Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,619
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در تب ن موضوع فلسفه و تمایز آن با سایر علوم

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 120

چکیده

 علم بودن یک علم مرهون انسجام مسائل و انسجام مسائل در گرو عاملی وحدت آفرین است. اغلب حکما این عامل وحدت آفرین را موضوع علم خوانده و موضوع را ملاک تمایز علوم از یکدیگر دانسته اند. پرسش اصلی تحقیق حاضر, بررسی دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در تعیین موضوع فلسفه و تمایز آن از سایر علوم است. چنانکه در منطق آمده, موضوع هر علم چیزی است که از عوارض ذاتی آن علم بحث می کند؛ بتعبیر دیگر, محمولات مسائل علم از عوارض ذاتی آن است. ازاینرو بین موضوع هر علم و مسائل آن رابطه تنگاتنگی برقرار است. طبق دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا, موضوع فلسفه ـ در مقام تعریف ـ «موجود بما هو موجود» است و مسائل آن نیز از عوارض ذاتی وجود است. اما نه تنها دلیلی بر اثبات این مطلب نیست, بلکه در تمام تحقق پاره از مسائل موجود در آثار این دو فیلسوف منطقا از مسائل این فن بشمار نمی آیند؛ از جمله مباحث نفس, معاد, نبوت و امامت. تطبیق قواعد منطقی علم شناسی بر همه آنچه بعنوان مسائل فلسفی مطرح است, بسیار چالش برانگیز است؛ چرا که در مقام تعریف مسائل فلسفی باید از عوارض ذاتیه «موجود بما هو موجود» باشند اما در مقام تحقق به مشکل برخورده و بنظر میرسد در برخی از مسائل فلسفی این نکته رعایت نشده است. از اینرو شکافی میان مقام تعریف و مقام تحقق فلسفه, بوجود می آید که باید برای پر کردن این شکاف تلاشهایی انجام شود. از جمله اینکه اگر بخواهیم فیلسوفانه به اثبات عقاید خود بپردازیم, میتوانیم آن را در علمی جداگانه یا در فلسفه های مضاف بررسی کنیم. ازاینرو هیچ منعی بنظر نمیرسد که حوزه های گوناگون فلسفی را با شعاعهای متفاوت تعریف کرده و با قراردادن موضوعات متفاوت و التزام به قاعده عوارض ذاتیه به فلسفه های اخص و اعم دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تورانی، اعلی، و عمرانیان، سیده نرجس. (1390). دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در تب ن موضوع فلسفه و تمایز آن با سایر علوم. تاریخ فلسفه، 2(1 (پیاپی 5))، 101-120. SID. https://sid.ir/paper/454101/fa

    Vancouver: کپی

    تورانی اعلی، عمرانیان سیده نرجس. دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در تب ن موضوع فلسفه و تمایز آن با سایر علوم. تاریخ فلسفه[Internet]. 1390؛2(1 (پیاپی 5)):101-120. Available from: https://sid.ir/paper/454101/fa

    IEEE: کپی

    اعلی تورانی، و سیده نرجس عمرانیان، “دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در تب ن موضوع فلسفه و تمایز آن با سایر علوم،” تاریخ فلسفه، vol. 2، no. 1 (پیاپی 5)، pp. 101–120، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/454101/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا