Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    782
  • دانلود: 

    700
چکیده: 

هدف: این پژوهش ارتباط صفات شخصیت، راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی پایه دوم دبیرستان شهرستان های استان تهران بررسی می کند.روش بررسی: شرکت کنندگان 200 دانش آموز کم توان ذهنی (126 دختر و 74 پسر) پایه دوم دبیرستان شهرستان های استان تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آن ها پرسشنامه صفات شخصیت (کاستا و مک کری، 1992)، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) و پرسشنامه تجدید نظر شده هدف های پیشرفت (الیوت و موریاما، 2008) را تکمیل کردند. داده ها به روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که پذیرش، وظیفه شناسی، نظم دهی به تلاش، کمک طلبی، هدف تبحرگرا، هدف اجتناب از عملکرد و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و روان رنجورخویی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی، وظیفه شناسی، هدف تبحرگرا و روان رنجورخویی توانستند 45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کردند و خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی داشت.نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای انگیزشی (خودکارآمدی و هدف تبحرگرا) و شخصیتی (وظیفه شناسی و روان رنجورخویی) در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی بود. تلویحات نظری یافته ها مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1150
  • دانلود: 

    853
چکیده: 

هدف: درمان و توانبخشی ناتوانی های مربوط به مهارت های درشت دستی بیماران مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک اغلب کاری دشوار و چالش برانگیز است. بنابراین بهره گیری از یک روش مداخله ای آسان و موثر مانند موسیقی درمانی جهت تکمیل روند توانبخشی این بیماران بسیار ضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر به منظور بررسی فرضیه فوق یعنی «تاثیر موسیقی اصیل ایرانی بر مهارت های درشت دستی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک» انجام گردیده است.روش بررسی: 20 بیمار (9 دختر و 11 پسر) مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک در محدوده سنی 7 تا 12 سال در این مطالعه نیمه تجربی شرکت داده شدند. 10 نفر از افراد انتخاب شده به صورت تصادفی در گروه آزمایش و بقیه در گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله درمانی شامل 20 جلسه موسیقی درمانی فعال بود. مهارت های درشت دستی هر دو گروه قبل و بعد از شروع مداخله، با تست جعبه و مکعب ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون های ناپارامتری یو من- ویتنی و آزمون ویلکاکسون استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان دهنده این بود که میانگین امتیازات پیش آزمون و پس آزمون مهارت های درشت دستی گروه آزمایش، در سمت مغلوب به طور معناداری افزایش یافته (P<0.05)، ولی در سمت غالب تفاوت معناداری ایجاد نگردیده است.نتیجه گیری: فعالیت های موسیقایی در این مطالعه باعث بهبود مهارت های درشت دستی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک در سمت مغلوب شده است. اما به نظر چنین می آید که فعالیت های مذکور در سمت غالب تاثیری نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 853 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    890
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

هدف: هدف از مطالعه ما بررسی تاثیر استفاده از اسپلینت اکستنشن بر روی عملکرد دست بیماران سکته مغزی مزمن بود.روش بررسی: 14 بیمار سکته مغزی مزمن بر اساس معیارهای ورود در این مطالعه شرکت کردند و پس از ارزیابی های اولیه اسپلینت به آن ها داده شد. برای ارزیابی دامنه حرکتی از گونیا متری، عملکرد اندام فوقانی از مقیاس فوگل مایر و برای اندام اسپاستیسیتی از مقیاس آشورث تعدیل یافته استفاده شد. بیماران موظف بودند اسپلینت اکستنشن را به مدت 1 ماه و به صورت 2 ساعت در روز و تمام طول شب (6 تا 8 ساعت) بپوشند. ارزیابی ها در پایان هفته اول، سوم و چهارم دوباره تکرار شدند.یافته ها: تفاوت شدت اسپاستیسیتی دست و دامنه حرکتی غیرفعال مچ دست قبل و بعد از استفاده 1 ماهه از اسپلینت اکستنشن معنادار بود (P<0.001 وP=0.01 ). و تغییرات در سایر متغیرها معنادار نبود. همچنین نتایج به دست آمده نشان دهنده این است در تمام متغیرها بهبودی نسبی به دست آمده است و این تغییرات به صورت هفته به هفته در هیچ کدام از متغیرها معنادار نبود.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که با استفاده 1 ماهه از اسپلینت اکستنشن در زاویه 30 درجه اسپاستیسیتی کاهش و دامنه حرکتی پاسیو مچ افزایش می یابد. ولی تغییرات در سایر متغیرها قابل توجه نمی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 890

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1221
  • دانلود: 

    1183
چکیده: 

هدف: این مطالعه به بررسی تجربیات افراد دارای نابینایی اکتسابی در ارتباط با چگونگی انجام دادن فعالیت های روزمره زندگی و تطابق با آن ها و نقش عوامل محیطی در روند انجام فعالیت های روزمره این افراد می پردازد.روش بررسی: این مطالعه به صورت کیفی و به شیوه پدیدارشناسی انجام گرفته است. 22 بزرگسال 20-60 ساله دارای نابینایی اکتسابی به صورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق قرار گرفتند. مصاحبه ها ضبط شده و سپس به صورت کتبی پیاده شد. داده های حاصل با استفاده از روش ون مانن تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: عوامل محیطی موثر در انجام فعالیت های روزمره توسط افراد نابینا این گونه در پنج مضمون اصلی ظهور یافتند. این پنج مضمون عبارتند از: محصولات و فناوری (مربوط به حیطه بررسی تجهیزات و فناوری کمکی مخصوص نابینایان و کمبودهای موجود در آن)، محیط فیزیکی (بررسی نقش موانع شهرسازی)، حمایت ها و روابط (شامل کمک گرفتن از دیگران، حمایت خانواده، جامعه، متخصصین و ارائه دهندگان خدمات)، نگرش ها (دربرگیرنده نگرش خانواده، جامعه، متخصصین و ارائه دهندگان خدمات)، و خدمات و سیاست گذاری ها (شامل بررسی نقش عواملی چون امنیت، قوانین حمایت کننده، عوامل اقتصادی و آموزشی و ارائه خدمات).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تاثیر چالش های محیطی و تجربه انجام فعالیت های روزمره افراد مبتلا به نابینایی اکتسابی را تایید کرده و می تواند افق و چشم انداز جدیدی را به روی متخصصان توانبخشی به ویژه کاردرمان گرها در رابطه با روند و شیوه انجام فعالیت های روزمره به طور مستقل با توجه به شرایط محیطی بگشاید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    42-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1279
  • دانلود: 

    875
چکیده: 

هدف: افسردگی یکی از چهار بیماری عمده در دنیا و شایع ترین علت ناتوانی ناشی از بیماری ها است. نظر به اهمیت برنامه ریزی برای پیشگیری، پژوهش حاضر به منظور ارزیابی میزان افسردگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش را کل دانشجویان رشته پرستاری (200 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج تشکیل می دهد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد بک به همراه داده های دموگرافیک انجام شد. برای تحلیل داده از نرم افزار SPSS و برای رسم نمودارها از نرم افزار اکسل استفاده شد. آزمون تی مستقل نیز برای مقایسه میانگین افسردگی مردان و زنان به کار گرفته شد.یافته ها: از کل مردان، 40 درصد دارای درجاتی از افسردگی بودند. از این تعداد، 29.3 درصد دارای افسردگی خفیف، 8 درصد افسردگی متوسط و 2.7 درصد افسردگی شدید بودند. از کل زنان، 54.4 درصد درجاتی از افسردگی داشتند که در 44 درصد، خفیف؛ 7.2 درصد متوسط و 3.2 درصد موارد شدید بود. در مجموع 49 درصد دارای درجاتی از افسردگی بودند. میانگین افسردگی 58.17 با انحراف معیار 2.11 به دست آمد. همچنین یافته های پژوهش میزان افسردگی در مردان را کمتر از زنان نشان داد (P=0.08).نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت میزان افسردگی در بین زنان و مردان به لحاظ آماری معنی دار است.نتیجه گیری: با توجه به فراوانی افسردگی در بین دانشجویان، باید تدابیری اتخاذ گردد تا عواملی که در بروز افسردگی موثر بودند شناسایی و اقداماتی از طرف دانشگاه برای کاهش آن به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 875 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    47-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1537
  • دانلود: 

    816
چکیده: 

در این مقاله سعی شده است که مفاهیم گم شدگی داده به صورت ساده و کاربردی توضیح داده شود.گم شدگی داده در تمامی پژوهش های علوم اجتماعی، رفتاری، پزشکی وجود دارد. در آمار، گم شدن داده به وضعیتی گفته می شود که بخشی از مجموعه داده ها گزارش نشده باشند. گم شدگی داده باعث کاهش تطابق جامعه نمونه با جامعه کل شده و می تواند منجر به نتیجه گیری اشتباه در مورد جمعیت اصلی شود.گم شدگی داده یک اتفاق معمول بوده و بسته به میزان آن، می تواند اثر قابل توجهی در نتیجه گیری به دست آمده از داده ها داشته باشد. تمامی روش های برآورد پارامترها بر پایه فرض کامل بودن مجموعه داده ها استوار است و تحت برقراری این شرایط منجر به برآوردهایی نااریب می شوند؛ و البته با افزایش نسبت گم شدگی، مقدار اریبی نیز افزایش خواهد یافت.برای دهه ها، محققین از روش های قدیمی استفاده می کرده اند، این روش ها متکی به تصحیح مجموعه داده ها با صرف نظر کردن از موردهای دارای مقادیر گم شده و یا جایگزینی مقادیری تخمینی با مقادیر گم شده بودند. متاسفانه اکثر این روش ها وابسته به برقراربودن فرض دلایل گم شدگی داده و نوع سازوکار گم شدگی است؛ و در صورت عدم برقراری این فرض منجر به اریبی نتایج می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 816 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button