مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط صفات شخصیت، راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف: این پژوهش ارتباط صفات شخصیت, راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی پایه دوم دبیرستان شهرستان های استان تهران بررسی می کند.روش بررسی: شرکت کنندگان 200 دانش آموز کم توان ذهنی (126 دختر و 74 پسر) پایه دوم دبیرستان شهرستان های استان تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آن ها پرسشنامه صفات شخصیت (کاستا و مک کری, 1992), پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران, 1991) و پرسشنامه تجدید نظر شده هدف های پیشرفت (الیوت و موریاما, 2008) را تکمیل کردند. داده ها به روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که پذیرش, وظیفه شناسی, نظم دهی به تلاش, کمک طلبی, هدف تبحرگرا, هدف اجتناب از عملکرد و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و روان رنجورخویی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارند. خودکارآمدی, وظیفه شناسی, هدف تبحرگرا و روان رنجورخویی توانستند 45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کردند و خودکارآمدی بیشترین نقش را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی داشت.نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای انگیزشی (خودکارآمدی و هدف تبحرگرا) و شخصیتی (وظیفه شناسی و روان رنجورخویی) در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی بود. تلویحات نظری یافته ها مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عاشوری، محمد، پورمحمدرضای تجریشی، معصومه، جلیل آبکنار، سیده سمیه، عاشوری، جمال، و موسوی خطاط، سیدمحمد. (1390). بررسی ارتباط صفات شخصیت, راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی. مطالعات ناتوانی، 1(1)، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/233190/fa

    Vancouver: کپی

    عاشوری محمد، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری جمال، موسوی خطاط سیدمحمد. بررسی ارتباط صفات شخصیت, راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1390؛1(1):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/233190/fa

    IEEE: کپی

    محمد عاشوری، معصومه پورمحمدرضای تجریشی، سیده سمیه جلیل آبکنار، جمال عاشوری، و سیدمحمد موسوی خطاط، “بررسی ارتباط صفات شخصیت, راهبردهای مدیریت منابع و راهبردهای انگیزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی،” مطالعات ناتوانی، vol. 1، no. 1، pp. 1–14، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button