Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    101-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1630
  • دانلود: 

    491
چکیده: 

علم بودن یک علم مرهون انسجام مسائل و انسجام مسائل در گرو عاملی وحدت آفرین است. اغلب حکما این عامل وحدت آفرین را موضوع علم خوانده و موضوع را ملاک تمایز علوم از یکدیگر دانسته اند. پرسش اصلی تحقیق حاضر، بررسی دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در تعیین موضوع فلسفه و تمایز آن از سایر علوم است. چنانکه در منطق آمده، موضوع هر علم چیزی است که از عوارض ذاتی آن علم بحث می کند؛ بتعبیر دیگر، محمولات مسائل علم از عوارض ذاتی آن است. ازاینرو بین موضوع هر علم و مسائل آن رابطه تنگاتنگی برقرار است. طبق دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا، موضوع فلسفه ـ در مقام تعریف ـ «موجود بما هو موجود» است و مسائل آن نیز از عوارض ذاتی وجود است. اما نه تنها دلیلی بر اثبات این مطلب نیست، بلکه در تمام تحقق پاره از مسائل موجود در آثار این دو فیلسوف منطقا از مسائل این فن بشمار نمی آیند؛ از جمله مباحث نفس، معاد، نبوت و امامت. تطبیق قواعد منطقی علم شناسی بر همه آنچه بعنوان مسائل فلسفی مطرح است، بسیار چالش برانگیز است؛ چرا که در مقام تعریف مسائل فلسفی باید از عوارض ذاتیه «موجود بما هو موجود» باشند اما در مقام تحقق به مشکل برخورده و بنظر میرسد در برخی از مسائل فلسفی این نکته رعایت نشده است. از اینرو شکافی میان مقام تعریف و مقام تحقق فلسفه، بوجود می آید که باید برای پر کردن این شکاف تلاشهایی انجام شود. از جمله اینکه اگر بخواهیم فیلسوفانه به اثبات عقاید خود بپردازیم، میتوانیم آن را در علمی جداگانه یا در فلسفه های مضاف بررسی کنیم. ازاینرو هیچ منعی بنظر نمیرسد که حوزه های گوناگون فلسفی را با شعاعهای متفاوت تعریف کرده و با قراردادن موضوعات متفاوت و التزام به قاعده عوارض ذاتیه به فلسفه های اخص و اعم دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 491 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    22-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1562
  • دانلود: 

    670
چکیده: 

درباره تاریخ تصوف و عرفان اسلامی ایران و عراق، تقسیم بندی معروفی تحت عنوان «مکتب خراسان» و «مکتب بغداد» مطرح شده که در کتب تاریخ تصوف و عرفان، مورد استفاده و استناد قرار می گیرد. این مقاله با بررسی منابع مهم و معتبر تصوف و عرفان و نیز در آثاری که مورخان تاریخ تصوف بدان پرداخته اند، این مسئله را مورد نظر قرار داده است که آیا اساسا این تقسیم بندی مبن و ملاک قابل قبولی دارد و یا قابل نقد است؟ با بررسی بعمل آمده، اینکه تقسیم بندی فوق، مبنای جغرافیا و یا مبنای «صحو» و «سکر» داشته باشد، مورد نقد واقع شده است. بنابراین درخصوص این تقسیم بندی مشهور باید تجدیدنظر و بازنگری اساسی صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 670 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    9-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6836
  • دانلود: 

    1550
چکیده: 

سقراط هرگز نوشته از خود بجا نگذاشته است بلکه او را از طریق آثار منسجم افلاطون می توان شناخت. سقراط بتصویر درآمده در آثار افلاطون سقراط مورد علاقه فلاسفه در دو هزار و پانصد سال اخیر می باشد. او با آثار افلاطون در آغاز فلسفه قرار گرفته و مثال فلسفه، عین فلسفه و تصویر دوست داشتنی فلسفه است؛ او معلم فلاسفه است. از اینرو فلاسفه سقراط افلاطون را دوست دارند و می خواهند او را بیشتر بشناسند. حال سقراط افلاطون کیست؟ او چه تصویری از سقراط در آثار خود ترسیم می کند؟ سقراط او دارای چه ویژگی هایی است؟ و چرا و چگونه و دارای چنین خصوصیاتی می باشد؟ در این نوشتار به مهمترین و اساسی ترین ویژگی سقراط که افلاطون توضیح می دهد پرداخته خواهد شد.سقراط، گوینده سخن درست است و همین ویژگی پرده از دانایی ویژه او نیز بر میدارد؛ او گوینده سخن درست است در برابر گویندگان سخنان نادرست. اینکه سخن درست کدام نوع سخن است و گوینده آن کیست و چرا چنین است و سخن نادرست کدام نوع سخن است و گویندگان آن چه کسانی هستند و چرا دارای چنین ویژگی هستند، تلاشی است که تا حد محدودیت های مقاله به آن پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (5)
  • صفحات: 

    23-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

There is a famous classification concerning the history of Islamic Sufism and gnosis in Iran and Iraq entitled “the Schools of Khorasan and Baghdad”. This classification is commonly used and referred to in the books on the history of Sufism and gnosis. Through a study of the important and valid sources of Sufism and gnosis as well as the sources that the writers of the history of Sufism have dealt with, the writers have tried to find an answer to the question of whether this classification has an essentially acceptable basis or whether it is open to criticism. They have criticized the geographic and/or sober and intoxicated bases of the above classification. Finally, they conclude that it requires a fundamental revision and reconstruction.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    49-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6098
  • دانلود: 

    2685
چکیده: 

دیالکتیک از قدمتی باندازه خود فلسفه برخوردار است. این واژه از طرف فیلسوفان متعددی بکار رفته است و هر کدام از آنها معانی متفاوتی را در نظر گرفته اند. در این نوشتار بعد از بیان اجمالی معنای این واژه در میان فلاسفه، بطور تفصیلی به بیان معنای آن نزد افلاطون، کانت و هگل پرداخته می شود.نزد افلاطون دیالکتیک دارای معنای متکامل بوده است و بعنوان روشی برای رسیدن به ذات لایتغیر موجودات درنظر گرفته شده است. کانت آن را بمعنای جدل یا منطق درنظر گرفته است؛ یعنی بررسی راهی که عقل به قصد رسیدن به معرفت اشیاء فی نفسه و حقایق فوق حسی طی می کند. دیالکتیک نزد هگل نیز عبارت است از مطابقت فکر با هستی در زمان و در صیرورتی دائمی. دیالکتیک هگل همیشه در مسیر جمع متضادها در مرتبه بالاتر بکار گرفته می شود و در واقع کار فلسفه در نظر او پیمودن همین مسیر است.در مقاله حاضر ضمن بررسی و مقایسه نظریات دیالکتیکی این سه فیلسوف نشان داده ایم که می توان دیالکتیک هگل را بعنوان سنتزی از دیالکتیک افلاطون و کانت قلمداد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6098

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایمان پور منصور

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    81-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3051
  • دانلود: 

    887
چکیده: 

یکی از مسلماتی که در برخی از مباحث و آراء فیلسوفان مسلمان، نقش برجسته ایفا کرده است، نظریه افلاک با محوریت زمین می باشد. این نظریه، تاثیرات چشمگیری در برخی از آراء مهم فیلسوفان اسلامی داشته است؛ بگونه که فیلسوفانی همچون فارابی و ابن سینا بمنظور تفسیر نحو صدور افلاک و نفوس آنها، به انطوای جهات سه گانه در هر یک از عقول بالاتر از عقل دهم معتقد شدند و بر اساس آن، نحوه صدور عقل پا نتر و جسم و نفس فلکی را تفسیر نمودند. همان فیلسوفان با توجه به تعداد افلاک و زمین مستقر در مرکز آن، تعداد عقول طولیه را در عدد ده منحصر دانستند و شیخ اشراق نیز با توجه به همین افلاک و کواکب موجود در برخی از آنها، به تکثر بیشمار عقول طولیه معتقد شد.ربط حادث به قدیم و متغیر به ثابت نیز از جمله مسائلی است که فیلسوفان اسلامی (بویژه فیلسوفان مشائی و اشراقی) در تفسیر و توجیه آن، به حرکت دوری افلاک متوسل شدند و حکمای حکمت متعالیه نیز هرچند مسئله مذکور را با تمسک به حرکت جوهری حل و هضم نمودند، اما تاثیر حرکات دوری افلاک در عالم تحت قمر را بکلی انکار ننمودند.فیلسوفان اسلامی در تفسیر رویا نیز بنحو موثری از نظریه افلاک استفاده نمودند. آنها افلاک و نفوس فلکی را الواح و مخزن ادراکات جزئی دانسته و رویا و اطلاع از امور غیبی را محصول ارتباط و اتصال نفوس انسانی با نفوس فلکی می دانند. افزون بر آن، برخی از این فیلسوفان (سهروردی) مسئله تذکر و یادآوری امور فراموش شده را از طریق همان ارتباط با مخزن علوم جزئی یعنی نفوس فلکی میسر می دانند.مسئله معاد جسمانی برخی از نفوس بشری نیز از جمله مسائلی است که برخی از فلاسفه مسلمان با تمسک به اجسام فلکی به تفسیر آن پرداخته اند و بر این باور بوده اند که نفوس جاهله با پیوستن به اجرام فلکی، عقاید و کارهای دنیوی خود را تخیل نموده و بدین طریق به لذت یا الم خیالی دست می یابد.تفسیر و تشریح مسائل مذکور و نقد و بررسی رویکرد فیلسوفان اسلامی در این زمینه، موضوع و وظیفه است که این مقاله بعهده گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3051

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 887 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TURANI AALA | UMRANIAN SEYYED NARGES

نشریه: 

HISTORY OF PHILOSOPHY

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (5)
  • صفحات: 

    101-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    231
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Science qua science must enjoy coherence of problems ,and this by itself originates in a unifying element. Most philosophers called this unifying element the subject of science and considered it as the criterion for distinguishing different sciences from each other. The main purpose of the present research is to examine the views of Ibn Sina and Mulla Sadra on determining the subject of philosophy and distinguishing it from other sciences. As we read in logic, the subject of each science is what discusses its essential accidents. In other words, the predicates of the problems of a science are among its essential accidents. Hence, there is a tight relationship between the subject of each science and its problems. According to Ibn Sina and Mulla Sadra, the subject of philosophy, as the definition goes, is “existent qua existent”, and its problems are also among the essential accidents of existence. However, not only is there no proof to demonstrate this point, but also, as research shows, some of the issues existing in the works of these two philosophers are not logically among the problems of this discipline, for example, the issues of the soul, resurrection, prophethood, and leadership. The application of all logical principles to everything that is known as a philosophical problem is highly challenging. This is because, at the level of definition, philosophical problems must be among the essential accidents of “existent qua existent”; however, this is problematic at the level of realization, and it seems that this point has not been observed in some philosophical problems. Therefore, there is a gap between the definition and realization of philosophy, and some efforts are required to fill it. For example, if we wish to demonstrate our ideas philosophically, we can examine them in a separate discipline or in the fields of second-order knowledge. Thus it seems rational to define various fields of philosophy and their branches and, through considering different subjects and observing the principle of essential accidents, to gain the knowledge of particular and general philosophies.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 231

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امید مسعود

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    121-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    663
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

این نوشتار از طریق آشکارسازی دیدهای مو جود در گفتمان فلسفه اسلامی در گذشته و حال، درباره نسبت فلسفه اسلامی با اسلام، به بررسی این منظرها پرداخته است. در این مقاله نخست، دو دید مهم و کلیدی انطباق گرا و سازگارگرا معرفی شده است و آنگاه پس از بیان دشواریهای نظری و عملی انطباق گرا، حکم به گزینش و رعایت دیدگاه سازگارگرا شده است. در باب دینی بودن یا نبودن فلسفه اسلامی و وجه آن نیز تاملاتی صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 663

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی گلکار مصطفی

نشریه: 

تاریخ فلسفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1 (پیاپی 5)
  • صفحات: 

    135-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    921
  • دانلود: 

    822
چکیده: 

نظریه آنالوژی که بزرگترین مدافع آن را توماس آکوئینی می دانند، سابقه قابل تاملی در تاریخ اندیشه، بویژه قرون وسطی داشته است. ای. جی. اشوورث یکی از مهمترین شارحان متاخر این حوزه می باشد. در پژوهش حاضر بر اساس تقریر اشوورث به مباحث اصلی این نظریه که اغلب در آثار کلامی و فلسفی این حوزه مغفول مانده می پردازیم. نتیجه آنکه سابقه نظریه آنالوژی بسیار پیش از توماس می باشد و اغلب تفاسیر درباره آن نارسا و منطبق با نگاه اصلی توماس است از اینرو نیازمند بازبینی تقریرهای متداول این نظریه هستیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 921

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 822 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button