هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد درک خواندن ریاضی (Survey, Question, Read, Question, and Compute Question) SQRQCQ و راه بردهای فراشناختی بر عملکرد حل مساله ریاضی دانش آموزان بود. در این مطالعه، از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش 60 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، 40 نفر از آن ها در دو گروه آزمایشی راه برد درک خواندن ریاضی و راه بردهای فراشناختی و 20 نفر دیگر در گروه کنترل جای گرفتند. گروه های آزمایشی، طی 10 جلسه یک ساعته آموزش های لازم را دریافت کردند و گروه کنترل نیز به روش سنتی آموزش دید. برای تحلیل از تحلیل کوواریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش بیان گر این است که عملکرد حل مساله کلامی ریاضی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش داشت. راه برد درک خواندن ریاضی و راه بردهای فراشناختی در ارتقای عملکرد حل مساله کلامی ریاضی دانش آموزان موثر است، بنابراین، آموزش راه برد درک خواندن در کلاس های ریاضی ضروری است.