تعیین نوع و تقاضای سفر اهمیت زیادی در سازمان های حمل و نقل هر کشور دارد. با تشخیص دقیق نوع وسیله سفر هر کاربر، امکان ارائه تصویر واقعی تری از تقاضای سفر فراهم می شود. همچنین در سرویس های مکان مبنا دانستن نوع وسیله سفر برای فرستادن تبلیغات هدفمند کاربرد دارد. در این تحقیق به منظور استخراج خودکار نوع وسیله سفر از شبکه عصبی-فازی و داده های سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) وسیله همراه استفاده شده است. دانش مورد نیاز در قالب قوانین فازی از داده ها استخراج گردید و سپس با استفاده از این قوانین نوع وسیله سفر تعیین شد. در دو حالت مدل پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت. در حالت اول از کل داده های GPS به دست آمده از وسایل همراه برای تعیین نوع وسیله سفر استفاده گردید و در حالت دوم به منظور کاهش تعداد داده های مورد نیاز از وسیله همراه GPS دار، الگوریتم نقاط بحرانی به کار گرفته شد. به کارگیری این الگوریتم علاوه بر کاهش هزینه های جمع آوری داده، باعث حفظ منابع وسیله همراه از قبیل عمر باتری می گردد. نتایج حاکی از این است که مدل پیشنهادی در حالت استفاده از کل داده ها با دقت %94.1 و در حالت استفاده از نقاط بحرانی با دقت %95.5 قابلیت شناسایی نوع وسیله سفر را دارا می باشد.