چکیده فارسی:نظریه امر الهی از نظریه های معروف فلسفه اخلاق است. این نظریه از دیرباز هجمه انتقادهای پرشماری بوده است. رابرت آدامز به دفاع از این نظریه پرداخته و تقریر جدیدی از آن عرضه کرده است. در حالی که روش مدافعان نظریه امر الهی سنتی روشی متافیزیکی است، روش آدامز در دفاع از آن روش سمانتیکی است. آدامز، برخلاف نظریه امر الهی سنتی، معتقد است که مفاهیم اخلاقی واقعیت عینی دارند. ازاین رو به امر الهی وابسته نیستند؛ اما الزامات اخلاقی وابسته به اوامر الهی اند. دلیل وی برای اثبات این مطلب، این همانی الزامات اخلاقی با اوامر الهی است. از دیدگاه این مقاله مهم ترین اشکال نظریه آدامز این است که با وجود پذیرفتن واقعیات عینی مفاهیم اخلاقی، الزامات اخلاقی را از آنها استنتاج شدنی نمی داند.
چکیده عربی:نظریة (الأمر الإلهی) هی إحدی النظریات المعروفة فی فلسفة الأخلاق، ومنذ القدم کانت عرضة لانتقادات عدیدة، وقد قام روبرت آدمز بالدفاع عنها وطرح تقریرا جدیدا حولها، فی حین أن أسلوب المدافعین عن نظریة الأمر الإلهی التقلدیة هو أسلوب ما وراء طبیعی، لکن أسلوب آدمز فی الدفاع عنها هو أسلوب دلالی. فرأیه یتعارض مع نظریة الأمر الإلهی التقلیدی کونه یعتقد بأن المفاهیم الأخلاقیة تحظی بحقیقة عینیة، لذا فهی لا ترتبط بالأمر الإلهی ولکنه یعتقد بأن الإلزامات الأخلاقیة تتعلق بالأوامر الإلهیة. وبرهانه علی ذلک هو انسجام الإلزامات الأخلاقیة مع الأوامر الإلهیة. وأهم مؤاخذة علی نظریة آدمز هی عدم إمکان استنتاج الإلزامات الأخلاقیة من المفاهیم الأخلاقیة رغم قبول حقائقها العینیة.