group sessions was taught to patients by the researcher through discussion and conversation through a virtual network (WhatsApp), according to which they can use self-care at home, and two months after the end of the intervention. The mentioned questionnaires were distributed and completed among the patients again. Data were reported using SPSS software v. 20, and paired t-test and Wilcoxon tests were used for statistical analysis. Results The Mean±, SD of patients' QoL before the intervention was 34. 05±, 16. 53, reaching 49. 63±, 21. 59 after the intervention. Based on paired t-test, this difference was significant (P<0. 001). There was a statistically significant difference between the mean of all aspects of patients' QoL except general health before and after the intervention (P<0. 043). The Mean±, SD of patients' self-efficacy before the intervention was 50. 40±, 4. 57 (51. 18±, 5. 03 after the intervention) and based on the paired t-test, this difference was significant (P=0. 036). Conclusion The findings of the present study, while confirming and supporting the research hypothesis, showed that distance self-care education in patients with an intestinal ostomy effectively affects their self-efficacy and QoL. Using this treatment plan as one of the simple, cheap, feasible, and effective nonpharmacological interventions can help promote self-efficacy and, consequently, the QoL of the patients with an intestinal ostomy...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    16-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    305
چکیده: 

زمینه و هدف: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال اوتیسم با مشکلات فراوانی مواجه هستند که می تواند زندگی آن ها را دستخوش این اختلال کند. از سوی دیگر، معنویت و سلامت معنوی به عنوان یکی از جنبه های مهم از وجود آدمی در سلامت این مادران می تواند نقش داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین سلامت معنوی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش بررسی: نوع پژوهش حاضر توصیفی-مقطعی بود که در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه از میان مدارس هفت گانه مختص کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر تهران، اقدام به شناسایی مادران دارای کودک اوتیسم شد و تعداد دویست مادر به شیوه نمونه گیری مستمر بر حسب معیارهای ورود در مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری داده ها، گروه مجازی در شبکه اجتماعی واتساپ ایجاد شد و فرم مشخصات فردی و ابزار روا و پایا شده سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون از طریق فضای مجازی بین مادران توزیع شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس) با نسخه 16 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره سلامت معنوی مادران برابر با 10/51±, 77/17 بود. میانگین سلامت مذهبی (5/61±,41/11) دارای بیشترین میانگین و سلامت وجودی (5/67±, 36/06) دارای کم ترین میانگین بود. بین سلامت معنوی مادران با مشخصات فردی آنان ارتباط معنادار آماری دیده نشد (P>0/05). نتیجه گیری: در این پژوهش، بعد سلامت مذهبی از سلامت معنوی در مقایسه با بعد سلامت وجودی آن در وضعیت بهتری قرار داشت. می توان گفت مادران شرکت کننده در پژوهش حاضر در بعد سلامت مذهبی در مقایسه با سلامت وجودی، غنی تر هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 305 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    28-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    176
  • دانلود: 

    474
چکیده: 

زمینه و هدف: مشارکت والدین در تصمیم گیری های مربوط به نوزادان با شرایط تهدیدکننده حیات از نظر اخلاقی و قانونی پذیرفته شده است. تیم مراقبت سلامت در بخش های مراقبت ویژه نوزادان، آمادگی لازم برای مشارکت والدین در این تصمیم گیری ها را ندارند. شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مشارکت والدین در تصمیم گیری، می تواند زمینه برداشتن موانع و بهبود مشارکت والدین در تصمیمات مراقبتی و درمانی فرزندشان را فراهم کند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل سازمانی موثر بر مشارکت والدین در تصمیم گیری برای نوزادان با شرایط تهدیدکننده حیات انجام شد. روش بررسی: این مطالعه بخشی از مطالعه ای جامع است که با استفاده از رویکرد کیفی و روش شناختی نظریه پایه نسخه کوربین و اشتراوس انجام شد. در این مطالعه فرایند مشارکت والدین در تصمیم گیری برای نوزادان با شرایط تهدیدکننده حیات شامل راهبردهای والدین هنگام مشارکت در تصمیم گیری ها، عوامل ساختاری و زمینه ای موثر بر این مشارکت و پیامد راهبردهای اتخاذ شده والدین، شناسایی شده است. مشارکت کنندگان شامل 23 نفر (ده نفر والدین، ده نفر کارکنان مراقبت سلامت، یکی از مدیران ارشد اداره سلامت نوزادان، یک نفر نماینده بیمه و یک نفر استاد مبانی فقهی و علوم دینی) بودند. محیط پژوهش بخش های مراقبت ویژه نوزادان سطح III چهار بیمارستان آموزشی شهر تهران بود. داده ها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و مشاهده، جمع آوری شد و همزمان از طریق مقایسه مداوم با استفاده از رویکرد کوربین و اشتراوس تحلیل و تفسیر شدند. طبقه اصلی و طبقات مرتبط که معرف راهبردهای والدین هنگام مشارکت در تصمیم گیری ها، عوامل ساختاری و زمینه ای موثر بر این مشارکت و پیامد راهبردهای اتخا ذشده والدین است، شناسایی شد. طبقه عوامل ساختاری و زمینه ای معرف طیف وسیعی از عوامل بود. از آنجایی که امکان انتشار همه یافته ها در یک مقاله وجود نداشت، در این مطالعه به عوامل سازمانی موثر بر مشارکت والدین پرداخته شده است. یافته ها: عوامل سازمانی موثر بر فرایند مشارکت والدین شامل اختلاف قدرت، نقص کمیته های اخلاق، نقص مقررات بیمارستانی، محدودیت منابع و ادامه بستری تنها گزینه هستند. نتیجه گیری: عوامل سازمانی نقش مهمی در مشارکت والدین در تصمیم گیری دارند. فراهم آوردن امکانات رفاهی برای اقامت والدین نوزادان با شرایط تهدیدکننده حیات و تدوین دستورالعمل های تشویق حضور والدین در بیمارستان، تدوین قوانین گزینش پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان، به کارگیری تیم بین رشته ای متشکل از روان شناس، مددکار اجتماعی و افراد آموزش دیده در زمینه ارایه مراقبت های معنوی به والدین، برگزاری کمیته های اخلاق بیمارستانی برای بررسی موارد نوزادان بدحال و به کارگیری افرادی که در امور اخلاقی متخصص و در مسایل درمان و مراقبت پایان حیات آگاه و مجرب هستند، در این کمیته ها توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 474 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    46-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    140
  • دانلود: 

    118
چکیده: 

زمینه و هدف: سوءمصرف مواد یک بیماری مزمن است که علاوه بر شخص، بر جامعه، خانواده و فرزندان نیز تاثیر می گذارد. کفایت اجتماعی نوجوانان یکی از مواردی است که به نظر می رسد متاثر از سوءمصرف مواد والدین است. کفایت اجتماعی میزان تعهد نوجوانان در مورد رفتارهای اجتماعی است که نوجوانان در جامعه برای تعامل با دیگران و به منظور عملکرد موثر به آن نیاز دارند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین کفایت اجتماعی نوجوانان دارای والدین با سوءمصرف مواد در مدارس غرب تهران انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که در سال 1399 انجام شد. جامعه مطالعه حاضر را 265 نفر از نوجوانان دارای والدین با سوءمصرف مواد شاغل به تحصیل در مدارس دولتی متوسطه اول و دوم غرب تهران در مناطق 5، 10، 18 تشکیل داده اند که با روش نمونه گیری مستمر انجام شد. پس از هماهنگی های لازم و اخذ رضایت نامه آگاهانه از نمونه های پژوهش، لینک پرسش نامه ها آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار آن ها قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس کفایت اجتماعی بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها در راستای هدف پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه) در نسخه 16 نرم افزار SPSS استفاده شد و سطح معنا داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: بر اساس یافته ها، میانگین و انحراف معیار کفایت اجتماعی به ترتیب 23/09 و 3/77 است که به حداکثر نمره ابزار نزدیک است. نتایج شاخص های عددی کفایت اجتماعی نوجوانان دارای والدین با سوءمصرف مواد برحسب اطلاعات جمعیت شناختی نیز نشان داد کفایت اجتماعی با هیچ کدام از اطلاعات جمعیت شناختی نوجوانان (سن، جنس، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، وضعیت اقتصادی، وضعیت محل سکونت، تعداد فرزندان، تحصیلات مادر، تحصیلات پدر، شغل مادر، شغل پدر) ارتباط آماری معنا دار نداشت. نتیجه گیری: طبق نتایج مطالعه حاضر، پرستاران و روان پرستاران می توانند در مراکز مشاوره و درمانی در حین ارایه مراقبت به خانواده های مبتلا به سوءمصرف مواد، فرزندان این خانواده ها را شناسایی کنند و با ارایه راهکارهای مناسب مانند مهارت های زندگی آن ها را از نظر اجتماعی توانمند سازند تا با مشکلات ناشی از سوءمصرف والدین به بهترین نحو مقابله کنند و از این شرایط جهت رشد و شکوفایی خود استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    60-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

زمینه و هدف: مراقبت از بیماران با تشخیص مرگ مغزی یکی از سنگین ترین وظایف پرستاران در بخش های مراقبت ویژه است و به علت اهمیت اهدای عضو به عنوان یکی از بزرگ ترین چالش های پرستاری محسوب می شود. این پژوهش کیفی با هدف تبیین تجارب پرستاران در مراقبت از بیماران با تشخیص مرگ مغزی انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق، مطالعه ای کیفی با رویکرد تحلیل محتواست. جمع آوری داده ها به صورت هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق با 20 مشارکت کننده آغاز و تا مرحله اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل داده ها هم زمان با جمع آوری به روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد قراردادی انجام شد. یافته ها: تحلیل کیفی محتوای داده ها منجر به استخراج مضامینی شد که بیانگر تجارب پرستاران در مراقبت از بیماران مرگ مغزی است و شامل «مواجهه با تنش ها و کشمکش های فزآینده» و «اهدا، عامل مراقبت متمایز» است. درنهایت، مضمون اصلی تشدید تنش مراقبتی به دنبال موقعیت متمایز اهدا» انتزاع شد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سالم ماندن اعضای پیوندی، تجارب پرستاران نشان داد آن ها در مراقبت از بیماران مرگ مغزی با تنش های فراوانی مواجه هستند، اما مسیله اهدای عضو یکی از موضوعات مهمی است که مراقبت از بیماران مرگ مغزی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مدیران می توانند با شناسایی مشکلات پرستاران در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند تا کیفیت مراقبت از این بیماران بهبود یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    76-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    139
چکیده: 

زمینه و هدف: مولتیپل اسکلروزیس شایع ترین بیماری عصبی پیشرونده در جوانان بوده و زنان را چندین برابر مردان درگیر می کند. مشکلات جنسی از شایع ترین علایم بیماری در زنان مبتلا بوده که تاثیر زیادی بر روابط زوجین دارد و اغلب نادیده گرفته می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش چندرسانه ای سبک زندگی ارتقادهنده سلامت بر عملکرد جنسی زنان با مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش کارآزمایی کنترل شده تصادفی از نوع قبل و بعد با گروه کنترل است. 116 زن با مولتیپل اسکلروزیس از مراجعین بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) و یک مرکز خصوصی ارجاع بیماران مولتیپل اسکلروزیس، به روش نمونه گیری مستمر جهت شرکت در مطالعه انتخاب و با استفاده ازسایت Sealed envelope randomized Online به شکل تصادفی در بلوک های دو تا شش تایی در دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها فرم مشخصات فردی و پرسش نامه صمیمیت و فعالیت جنسی بیماران مولتیپل اسکلروزیس بود. پس از نوبت اول تکمیل پرسش نامه ها، آموزش چندرسانه ای سبک زندگی ارتقادهنده سلامت به شکل چندرسانه ای در چهار جلسه چهل دقیقه ای، هفته ای یک جلسه جهت گروه آزمایش ارایه شد. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی با آزمون های آماری تی مستقل، کای دو، آنالیز کوواریانس (آنکووا) و آنالیز واریانس با اندازه های تکراری به کمک نسخه 16 نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: قبل از مداخله دو گروه از نظر نمرات عملکرد جنسی و ابعاد آن اختلاف معنا داری نداشتند (0/690=P). میانگین عملکرد جنسی در گروه آزمایش در چهار هفته (0/014=P) و دوازده هفته بعد از مداخله (0/021=P) نسبت به قبل از آن کاهش معناداری داشت، اما بین نمرات چهار هفته و دوازده هفته بعد از مداخله اختلاف معنادار آماری مشاهده نشد (0/050

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    94-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    299
  • دانلود: 

    395
چکیده: 

زمینه و هدف: اپیدمی ویروس کرونا هم زمان با سایر کشورهای جهان در ایران نیز لزوم رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه خانگی را مطرح و درنتیجه، ادامه آموزش حضوری را با اختلال مواجه کرد و آموزش مجازی راهکاری برای عدم توقف آموزش در مدارس و دانشگاه ها انتخاب شد. راهکاری که گرچه برای عدم توقف آموزش در کشور اتخاذ شده بود، اما دانشجویان و دانشگاه ها را با چالش جدید و پیچیدگی های خاصی روبه رو کرد. این مطالعه کیفی با هدف تبیین تجربیات مدرسین دانشگاه از مشکلات و چالش های آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19طراحی و اجرا شد. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش کیفی است که با روش تحلیل محتوای قراردادی با هدف پاسخ به سوال «تجربه مدرسین دانشگاه از چالش های آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-19 چیست؟ » انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 24 نفر از مدرسین رشته های مختلف علوم پزشکی مانند پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی، پزشکی، تغذیه و کاردرمانی در دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و آزاد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. مدرسین رشته های مختلف در دانشگاه با مرتبه علمی حداقل مربی که همچنین دارای حداقل 3 سال سابقه تدریس بودند برای شرکت در پژوهش وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با سوالات باز استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی با روش لاندمن و گرانهایم و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شد. یافته ها: دامنه سنی مشارکت کنندگان 30 تا 55 سال بود. 62/5 درصد مدرسین شرکت کننده، زن بودند. سابقه تدریس شرکت کنندگان از 3 تا 26 سال متغیر بود. از نظر مرتبه علمی 58 درصد استادیار، 20 درصد مربی، 16 درصد دانشیار و 6 درصد استاد تمام بودند. چالش های آموزش مجازی در سه طبقه اصلی شامل مشکلات فناوری، مشکلات فرایند تدریس و بستر تعاملی ضعیف و 12 زیرطبقه از تجربیات اساتید دانشگاه در رابطه با مشکلات آموزش مجازی استخراج شدند. نتیجه گیری: با توجه به طولانی بودن تعطیلی دانشگاه ها و استفاده بلندمدت از آموزش مجازی، به نظر می رسد در دوران پیش رو نیز بخشی از آموزش ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد. بنابراین لازم است مدیران و سیاست گذاران نظام آموزشی برنامه هایی برای رفع این مشکلات طراحی کنند تا با نهادینه شدن آموزش الکترونیک از این پتانسیل برای گسترش و سهولت یادگیری فراگیران استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 395 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    135
  • صفحات: 

    106-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    326
  • دانلود: 

    186
چکیده: 

زمینه و هدف: تروما عامل اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان است. مراقبت پیش بیمارستانی بخش اول سیستم درمان و مراقبت از تروما است. خدمات فوریت های پزشکی شامل واکنش های فوری جهت حفظ حیات می باشند. افزایش مهارت های مراقبت از بیماران ترومایی قبل از رسیدن بیمار به بیمارستان می تواند تاثیر زیادی در حفظ حیات بیماران بدحال داشته باشد. اقدامات تشخیصی و درمانی قبل از رسیدن این بیماران به بیمارستان، نقش مهمی در کاهش مرگ و نتایج منفی در آنها دارند. شبیه سازی، کارکنان را در استفاده از تجارب آموزشی، ادراکی و روانی یادگیری توانا نموده و سبب می شود که کارکنان بتوانند مهارت های اصلی را در تفکر، ارزیابی، حل مشکلات، تصمیم گیری و تحلیل داده ها به دست آورند. شبیه سازی مصدومین ترومایی باعث تغییرات ذهنی و عینی در میان کارکنان عملیاتی و در حقیقت مراقبت از مصدومین می شود که در واقع یک نتیجه مثبت از دوره های شبیه سازی شده ی PHTLS [1]است. این مطالعه با هدف ارزشیابی مهارت کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی در مواجهه با فرد دچار تروما پس از اجرای آموزش شبیه سازی انجام شد. روش: این مطالعه ارزشیابی از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. محیط پژوهش، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی بود. نمونه گیری درسال 1398 به روش تصادفی ساده از بین 200 نفر از کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی صورت پذیرفت. برای تعیین تعداد نمونه لازم در سطح اطمینان 0/95و توان آزمون 80درصد و با فرض اینکه مهارت های مواجهه با بیماران دچار تروما در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی پس از آموزش شبیه سازی حداقل 8نمره تغییر کند تا از لحاظ آماری معنی دار تلقی شود پس از جایگذاری در فرمول مربوطه حجم نمونه لازم 50 نفر بدست آمده که با احتساب 20 درصد ریزش 60 نفر در نظر گرفته شد. عملکرد کارکنان از نظر مهارت بالینی مواجهه با بیماران دچار تروما به روش(OSCE) Objective Structured Clinical Skills Evaluation)) در 9 ایستگاه مورد ارزیابی قرار گرفت. ایستگاه ها شامل1-بررسی بیمار ترومایی 2-محدودسازی حرکت ستون فقرات بیمارنشسته 3-محدود سازی حرکت ستون فقرات بیمار خوابیده 4-محدودسازی حرکت استخوان بلند صدمه دیده 5-محدود سازی حرکت مفصل آسیب دیده 6-استفاده از اسپلینت کششی 7-کنترل خونریزی ودرمان شوک 8-تعبیه راه هوایی دهانی-حلقی، بینی–, حلقی و ساکشن کردن 9-تهویه و لوله گذاری دهانی–, نایی بود. جهت جمع آوری داده از چک لیست مشاهده ای عملکرد انجام مهارت های بالینی مواجهه با بیماران دچار تروما توسط ارزیابان استفاده شد. در مجموع این کارگاه در طول دو روز از ساعت 07: 00 تا 15: 30 برگزار شد. کارکنان پس از گذراندن آموزش های تیوری و عملی بر اساس شبیه سازی صورت گرفته در پایان با چندین سناریو مختلف بر اساس شرایط بیمار مورد آزمون نهایی قرار گرفتند. نقطه ی عطف و قابل توجه در آموزش مذکور این بود که به غیر از شبیه سازی مصدوم در حقیقت فضای آزمون OSCE هم شبیه سازی شد. محتوای آموزشی در این مدل شامل محتوای آموزش PHTLS و 9 مهارت مواجهه با بیماران دچار تروما براساس چک لیست مهارت بالینی استاندارد تروما بود. شبیه سازی براساس انتظارات مدل آموزشی مورد نظر پژوهشگر و شبیه سازی بیمارنما همراه با دکور صحنه به متخصص شبیه سازی ارایه شده و با توجه به آن ویژگی ها شبیه سازی مناسب طراحی شده بودند. بلافاصله بعد از آموزش مذکور مجدد سنجش مهارت بالینی کارکنان براساس شرکت در آزمون OSCE و با چک لیست بررسی مهارت بالینی مواجهه با بیماران دچار تروما صورت گرفت. داده های پیش و پس آزمون در جداول اولیه تنظیم و سپس بررسی مهارتها با استفاده از روش های از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آماراستنباطی (t زوجی و اندازه اثر کوهن) توسط نرم افزارSPSS 22 صورت گرفت. یافته ها: بیشتر افراد مورد پژوهش مرد (88/5 %)، مجرد (56/9 %) و در رده سنی 20 تا 30 سال بودند (56/9%). بیشتر کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی مورد پژوهش دارای مدرک پرستاری یا فوریت پزشکی(84/6 %)، دارای سابقه آموزش تروما (59/6 %) و سابقه فعالیت در اورژانس پیش بیمارستانی (90/4%) بودند. میانگین نمره مهارت کلی کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی در مواجهه با فرد دچار تروما قبل از آموزش 40/51 با انحراف معیار 11/93 بدست آمد که از میانه نمره ابزار یعنی 74/5پایین تر بود. برای مقایسه نه مهارت نمرات هر کدام بر مبنای 0 تا 100 محاسبه شد و نتایج نشاندهنده آن بود که کمترین میانگین نمره در مهارت تهویه و لوله گذاری دهانی–, نایی (16/11 ±,20/78) و بیشترین در مهارت محدودسازی حرکت ستون فقرات بیمارنشسته (20/36±, 32/53) بود. میانگین نمره مهارت کلی کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی در مواجهه با فرد دچار تروما بعد از آموزش 113/17با انحراف معیار 10/24 بدست آمد که از میانه نمره ابزار یعنی 74/5 بالاتر بود. نتایج نشاندهنده آن بود که کمترین میانگین نمره کسب شده بر مبنای صفر تا صد در مهارت استفاده از اسپلینت کششی (18/73±, 71/01) و بیشترین در مهارت کنترل خونریزی و درمان شوک (22/75 ±,81/04) بود. نتایج آزمون تی زوجی نشان داد مهارت کلی بالینی و همچنین نه مهارت استاندارد مواجهه با بیماران دچار تروما در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آموزش شبیه سازی نسبت به قبل از آن به صورت معنی داری بیشتر بود (0/001>p). نتایج اندازه اثر کوهن نشان داد بیشترین تاثیر مداخله بر روی بررسی بیمار ترومایی (3/33) و کمترین در محدودسازی حرکت ستون فقرات بیمارنشسته (1/55) و در کل در مهارت های استاندارد مواجهه با بیماران دچار تروما برابر با 4/64 بود. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که مهارت بالینی کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی در مواجهه با فرد دچار تروما پس از آموزش شبیه سازی افزایش یافته بود، همچنین نمره مهارت کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی در مواجهه با فرد دچار تروما بعد از آموزش شبیه سازی نسبت به قبل از آموزش در همه نه مهارت و مهارت کلی به طور معنی داری بالاتر بود (001/0p<). نتایج آماری نشان می دهند آموزش به روش شبیه سازی فرد دچار تروما، باعث افزایش نمره کل مهارت بالینی مواجهه با فرد دچار تروما در کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی می شود. براساس نتایج، آموزش نوین کارکنان عملیاتی مبتنی بر شبیه سازی فرد دچار تروما در بهبود مهارت کارکنان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی موثر بود. بنابراین استفاده از این روش نوین آموزشی را می توان به عنوان راهی برای آموزش و یادگیری موثرتر در کارکنان عملیاتی به کار گرفته و در جهت انجام مراقبت های با کیفیت و ایمن از بیماران گامی برداشت. آموزش مهارت مواجهه با فرد دچار ترومای پس از آموزش شبیه سازی اجازه می دهد تا شرکت کنندگان بدون اینکه به ایمنی بیمار آسیب برسانند، وضعیت بحرانی و اورژانسی را تجربه کنند. این پژوهش نشان دهنده آن بود که مهارت کارکنان عملیاتی در برخورد با فرد دچار تروما در کارکنانی که آموزش مبتنی بر شبیه سازی را دریافت کرده اند نسبت به قبل از آموزش به طور معناداری بیشتر بود. بنابراین در آموزش مبتنی بر شبیه سازی فرد دچار تروما، مهارت یادگیرندگان می تواند افزایش یابد و استفاده از این روش آموزشی و تشویق کارکنان به شرکت در آن به صورت آموزش مداوم، ضمن استفاده از این روش نوین آموزشی، ارتقاء مهارت های بالینی کارکنان عملیاتی را به همراه خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 186 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button