مقدمه: نعمت سلامتی، یکی از نعمت های بی کران الهی است که به انسان عنایت شده است. انسان برای سالم نگه داشتن خود باید تلاش نماید، به خصوص در عصر کنونی که زندگی ماشینی رایج شده است. بنابراین لازم به نظر می رسد آموزش هایی در این رابطه داده شود تا افراد سالمی در جامعه حضور داشته باشند. از این رو، هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی بر مبنای مولفه های آموزش سلامت بود.روش ها: روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بود و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش ها، تمرین ها و تصاویر) بودند که در مجموع، 3467 صفحه را شامل می شد. سه مولفه بهداشت پوست، ورزش و تحرک بدنی، تغذیه و آب آشامیدنی بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش، هفت عنوان شامل فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی در سال تحصیلی 1388-89 بود.نتا یج: تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به مولفه ورزش و تحرک بدنی بیش از سایر مولفه ها توجه شده است و کمترین میزان توجه، مربوط به تغذیه و آب آشامیدنی می باشد. ضمن این که هر یک از شاخص های مولفه های پیش گفت، به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته بودند و کتب درسی، مولفه های آموزش سلامت را به یک نسبت تحت پوشش قرار نداده بودند.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که در کتاب های درسی دوره ابتدایی ایران نیاز به توجه بیشتر به آموزش سلامت در تمامی ابعاد احساس می شود.