Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1726
  • دانلود: 

    682
چکیده: 

زمینه و هدف: دﯾﺴﻤﻨﻮره اوﻟﯿﻪ، یکی از ﺷﺎﯾﻊﺗﺮﯾﻦﺷﮑﺎﯾﺖ زﻧﺎن در دوران باروری بوده و براساس مطالعات در حدود نیمی از زنان جوان از دیسمنوره رنج می برند. در حال حاضر بسیاری از مردم از درمان های سنتی برای کاهش درد استفاده می کنند. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ حاضر با هدف مقایسه اثرات ضددردی آگنوگل و مفنامیک اسید در درمان دیسمنوره اولیه انجام شد.روش بررسی: اﯾﻦ مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بوده که در 44 زن مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان هاجر شهرکرد که از دیسمنوره اولیه شکایت داشتند، انجام شد. شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه آگنوگل (23 نفر) و مفنامیک اسید (21 نفر) قرار گرفتند. در گروه اول، یک قرص 3.2 میلی گرمی آگنوگل حاوی عصاره خشک میوه سه بار در روز و در گروه دوم 250 میلی گرم مفنامیک اسید هر 8 ساعت برای سه سیکل داده شد و شدت درد با استفاده از مقیاس سنجش بصری درد تعیین شد. جهت مقایسه میانگین متغیرهای کمی در دو گروه از آزمون های تی مستقل و تی زوج و جهت مقایسه متغیرهای کیفی در دو گروه از آزمون کای اسکوئر استفاده و میزان P<0.05 معنی دار تلقی شد.یافته ها: تفاوت معنی داری از نظر سن، مدت قاعدگی، فاصله قاعدگی و شدت درد در شروع مطالعه بین دو گروه وجود نداشت، اما پس از مداخله کاهش معنی داری در شدت درد به مرور زمان در هردو گروه آگنوگلو مفنامیک ایجاد شد (P<0.001)، ولی این دو گروه تفاوت معنی داری با یکدیگر در کاهش دیسمنوره نداشتند.نتیجه گیری: آگنوگل و مفنامیک اسید شدت دیسمنوره را نسبت به قبل از درمان کاهش دادند، اما تاثیر آن ها در درمان دیسمنوره مشابه بود. استفاده از قرص آگنوگل به عنوان داروی جایگزین مفنامیک اسید در درمان دیسمنوره پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    8-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1786
  • دانلود: 

    802
چکیده: 

زمینه و هدف: سنجش مهارت های بالینی و عملی مبتنی بر توانمندی با مشاهده مستقیم فراگیران بر روی بیماران واقعی بسیار مهم است. روش داپس مستلزم مشاهده مستقیم فراگیران درحین انجام یک پروسیجر و ارزیابی همزمان بوسیله پرسشنامه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ارزشیابی مهارت های بالینی به روش داپس بر میزان عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارزشیابی نیمه تجربی است و در نیمسال اول تحصیلی سال 1392 در دانشکده علوم پزشکی آبادان روی 35 نفر ازدانشجویان ترم 7 پرستاری انجام شد. برای گردآوری اطلاعات، ازپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا بااستفاده از روش های آمار توصیفی انجام شد. سپس با بکارگیری آزمون های آماری ناپارامتری ویلکاکسون و من ویتنی، نمرات مورد نظر مقایسه شد. در ضمن به منظور بررسی ارتباط بین متغیرهای مورد مطالعه از ضریب همبستگی اسپیرمن و برای هرآیتم از آزمون کاپا استفاده شد. ضریب کاپا 0.6 و ضریب همبستگی حاصله 0.5 بدست آمد.یافته ها: 35 نفر شرکت کننده در گروه آزمون وکنترل قرار داشتند. شرکت کنندگان گروه آزمون 3 بار به روش داپس و گروه کنترل یک بار به روش متداول ارزیابی شدند. میانگین نمرات دانشجویان گروه آزمون در آزمون های 2 و 3 نسبت به آزمون 1 داپس تفاوت چشمگیری داشت و میانگین رتبه ها به نسبت بالاتر بود (P<0.001)، ولی درگروه کنترل این میانگین تغییری نداشت و پیشرفتی در عملکرد بالینی دانشجویان دیده نشد.نتیجه گیری: روش مشاهده مستقیم عملکرد بالینی دانشجویان در صورتی که به درستی اجرا شود، روشی مفید برای اتصال دانش به عملکرد و توسعه رفتار حرفه ای و ماهرانه در اجرای پروسیجرهای تخصصی پرستاری خواهد بود و پیشنهاد می شود اعضای هیات علمی دانشکده های پرستاری با تمرکز بیشتر روی این شیوه ارزیابی و سایر روش های نوین، زمینه را برای توسعه آموزش مداوم و حرفه ای و ساختاریافته فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1786

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 802 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    785
چکیده: 

زمینه و هدف: آپنه انسدادی خواب، ریسک فاکتور مهمی برای بیماری های قلبی- عروقی است. هدف مطالعه حاضر، تعیین فراوانی آپنه انسدادی خواب در بیماران انفارکتوس میوکارد با پرسشنامه STOP-BANG در بخش CCU بیمارستان های شهرستان کرج در سال 88 بود.روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که بر روی 140 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد در دو واحد مراقبت قلبی بیمارستان های شریعتی و شهید رجائی کرج در سال 1388 انجام شد. روش نمونه گیری به شیوه آسان بود. اطلاعات جمعیت شناختی، سابقه ریسک فاکتورهای قلبی- عروقی و پرسشنامه استوپ بنگ از طریق مصاحبه، اطلاعات مربوط به نوع انفارکتوس میوکارد، پارامترهای آزمایشگاهی از پرونده بیمار و شاخص های تن سنجی با کمک ترازوی باسکولی و متر نواری بررسی شد.یافته ها: میانگین امتیاز پرسشنامه STOP-BANG 4.9±1.2 با دامنه 2 تا 8 امتیاز بود و 64 درصد امتیاز بیشتر از 4 کسب نموده بودند. اختلاف آماری معنی داری در امتیاز پرسشنامه STOP-BANG بر حسب سن، مصرف سیگار، فشارخون بالا، هایپرلپیدمی، قدامی وسیع، شاخص توده بدنی، نسبت دور کمر به قد، نسبت دورکمر به دور باسن، اندازه دورکمر، اندازه دور گردن، کلسترول و کسر جهشی بطن چپ (P<0.001)، جنس (P<0.044)، ابتلا به دیابت (P<0.019)، انفارکتوس تحتانی (P<0.006)، قدامی دیواره ای (P<0.048) و سطح تریگلیسرید (P<0.031) بدست آمد.نتیجه گیری: آپنه انسدادی خواب در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد شایع است و با شاخص های تن سنجی، فاکتورهای خطر قلبی- عروقی، محل انفارکتوس و کسر جهشی بطن چپ مرتبط است. غربالگری و ارزیابی علائم آپنه انسدادی خواب و ارجاع بیماران برای مشاوره و درمان ضروریست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 785 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2288
  • دانلود: 

    1369
چکیده: 

زمینه و هدف: از جمله محرک های محیطی فشارزای مهمی که می تواند فشار روانی مزمنی را پدید آورد، نوع شغلی است که شخص به آن اشتغال دارد و از آنجایی که ارتقای سلامت روان افراد یک جامعه بخصوص اقشار سازنده آن لازمه پویایی و بالندگی آن جامعه است، این پژوهش با هدف تعیین ارتباط استرس شغلی با سلامت روان در کارکنان مرد فوریت های پزشکی اورژانس استان گلستان در سال 92-91 به انجام رسیده است.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 206 نفر واجد شرایط به روش سرشماری از بین کارکنان پیش بیمارستانی شاغل در 44 پایگاه اورژانس انتخاب و وارد مطالعه گردیدند. ابزار گردآوری داده ها شامل چک لیست مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه استرس شغلی پرستاران و سلامت عمومی Goldberg بود که بر اساس مقیاس لیکرت، سنجش و داده ها با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون ANOVA ،T-Test و Tukey Test بررسی شدند.یافته ها: 117 نفر(75.5 درصد ) از کارکنان اورژانس تنیدگی متوسط به بالا و 145نفر (75.5 درصد) سلامت روان متوسط به پایینی را تجربه کردند بین سطح کلی استرس شغلی با سلامت روان همبستگی معکوس معنی دار و بین استرس شغلی با سن و نوع استخدام و بین سلامت روان با نوع استخدام ارتباط معنی داری مشاهده شد (P<0.001).نتیجه گیری: استرس شغلی می تواند اثرات نامطلوب بر عملکرد بالینی و سلامت روانی کارکنان اورژانس داشته باشد. بکارگیری راهکارهای کاهش استرس شغلی می تواند به ارتقای بهداشت روانی کارکنان مذکور کمک کرده و موجب افزایش کیفیت مراقبت از مددجویان گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2288

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1369 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

زمینه و هدف: زایمان زودرس عامل مهمی در بروز مرگ و میر و ابتلای نوزادان محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سطح روی و آهن سرم با وقوع زایمان زودرس انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کوهورت می باشدکه بر روی 1033 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه های پره ناتال شهر تهران انجام شد. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای و ابزار مطالعه شامل پرسشنامه دموگرافیک باروری بودکه در فاصله زمانی 20-14 هفته بارداری تکمیل گردید. اندازه گیری سطح سرمی عناصر روی و آهن به ترتیب به روش اسپکتروفوتومتری جذب اتمی و تست Ferene انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری تی مستقل ،کای دو و رگرسیون لجستیک صورت گرفت.یافته ها: میزان بروز زایمان زودرس در پژوهش حاضر 10.5 درصد بود که به ترتیب در موارد کمبود سرمی روی و آهن 12.5 و 15.2 درصد بوده است. میان سطح سرمی روی و زایمان زودرس ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت (P>0.05)، اما میان کمبود سرمی آهن و وقوع زایمان زودرس ارتباط آماری معنی دار بود. آزمون رگرسیون نشان داد کمبود سرمی آهن خطر وقوع زایمان زودرس را افزایش می دهد.نتیجه گیری: یافته هاحاکی از اثر گذاری بالای کمبود سرمی آهن در وقوع زایمان زودرس است. توصیه می شود که در کلاس های آموزش بارداری عوامل موثر بر دریافت و جذب آهن و اهمیت آن مورد تاکید قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    47-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1481
  • دانلود: 

    609
چکیده: 

زمینه و هدف: فرسودگی بر سلامت پرستاران و همچنین رضایت و ایمنی بیماران اثرات منفی دارد. این مطالعه برای تعیین ارتباط فرسودگی با برخی ویژگی های حرفه ای پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی و تحلیلی تعداد 206 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه فرسودگی کپنهاگ به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شدند. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن پرستاران 34.66±7.38 بود و کارکنان زن 68 درصد از نمونه را تشکیل می دادند. به طور کلی 34 درصد از پرستاران دارای فرسودگی بودند و میزان فرسودگی فردی، کاری و مرتبط با مراقبت از بیماران در پرستاران به ترتیب 33.5، 41.3 و 22.3 درصد بود. سن، سابقه کار و استخدام رسمی در برابر سایر انواع استخدام (پیمانی، قراردادی و طرحی) از عوامل خطر افزایش فرسودگی فردی، کاری و مرتبط با مراقبت بودند. داشتن سمت سوپروایزر در مقابل سایر جایگاه های پرستاری، اشتغال در بخش روانپزشکی در برابر اشتغال در سایر بخش های بیمارستان و داشتن کار خصوصی در برابر اشتغال صرف در بیمارستان، سبب افزایش فرسودگی فردی می شدند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر، با افزایش سن و سابقه کاری باید توجه به مقوله فرسودگی نیز بیشتر شود و همچنین میزان فرسودگی در برخی بخش های بیمارستانی و جایگاه های شغلی نیاز به برنامه ریزی منحصر به فرد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 609 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    56-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

زمینه و هدف: برای بهبود افت فشار خون حین دیالیز، استفاده از محلول سرد دیالیز پیشنهاد شده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر کاهش دمای مایع دیالیز بر این عارضه و برخی اقدامات درمانی جهت رفع آن طراحی گردید.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی متقاطع، 50 بیمار به دو گروه مساوی تقسیم شدند. هر گروه در دو مرحله یکبار با دیالیز روتین (37oc) و بار دیگر با محلول دیالیز سرد (35.5oc) تحت همودیالیز قرار گرفتند. در هر مرحله دوازده جلسه همودیالیز انجام شد. فشار خون حین همودیالیز و اقدامات درمانی مرتبط با افت فشار خون در هر جلسه ثبت گردید. آنالیز داده ها با آزمون های کای دو، مک نمار، T مستقل و زوجی انجام شد.یافته ها: بطور کلی نرخ افت فشار خون در گروه روتین 18 درصد و در گروه دیالیز با محلول سرد 5 درصد بوده که بطور معناداری در گروه دیالیز با محلول سرد افت فشار کمتری دیده شده است (P=0.004) همچنین میانگین تعداد تدابیر درمانی انجام شده، در دو گروه نیز معنادار بود(P<0.001).نتیجه گیری: استفاده از محلول سرد همودیالیز در تثبیت متغیرهای همودینامیک در بیمارانی که مستعد افت فشار خون می باشند مفید می باشد. لذا استفاده از این روش در همودیالیز توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    64-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    931
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

زمینه و هدف: احساس ناخوشایند در انجام انتظارات و الزامات نقش و در برقراری تعادل بین ابعاد مختلف نقش، منجر به ایجاد دشواری نقش می گردد. دشواری نقش یک وضعیت ذهنی به تجربیات استرس زا نقش است. هدف از این مطالعه تبیین ادراک مدرسین پرستاری از دشواری نقش بود.روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و بر اساس تحلیل محتوای قراردادی در سال 1392 انجام شد. با نمونه گیری هدفمند 21 نفر از مدرسین پرستاری از دانشکده های پرستاری و ما مایی کشور انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق جمع آوری و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای گرانهیم و لاندمن 2004 انجام شد. برای صحت و استحکام داده ها از معیار لینکلن و گوبا استفاده گردید.یافته ها: تحلیل داده ها در 16 زیر طبقه و 5 طبقه اصلی خلاصه شد و ادراک مدرسین پرستاری درباره دشواری نقش در طبقات تداخل وظایف، گرانباری کاری، مشکلات آموزش بالینی، مشکلات سیستم آموزشی و مشکلات دانشجویان شکل گرفت.نتیجه گیری: تا زمانی که تقاضا های پیچیده مرتبط با کار و ضروریات نقش فراتر از توان عملکردی مدرسین پرستاری باشد، آنان استرس های زیادی را متحمل می شوند، لذا ضروریست که مدیران و تعیین کنندگان خط مشی سلامتی با بکارگیری راهبردهای حمایتی به کاهش و یا حذف دشواری های نقش کمک نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    76-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

زمینه و هدف: از آنجا که احساس ذهنی بهزیستی، حوزه ای از روانشناسی مثبت نگر است که تلاش می کند ارزیابی شناختی و عاطفی زندگی افراد را مورد بررسی قرار دهد و با توجه به استرس هایی که دانشجویان پرستاری و مامایی در محیط بالینی تجربه می کنند، بررسی احساس ذهنی بهزیستی می تواند پایه ای جهت تقویت این متغیر با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی باشد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1392 انجام شد. نمونه گیری به شکل تصادفی ساده انجام شده و در این مطالعه 104 دانشجوی پرستاری – مامایی ازسال های مختلف تحصیلی شرکت داشتند. ابزارجمع آوری اطلاعات شامل دو بخش: 1)مشخصات فردی 2) پرسشنامه احساس ذهنی بهزیستی Keyes دارای سه حیطه: هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بوده که بوسیله دانشجویان تکمیل شد. جهت توصیف داده ها از میانگین، انحراف معیارو جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های T-test و ANOVA استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره کلی احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان پرستاری 203.20 و در دانشجویان مامایی 210.21 بوده است. میانگین نمره احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان پرستاری در حیطه هیجانی (44.05)، در حیطه روانشناختی (93.40) و در حیطه اجتماعی (65.74) و میانگین نمره احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان مامایی در حیطه هیجانی (45.72)، در حیطه روانشناختی (94.78) و در حیطه اجتماعی (69.55) بوده است ودر گروه پرستاری فقط جنس ارتباط معنی داری با احساس ذهنی بهزیستی داشته است (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن نمره کل احساس ذهنی بهزیستی و حیطه های آن در دانشجویان پرستاری و مامایی، لذا تداوم و اتخاذ طراحی و اجرای برنامه های آموزشی در بعدهای هیجانی، روانشناختی و اجتماعی دانشجویان جهت توانمند سازی ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    85-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1072
  • دانلود: 

    777
چکیده: 

زمینه و هدف: میزان رضایت بیماران از مراقبت هایی که دانشجویان پرستاری در تمرینات یادگیری در محیط آموزشی بالین به آن ها ارائه می دهند، می تواند در تکامل آموزش های علمی و عملی دانشجویان کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه، تعیین رضایت بیماران از انجام مراقبت توسط دانشجویان در محیط آموزش بالین می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1389 بر روی 1560 بیمار بستری در چهار مرکز آموزشی-درمانی در سه استان کشور، با پرسشنامه رضایت بیمار نسبت به فعالیت آموزشی دانشجویان پرستاری سنجیده شد. دامنه امتیاز بین 150-30 بود. کسب امتیاز بیشتر از 90 رضایتمندی را نشان می داد. داده ها با سطح معنی دار P<0.05 با ازمون آماری من ویتنی و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد 73.2 درصد بیماران از مراقبت توسط دانشجویان پرستاری در محیط آموزش بالین رضایت داشتند و 26.8 درصد رضایت نداشتند. رضایت بیماران در مراکز آموزشی درمانی واقع در استان های مختلف متفاوت بوده و در استان لرستان از استان های چهارمحال و بختیاری و مرکزی بیشتر است (P=0.001).نتیجه گیری: داده های پژوهش بیانگر این است که بیماران به مشارکت در یادگیری دانشجو در محیط بالین تمایل داشتند، اما 26.8 درصد بیما ران ناراضی بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1072

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    94-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

زمینه و هدف: دیابت با عوارض مزمن بیشماری همراه است، اما آنچه دراین میان کمتر مورد بررسی قرار گرفته ابتلا به بیماری های اضطرابی می باشد. در این مطالعه رابطه اختلالات اضطرابی با کیفیت زندگی در بیماران دیابتی نوع دو مورد مطالعه قرار گرفته است.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی روی 330 فرد دیابتی واجد شرایط مراجعه کننده به کلینیک تخصصی دیابت مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر انجام شد. نمونه ها در مدت شش ماه و با روش نمونه گیری منظم با فاصله نمونه گیری 3 انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه دموگرافیک، سنجش اضطراب با پرسشنامه استاندارد بک و کیفیت زندگی با پرسشنامه کوتاه 26 سوالی سازمان بهداشت جهانی جمع آوری شد. داده ها با آزمون آماری مربع کای و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شد. سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: در این تحقیق 35.45 درصد جمعیت مورد مطالعه مرد و 64.54 درصد زن بودند. درخصوص کیفیت زندگی کلی 37.3 درصد کیفیت زندگی نامطلوب، 55.5 درصد مطلوب و 5.5 درصد بسیار مطلوب گزارش کردند که بین اختلالات اضطرابی باکیفیت زندگی رابطه معنادار معکوس برقرار بود (P>0.001). از میان متغیرهای مورد بررسی تنها بین متغیر «سابقه ابتلا به بیماری های دیگر» و کیفیت زندگی رابطه آماری معناداری برقرار بود (P³0.005) ولی میان سایر متغیرها رابطه آماری معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: بروز اختلالات اضطرابی در بیماران دیابتی می تواند به عنوان فاکتور اثرگذار منفی بر حیطه های کیفیت زندگی اعمال اثر کند؛ لذا شناسایی درمان و پیشگیری این اختلالات موجب بهبود کیفیت زندگی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    103-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    859
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

زمینه و هدف: افسردگی وپره اکلامپسی هر دو بر مادر و جنین تاثیر می گذارند. این پژوهش به ارتباط افسردگی حین بارداری و بروز پره اکلا مپسی در سه ماهه سوم بارداری می پردازد.روش بررسی: مطالعه از نوع کوهورت تاریخی و 966 باردار از سه مرکز مراقبت بارداری بر اساس معیارهای ورود، شامل حاملگی دوم و بیشتر، سن 18 تا 35 سال به روش آسان و بر اساس پرسش نامهPatient Health Questionaire-9 انتخاب شدند. جهت تحلیل از آزمون های کای اسکور، من ویتنی و رگرسیون لجستیک استفاده شد.یافته ها: از مجموع 966 نفر، 70.1 درصد افسرده و 29.9 درصد غیر افسرده بودند. ارتباط افسردگی و پره اکلامپسی معنی دار شد (adgusted OR=2.99، P=0.017). 9.32 درصد مبتلایان به پره اکلامپسی در مقایسه با 91.68 درصد دچار افسردگی خفیف، 8.33 درصد در مقایسه با 91.67 درصد دچار افسردگی متوسط و 33.33 درصد در مقایسه با 66.67 درصد دچار افسردگی متوسط شدید بودند.نتیجه گیری: افسردگی سبب بروزپره اکلامپسی می شود. شدت افسردگی نیز شانس بروز پره اکلامپسی را بیشتر می کند. بنابراین با شناسایی زنان افسرده و درمان آن ها می توان بروز پره اکلامپسی را مدیریت کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 859

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    111-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1192
  • دانلود: 

    773
چکیده: 

زمینه و هدف: رعایت اصول انتقال بیمار برای حفظ امنیت بیماران و امدادگران ضروریست. لذا هدف از این مطالعه تعیین آگاهی و عملکرد پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی در خصوص اصول و تجهیزات مورد استفاده در جابجایی بیماران در مراکز اورژانس 115 استان اصفهان می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی روی 80 نفر از پرسنل 115 اصفهان انجام گرفت. روش نمونه گیری سرشماری بود. از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش آگاهی و عملکرد در خصوص تجهیزات جابجایی بیماران برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد 82.5 درصد شرکت کنندگان در خصوص اصول انتقال و تجهیزات آن، آگاهی و 76.25 درصد، عملکرد مطلوب دارند. میانگین آگاهی کلی، 17.79±3.14 و عملکرد 19.275±3.52 می باشد. بین آگاهی و عملکرد، با کلیه مشخصات شرکت کنندگان، هیچ ارتباط آماری معنی داری دیده نشد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که دانش و عملکرد کارکنان فوریت های اورژانس در خصوص اصول و تجهیزات مورد استفاده در جابجایی بیماران، در سطح نسبتا خوبی قرار دارد، ولی همه دارای این توانایی نیستند، لذا برگزاری دوره های بازآموزی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 773 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    118-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1812
  • دانلود: 

    940
چکیده: 

زمینه و هدف: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود. این پدیده در دانشجویان منجر به کاهش بازده شده و بر یادگیری اثرات نامناسبی دارد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع استرس زا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در پاییز 1391 انجام شده است. واحدهای پژوهش 528 نفر از دانشجویان علوم پزشکی گیلان بوده که به روش نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص مناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی، شامل اطلاعات فردی- اجتماعی و پرسشنامه مطالعه استرس دانشجو بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد از میان منابع استرس زا، عوامل بین فردی (64.4 درصد) و از میان این عوامل رویارویی با مسوولیت های جدید (69.8 درصد) بیشترین درصد استرس زایی را به خود اختصاص دادند. بین منابع استرس زا و متغیرهای فردی اجتماعی هیچگونه رابطه آماری معنی دار مشاهده نشد.نتیجه گیری: با توجه به عوامل استرس زای متعدد در محیط زندگی و تحصیلی دانشجویان، ارائه خدمات مشاوره ای در سطح دانشگاه و برگزاری کلاس های آموزش مهارت های ارتباطی در تقلیل اثرات مخرب استرس بر این قشر سودمند خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 940 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button