Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

میری (حسینی) سیدمحسن

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    520
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قاعده الواحد از اصول فلسفیی است که از قدمت زمانی زیادی برخوردار است. پیام قاعده الواحد باجمال این است که «به حکم برهان عقلی، از علت واحد از آنجهت که واحد است، بیش از یک معلول، بدون واسطه (مستقیم) پدید نمی آید».ریشه های بحث از این قاعده را در سخنان افلوطین و ابرقلس میتوان یافت؛ ولی گسترش، تعمیق و دفاع از آن عمدتا در سنت عقلانی اسلامی و توسط فارابی، ابن سینا، خواجه طوسی و... صورت پذیرفته است و از آنزمان تاکنون همچنان مورد تاکید قاطبه حکیمان و برخی از عارفان و متکلمان بوده است. اما در مقابل دانشمندان فراوانی همچون غزالی، ابن رشد، فخرالدین رازی، ابن عربی (در برخی از سخنانش)، توماس آکوئیناس، علامه حلی، علامه مجلسی و.... عمدتا با انگیزه دفاع از باورهای دینی با این نظریه مخالفت کرده اند.نگاهی تحلیلی، تاریخی و انتقادی به اندیشه های منکران این قاعده و نقد و بررسی آنها موضوع نوشتار حاضر است. در این مقاله ابتدا برخی از دلایل قائلین به این قاعده تبیین میشود و سپس به اعتراضات منکران پرداخته میشود و در پایان هر بخش در مقام دفاع از این قاعده، به هر یک از این اعتراضات بصورت جداگانه پاسخ داده میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1590
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله، به بیان اندیشه های ناب عرفانی «محیی الدین ابن عربی» عارف نامی قرن ششم و هفتم، در مورد ماهیت آخرت و بهشت و دوزخ میپردازد. از نگاه ابن عربی، رابطه دنیا و آخرت، رابطه ظاهر به باطن است؛ فلسفه وجودی آخرت، ظهور حقیقت و باطن جهان هستی و هماهنگی و تشبه به خداست و قیامت روز ظهور حق به وحدت حقیقی و روز تجلی ذات و صفات و اسماء ربوبی است. از نگاه وی، بهشت و دوزخ هم با ماهیت جسمانی و هم با ماهیت روحانی وجود دارند؛ البته جسم بهشتیان، جسم لطیف ملکوتی است که وی از آن به جسم طبیعی تعبیر میکند، در حالی که جسم دوزخیان، جسمی عنصری و این دنیایی است. از نگاه وی ماهیت حقیقی بهشت، قرب و نزدیکی به خدا و ماهیت حقیقی دوزخ، بعد و دوری از خدا و محجوب بودن از رویت اوست. ابن عربی، خلود کفار در دوزخ را بواسطه عارضی دانستن ضلالت و گمراهی و نیز فراگیری رحمت الهی، تبدیل شدن آن به عذب و شیرینی تفسیر میکند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

انواری سعید

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1147
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در حوزه تاریخ فلسفه اسلامی کتابهایی که به معرفی احوال و آثار فیلسوفان مختلف پرداخته اند، یا بدقت به عقاید فلسفی آنها توجه نداشته اند و یا به فیلسوفان مقدم پرداخته اند و از توجه به فلاسفه معاصر غفلت کرده اند و یا برعکس. همچنین آنچه تاکنون در زمینه تاریخ فلسفه اسلامی نوشته شده است، به روش «فیلسوف محور» و گاه «مکتب محور» بوده است و بندرت به روش «موضوع محور» توجه شده است.نوشتار حاضر به معرفی منابع موجود درباره تاریخ فلسفه اسلامی میپردازد و مشخص میسازد که تاریخ نگاری فلسفه اسلامی در چه مواردی کامل و در چه مواردی دچار کمبود است، با این غرض که برای اهل تحقیق و تدریس در زمینه تاریخ فلسفه اسلامی سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1451
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

شک از جمله حالات نفسانی انسان است، هنگامی بروز مییابد که انسان در درستی و نادرستی احکام ذهنی احتمال همسان دهد. شک دستوری یا روش شناختی دکارت متمایز از شکاکیت سوفسطی و شکاکیت از نوع عملگرایی است. در مقاله مزبور تفاوت شک روشی و غیرروشی (لاادریگری، پورن، غزالی، مونتنی، هوسرل) مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه تبیین، تعابیر شکاکیت دکارت و دلایل دکارت (خطای حواس و فرضیه رویا) برای جواز شک روش شناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1451

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    577
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جوانه های نخستین مساله اتحاد عاقل و معقول در فلسفه افلاطون و ارسطو دیده میشود و در فلسفه فلوطین و مکتب نوافلاطونی و پیروان آن بصورت روشنتر بیان شده است. در میان اندیشمندان جهان اسلام نیز این مساله مطرح و به آن پرداخته شده و هواداران و مخالفانی پیدا نموده و میتوان گفت کمال شکوفایی خود را در حکمت متعالیه یافته است.مقاله حاضر درصدد بررسی تحلیلی انتقادی سیر تحول این نظریه و تبیین آن در فلسفه ملاصدراست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 577

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بحرانی مرتضی

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1205
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بوئتیوس، فیلسوف بزرگ رومی مسیحی قرن ششم میلادی، رساله ای مهم در فلسفه سیاسی به نام تسلای فلسفه دارد. او در این رساله از مقولات متعدد فلسفی سخن گفته است که یکی از این مقولات، قدرت است. او این مقوله را در آستانه سده های میانه و با رهیافتی فلسفی و در هاله ای از عقاید دینی به بحث گذاشته است. وی ضمن تفکیک میان مولفه های درونی و برونی انسان، قدرت را از مولفه های سعادت انسانی میداند و از آنجا که سعادت امری درونی است، بنابرین نمیتواند با عوامل بیرونی کم و زیاد شود. قدرت در شکل بیرونی آن، عامل و ضامن مناسبی برای ایجاد و بقای سعادت نیست. بوئتیوس قدرت بیرونی بویژه در شکل سیاسی آن را برسمیت میشناسد اما نگاهش به قدرت بالمجموع است و از اینرو هر شکلی از اشکال قدرت بنحو مستقل و بتنهایی نمیتواند سعادتبخش انسان باشد بلکه چه بسا بسان نشانه ای بر عدم سعادت نیز تلقی میشود. این فیلسوف بخشی از ناکامی فلسفه را متوجه همین قدرتهای متجزی میداند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MIRI (HOSSEINI) SEYYED MUHSEN

نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (7)
  • صفحات: 

    9-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    218
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The principle of nothing proceeds from the one but one is a long-standing philosophical principle. It states that, according to rational arguments, a single cause, since it is one, is followed by no more than a single effect directly.The roots of the discussion of this principle can be found in the words of Plotinus and Proclus, however, it was expanded, deepened, and defended mainly in the rational Islamic tradition by Farabi, Ibn Sina, and Tusi. Since then, it has always been emphasized by almost all philosophers and some gnostics and theologians. Nevertheless, several scholars such as Ghazzali, Ibn Rushd, Fakhr al-Din Razi, Ibn Arabi, Thomas Aquinas (in some of his works), 'Allamah Hilli, and 'Allamah Majlisi have mainly opposed this theory basically under the pretext of defending religious beliefs.This paper intends to have an analytic, historical, and critical study of the ideas of the opponents of this principle. Here, the writer has initially explained the arguments of some of the believers in this principle and then dealt with the objections of those who reject it. Finally, in order to defend the principle of the one, he responds to each of the objections separately.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

PURHASSAN QASIM | TAVAKKULI MUHAMMED HADI

نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (7)
  • صفحات: 

    37-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The roots of the problem of the union of the intellect and intelligible can be found in the philosophies of Plato and Aristotle. It has indeed been more clearly explained in Plotinus' philosophy and the Neo-Platonic School and its followers. This problem has also been tackled by the thinkers of the Islamic world and had some advocates and opponents there. However, we can claim that it reached its culmination in the Transcendent Philosophy.The present paper has examined the process of the evolution of this theory and its explanation in Mulla Sadra's philosophy following an analytic-critical approach.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مومنی ناصر

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (پیاپی 7)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    819
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از آنجا که نفس آدمی از نظر بسیاری از حکما امری مجرد و بسیط است، مساله حرکت آن همواره ذهنها را بخود مشغول کرده است ارسطو این حرکت را به بسیاری از فیلسوفان پیش از خود نسبت داده است که با توجه به رویکرد طبیعت انگارانه آنان، این نسبت میتواند درست باشد. ارسطو که برخلاف افلاطون، مساله تجرد نفس در نظر او مبهم و دوپهلوست، هرچند نفس را محرک دانسته است، اما حرکت بالذات آن را مطلقا نادرست میداند و درباره حرکت عرضی آن دیدگاههای نامشخص و ناهمگونی دارد. بنظر میرسد اولین جرقه های نظریه حرکت در جوهر نفس بدست خواجه نصیر طوسی، با استنباط از عبارتی از بوعلی زده شده است که سرانجام بدست توانای ملاصدرا شعله ور میگردد. ملاصدرا خود را در طرح این نظریه مبتکر نمیداند و پیشینه آن را در آیات قرآنی و در بین آراء عرفا و حکما ردیابی میکند. ابتکار او در این امر را باید در مبتنی کردن آن بر مبانی فکری و بویژه مبانی هستی شناختیی مانند اصالت، وحدت و تشکیک وجود و همچنین مبنا قراردادن آن برای طرح نظریه های ابتکاری در زمینه انسان شناسی و معرفت شناسی دانست؛ بگونه ای که میتوان گفت این نظریه مرکز ثقل علم النفس ملاصدراست و با محوریت آن، انسانشناسی، معادشناسی و معرفت شناسی دگرگون شده و با رویکردی متفاوت، مسائل نوینی را تجربه میکند و هنر اندیشه ورزی به بهترین وجه نشان داده میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 819

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SADRI JAMSHID | RAHMANI GHOLAMREZA

نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (7)
  • صفحات: 

    95-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Doubt is one of Man's psychological states and arises when one is equally uncertain of the correctness and falsity of mental judgments. The methodological skepticism of Descartes is other than that of the Sophist and pragmatic types of skepticism. In this paper, the difference between methodological and non-methodological (like those of agnosticism, Pyrrhon, Ghazzali, Montaigne, and Husserl) skepticism has been examined. The writer has also analyzed and investigated Descartes' interpretations of skepticism and his arguments and proofs (errors of the senses and the dream hypothesis) in order to justify methodological skepticism.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (7)
  • صفحات: 

    121-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    317
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The present paper explains the pure gnostic thoughts of Ibn Arabi, the well-known gnostic of the 6th and 7th centuries (AH), concerning the nature of the Hereafter, Heaven, and Hell. In his view, the relationship between the world and the Hereafter is similar to the relationship between the outward and the inward. The ontological philosophy of the Hereafter concerns the emergence of the reality and innermost of the world of being, and being in harmony with and similarity to God. The Hereafter is the day of the rise of the truth through real union and the day of the manifestation of the divine essence, attributes, and names. According to Ibn Arabi, Heaven and Hell exist through both a corporeal and a spiritual quiddity. Of course, the body of the people of Heaven is a divine and delicate body, which he refers to as a natural body, however, the body of the people of Hell is an elemental and this-worldly body. He believes that the true nature of Heaven is closeness to God, while the true nature of Hell is being far from Him and being deprived of seeing him. Ibn Arabi maintains that disbelievers' abiding in Hell is due to the accidental nature of aberration and misleading and believes that learning about divine grace brings about sweetness and happiness.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 317

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ANWARI SAID

نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3 (7)
  • صفحات: 

    147-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In the field of the history of Islamic philosophy, the books which have dealt with the life and works of different philosophers either have failed in paying accurate attention to their ideas or have just dealt with earlier philosophers at the expense of neglecting more contemporary ones or vice versa. Moreover, all works on the history of Islamic Philosophy have been philosopher-centered and sometimes school-centered but rarely subject-centered.The present paper introduces the existing sources on the history of Islamic philosophy and shows in which cases they are perfect and in which cases they are lacking. The writer hopes that researchers and teachers in related fields find this work useful.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button