امروزه پس از گذشت زمان نسبتا کوتاهی از ظهور شبکه های اجتماعی مکان مبنا، این رسانه های اجتماعی به یک عنصر جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی به خصوص در شهرهای بزرگ تبدیل شده اند. افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی، پیشرفت فناوری های تعیین موقعیت مکانی از جمله سیستم تعیین موقعیت جهانی(GPS) و هم چنین فراگیر شدن گوشی های تلفن هوشمند که علاوه بر مجهز بودن به GPS به راحتی به شبکه جهانی وب متصل می شوند، باعث تولید انبوه داده های مکانی به روز، کم هزینه و ارزشمند شده است. در کنار کاربرد های متعدد، از این داده ها می توان در راستای برطرف نمودن چالش های شهری سود جست. به عنوان نمونه ای از این کاربرد ها، در این تحقیق از رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی مکان مبنا جهت تعیین کاربری اجتماعی در محیط های شهری استفاده شده است. در این راستا ابتدا با خوشه بندی داده های مکانی کاربران به تشخیص مناطق در محیط های شهری پرداخته شده، و سپس ضمن استخراج الگوهای تغییرات تعداد داده های کاربران و جابجایی شهروندان در مناطق شهری در شبکه های اجتماعی در طول شبانه روز، از این الگوها به عنوان شاخص تعیین کاربری استفاده شده و به هر منطقه، یک نوع کاربری اجتماعی نسبت داده می شود. به منظور ارزیابی روش پیشنهادی ماتریس در هم گسیختگی بر مبنای حضور مکان های ثبت شده با کاربری معین در مناطق شناسایی شده تشکیل شد و مقدار دقت کلی و شاخص کاپا به ترتیب 79 و 71 درصد محاسبه گردید. همچنین مقایسه نتایج حاصل با تصاویر ماهواره ای نشان دهنده پتانسیل بالای شبکه های اجتماعی مکان مبنا برای شناخت محیط های شهری و حل چالش های موجود است.