Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    1-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    108
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی زوج درمانی تلفیقی سیستمی-روان پویشی-رفتاری بر نظارت بر همسر در زوجین ناسازگار مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز بود. طرح پژوهش از نوع طرح آزمایشی تک موردی یا تک آزمودنی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه زوج های ناسازگار مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز در سال 1398 بودند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود که 3 زوج دارای کیفیت زندگی زناشویی پایین انتخاب شدند و تحت مداخله زوج درمانی تلفیقی سیستمی-روان پویشی-رفتاری در 12 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه های ابعاد کیفیت رابطه ادراک شده زناشویی (fletcher et al, 2000) و پرسشنامه نظارت بر همسر (Fairgood, 2015) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد شاخص تغییر پایا در مرحله درمان و پیگیری معنادار نیست. درصد بهبودی کلی نیز نشان داد اثربخشی درمان تلفیقی سیستمی-روان پویشی-رفتاری بر نظارت بر همسر در زوجین ناسازگار بر اساس طبقه بندی بلانچارد در مرحله درمان و پیگیری، در طبقه شکست درمان قرار گرفت که به طور کلی حاکی از عدم موفقیت مداخله تلفیقی بر نظارت بر همسر در زوجین ناسازگار بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    14-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    834
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

در این پژوهش که یک پژوهش کیفی محسوب می شود، با استفاده از «روش تحلیل محتوای تلخیصی» الگوها و روش های شناسایی استعداد در متون روان شناسی و علوم تربیتی مورد رصد و بررسی قرار گرفت. برای این کار ابتدا با مراجعه به متون، مطالب و مضامین مرتبط با چگونگی شناسایی استعداد یاداشت برداری شد. سپس اطلاعات به دست آمده کد گذاری و طبقه بندی شد. یافته های پژوهش در چهار طبقه اصلی، الگوهای شناسایی، مراحل کلی شناسایی، منابع شناسایی و روش ها و تکنیک های شناسایی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد در منابع روان شناسی و علوم تربیتی در حال حاضر سیزده الگوی رایج برای شناسایی استعداد وجود دارد که همه آن ها، با وجود تفاوت هایی که با هم دارند، در فرایند شناسایی خود از پنج مرحله کلی؛ غربالگری، گردآوری شواهد، جایگذاری، ترمیم و تمایز تبعیت می کنند. این الگوها در مجموع با بهره گیری از پنج منبع متفاوت؛ والدین، معلمان، همسالان، خود فرد و متخصصان و همچنین استفاده از پانزده روش و تکنیک مشخص، نسبت به شناسایی استعدادها اقدام می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 834

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    26-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2157
  • دانلود: 

    1147
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مشاوره ازدواج مبتنی بر تعیین روند و محتوای مشاوره ازدواج بر اساس نظر خبرگان مشاوره ازدواج در شهر اصفهان بود. پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمون بود. جامعه این پژوهش کلیه متخصصان خبره در زمینه مشاوره ازدواج بود. روش انتخاب شرکت کنندگان به روش هدف مند از بین مشاوران ازدواج و مشاوران مشهور به این تخصص بود. ملاک تعداد شرکت کنندگان بر اساس رعایت اصل اشباع بود داده ها بود. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که حاوی سوالات مرتبط با تجربه مشاوره پیش از ازدواج بود. داده های حاصل از مصاحبه به کمک روش تحلیل مضمون Braun, & Clarke (2006) تحلیل شد. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که مشاوره ازدواج خبره محور شامل شش مقوله اصلی؛ شناخت ها، مهارت ها، الزامات، شکل دهی مرزها، تنظیم قدرت و کنترل و شکل دهی و حفظ صمیمت بود که هریک خرده مقولاتی را در بر می گرفت که ابعاد مختلف زندگی زوجی و خانوادگی را از گذشته تا به آینده تحت پوشش قرار می داد. با توجه به نتایج حاصل می توان نتیجه گرفت که مدل مشاوره پیش از ازدواج خبره محور مدل جامعی است که قابلیت استفاده در مشاوره ازدواج برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2157

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    38-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    353
  • دانلود: 

    239
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر سرمایه روانشناختی، اعتماد به سازمان و سبک رهبری تحولی بر رشد روانشناختی در کار از طریق نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی اساسی بود. جامعه پژوهش کلیه کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب-منطقه اهواز در سال 1398 را در بر می گیرد که از این میان 418 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. یافته های پژوهش حاکی از تایید اثرهای مثبت مستقیم نیازهای روانشناختی اساسی، سرمایه روانشناختی و اعتماد به سازمان به رشد روانشناختی در کار بود (001/0>p)؛ اما اثر مثبت مستقیم رهبری تحولی به رشد روانشناختی در کار غیرمعنا دار بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که سرمایه روانشناختی و اعتماد به سازمان هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم و سبک رهبری تحولی تنها به صورت غیرمستقیم بر رشد روانشناختی در کار اثرگذارند. با توجه به نتایج پژوهش، اقداماتی در افزایش سرمایه روانشناختی و اعتماد به سازمان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    138
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای هیجانات اخلاقی و انگیزه اخلاقی، در تاثیر گسست اخلاقی بر قلدری بود. برای دستیابی به این هدف، از بین کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با استفاده از روش های خوشه ای و تصادفی ساده 486 دانش آموز انتخاب گردید که شامل 254 دانش آموز پسر و 232 دانش آموز دختر بود. شرکت کنندگان در این پژوهش به چهار پرسشنامه قلدری، گسست اخلاقی، هیجانات اخلاقی و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه اخلاقی که همگی دارای روایی و پایایی بودند، پاسخ دادند. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر و با کمک نرم افزارهای spss22 و PLS-SEM تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معناداری یافته ها و همچنین استاندارد بودن دیگر شاخص های مورد بررسی، هر دو فرضیه پژوهش تایید شده و نشان داده شد که انگیزه اخلاقی و هیجانات اخلاقی هر دو نقش واسطه ای بین گسست اخلاقی و قلدری دارند (05/0≥, α, )؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی از نظریه شناختی اجتماعی بندورا، برای بررسی رفتارهای اخلاقی افراد، علاوه بر عوامل شناختی و استدلال اخلاقی، می باید به عوامل هیجانی نیز توجه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 138 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    63-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    226
  • دانلود: 

    153
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری مبتنی بر روش الویوز بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش آموزان زورگو بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد و جامعه آماری آن را دانش آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول شهر بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 700 نفر تشکیل دادند که پس از تکمیل پرسشنامه قلدری (Illinois, 2009) و نظرسنجی دبیران و مشاور مدرسه، دانش آموزان قلدر شناسایی و از میان آن ها 30 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای گرفتند. برای هر دو گروه پیش آزمون، شامل پرسشنامه پرخاشگری Buss, 1992)&(Perry و پرسشنامه تکانشگری (Barratt, 1995) به اجرا در آمد و گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت برنامه پیشگیری از قلدری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. برای هر دو گروه مجددا پس آزمون تکمیل گردید و نتایج از طریق تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد، آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش آموزان زورگو تاثیر معناداری دارد (05/0>P). نتیجه این پژوهش نشان می دهد که می توان از این برنامه در کاهش پرخاشگری و تکانشگری کودکان زورگو در مدارس استفاده نمود. بر همین اساس پیشنهاد می شود مشاوران مدارس از این روش آموزشی در کاهش رفتارهای منفی دانش آموزان استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 153 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    75-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    277
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی تاثیر الگوی تدریس 5e بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دو گروه با هوش هیجانی بالا و پایین بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی (هوش هیجانی بالا و پایین) و دو گروه گواه (هوش هیجانی بالا و پایین) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ساری مشغول به تحصیل در سال 1396 بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای برای انتخاب نمونه ها استفاده شد. ابتدا از بین 307 دانش آموز که آزمون عملکرد تحصیلی برای آن ها اجرا شد، تعداد 129 دانش آموز که دارای نمره پایینی در عملکرد تحصیلی بودند انتخاب شدند و آزمون هوش هیجانی برای آن ها اجرا شد؛ از این تعداد، 60 دانش آموز که نمرات بالا و پایینی در هوش هیجانی به دست آورده بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و 30 نفر در گروه های آزمایش و تحت آموزش با الگوی تدریس 5e(15 نفر در گروه هوش هیجانی بالا و 15 نفر در گروه هوش هیجانی پایین) و 30 نفر در گروه های گواه (15 نفر در گروه هوش هیجانی بالا و 15 نفر در گروه هوش هیجانی پایین) و به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. از پرسش نامه هوش هیجانی بار ان (1980) و آزمون عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) در این پژوهش استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی تدریس 5e برای دانش آموزان با هوش هیجانی بالا موثر بوده است؛ اما این نتایج برای دانش آموزان با هوش هیجانی پایین معنادار نبود. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی به عنوان متغیر تعدیل کننده در یادگیری دانش آموزان با استفاده از الگوی تدریس 5e نقش دارد؛ بنابراین به معلمان توصیه می شود هنگام استفاده از الگوی تدریس 5e برای ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان، هوش هیجانی را نیز به عنوان عامل اثرگذار در نظر بگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    89-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    85
چکیده: 

هدف پژوهش، بررسی نقش تعدیل کننده هویت اخلاقی در تاثیر عملکرد خانواده بر اخلاقی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دختر دانشگاه هرمزگان (2824 نفر) در سال 97-98 بود که نمونه ای به حجم 338 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب شد. شرکت کنندگان پژوهش پرسشنامه عملکرد خانواده (Epstein, 1983)، هویت اخلاقی (Aquino and Reed, 2002) و رفتار اخلاقی (Luzier, 1993) را تکمیل کردند. مولفه های عملکرد خانواده عبارت بود از: نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، عملکرد عمومی، ارتباط، حل مشکل و کنترل رفتار. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی pearson و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد و با استفاده از نرم افزارSPSS21 و Amos21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد، ضرایب مسیر حل مشکل، عملکرد عمومی، آمیزش عاطفی، نقش ها و همراهی عاطفی به هویت اخلاقی و ضرایب نقش ها، همراهی عاطفی و هویت اخلاقی به رفتار اخلاقی، معنا دار بود. همچنین نقش ها به رفتار اخلاقی از طریق هویت اخلاقی و همراهی عاطفی به رفتار اخلاقی از طریق هویت اخلاقی، معنادار بود. براساس یافته ها می توان دریافت که هویت اخلاقی رابطه عملکرد خانواده و رفتار اخلاقی را (01/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 85 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    100-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر عاطفه مثبت و منفی و اختلالات درونی شده دختران دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری مقطع دوم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان نجف آباد در سه مدرسه بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشکلات رفتاری (Ratter, 1967)، مقیاس مشکلات رفتاری درونی سازی شده ((Akhenbakh and Raskorela, 2001 و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (Watson, Clark and Telgen, 1988) بودند. گروه آزمایش طی 8 جلسه به مدت یک ساعت و نیم تحت مداخله آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس بیانگر آن بود که ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، بر ابعاد عاطفه مثبت و منفی (افزایش احساس مثبت و کاهش احساس منفی) و ابعاد اختلالات درونی شده (گوشه گیری، افسردگی، شکایات جسمانی و مقیاس اضطراب/ افسردگی) اثرگذار است. (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    111-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین تجارب و واکنش های روان تنی و جسمانی زنان قربانی عهدشکنی همسر صورت پذیرفت. روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه مورد مطالعه 20 زن قربانی عهدشکنی همسر در فاصله سنی22-57 سال ساکن شهر اصفهان در سال 1397 بودند. به منظور تحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. تحلیل داده ها منجر به ایجاد دو مضمون واکنش های روان تنی و واکنش های جسمانی و برای هر کدام مضمون های فرعی تر، شامل واکنش های روان تنی (مشکلات در تناسب اندام، مشکلات تغذیه ای، مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی، مشکلات عضلانی، مشکلات خواب، مشکلات عصبی، واکنش های اضطرابی، مشکلات گوارشی، مشکلات فشارخون) و واکنش های جسمانی (مشکلات جسمانی و جسمانی سازی) شد. نتایج مطالعه نشان داد که عهدشکنی توسط همه آسیب دیدگان به صورت همسان تجربه نمی شود و ادراک متفاوت آن، موجب تجارب و واکنش های متفاوت توسط زنان قربانی عهدشکنی می شود. با توجه به اینکه یافته ها از طریق مصاحبه و برخواسته از بافت فرهنگی جامعه استخراج شده است می تواند برای متخصصین جهت آگاهی از تجارب زنان آسیب دیده برای ارایه خدمات درمانی مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    125-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    303
  • دانلود: 

    168
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روان نمایشگری بر اختلال اضطراب اجتماعی و حساسیت بین فردی نوجوانان دختر دوره دوم متوسطه بود. این مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بودند که بر اساس نمره غربالگری در پیش آزمون ها تعیین شدند. تعداد 30 نفر به صورت تصادفی برای پاسخگویی به دو پرسشنامه پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان پاکلک (Puklek, 1997) و پرسشنامه حساسیت بین فردی بویس و پارکر (Boyce & Parker, 1989) انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان با رویکرد روان نمایشگری قرار گرفتند. نتایج تحلیل مانکوا داده ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از پایان جلسات، کاهش معناداری در نمرات اضطراب اجتماعی و حساسیت بین فردی پیدا کردند (P≤, 0/01). بنابراین روان نمایشگری با بهره گیری از هنر نمایش در درمان و به کارگیری و ایجاد تغییراتی هم چون بیرونی و عینی ساختن تخیلات و گرایش های درونی و خلق واقعیت های جدید موجب برون ریزی و پالایش روانی فرد و در نتیجه افزایش سلامت روان و کاهش نشانگان اضطرابی و حساسیت بین فردی در روابط فرد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 168 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    137-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) و فرزنددرمانی (فیلیال تراپی) بر اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان پیش دبستانی و رضایت از زندگی مادران به بوته آزمایش گذاشته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک با اختلال نافرمانی مقابله ای در مقطع پیش دبستانی شهر شهرکرد بود که از بین آنان 48 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 16 نفر) گمارده شدند و پرسشنامه های نافرمانی مقابله ای (Swanson et al. 2001) را برای کودکان و رضایت از زندگی (Diener et al. 1985) برای مادران را طی سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که هر دو روش آموزش فرزندپروری مبتنی بر اکت و فرزنددرمانی بر کاهش نافرمانی مقابله ای کودکان موثر بودند (01/0>P)؛ ولی تنها آموزش فرزندپروری مبتنی بر اکت بر افزایش رضایت از زندگی مادران موثر بود (01/0>P). نتیجه گیری شد که می توان از هر دو روش مداخله برای کاهش نافرمانی مقابله ای کودکان و از روش آموزش فرزندپروری مبتنی بر اکت برای افزایش رضایت از زندگی مادران استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    155-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    145
  • دانلود: 

    83
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان متمرکز بر شفقت بر تاب آوری و بهزیستی روان شناختی مبتلایان به HIV صورت گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی و از جمله طرح های پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مبتلایان به HIV+ بود که در بازه زمانی مهر تا بهمن 1397 به مرکز بیماری های رفتاری تهران مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور 45 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل هر کدام 15 نفر) جای گرفتند. یکی از گروه های آزمایش تحت 8 جلسه درمان 120 دقیقه ای پذیرش و تعهد و گروه دیگر تحت 8 جلسه درمان 120 دقیقه ای درمان متمرکز بر شفقت (CFT) قرار گرفتند. گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای سنجش داوطلبان از پرسشنامه تاب آوری Conner & Davidson (2003) و بهزیستی روان شناختی Ryff (1989) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و برای استنباط آنها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی سیداک استفاده گردید. یافته ها حاکی از آن بود که هر دو درمان می توانند بر تاب آوری و بهزیستی روان شناختی مبتلایان به HIV+ تاثیر بگذارند (05/0>P)؛ با این حال در متغیر تاب آوری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تاثیر بیشتری داشته است که چنین تفاوتی در بهزیستی روان شناختی مشاهده نشد (05/0>P).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 83 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    168-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    94
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی بر نشانگان رفتاری برونی سازی شده در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر یزد است. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان پسر پایه دوم مدارس ابتدایی شهرستان یزد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 30 نفر دانش آموز انتخاب و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دانش آموزان گروه آزمایش در 8 جلسه برنامه مداخله آموزش خودکنترلی شرکت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. از چک لیست مشکلات رفتاری کودکان (Achenbach, 2001) برای جمع آوری اطلاعات و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش، از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، میزان رفتارهای قانون شکنانه، پرخاشگری و نشانگان رفتاری برونی سازی شده (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 94

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    179-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    560
  • دانلود: 

    296
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک های بازی و سبک های یادگیری بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 97-98 بود که از بین آن ها 120 نفر به عنوان نمونه پژوهش و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک های بازی ((Hexad, 2016 و سبک های یادگیری (kolb, 2005) پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری رگرسیون لجستیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها در مورد رابطه سبک های بازی و سبک های یادگیری نشان داد سبک بازی اجتماعی توسط سبک های یادگیری واگرا، عمل گرا و همگرا (p<. /05) قابل پیش بینی است و جهت رابطه در این سه سبک مثبت است. همچنین نتایج نشان می دهد که سبک یادگیری واگرا به طور معناداری سبک بازی موفقیت طلب را پیش بینی می کند و جهت این رابطه منفی است (p<. /05)؛ یعنی افرادی که سبک بازی موفقیت طلب بالاتری دارند سبک یادگیری واگرای کمتری دارند. همچنین سبک یادگیری همگرا به طور معنا داری می تواند سبک بازی خرابکار (p<. /05) را پیش بینی کند که جهت این رابطه مثبت است؛ بنابراین یادگیرندگانی که سبک یادگیری همگرا دارند سبک بازی خرابکار نیز دارند. در نتیجه ابعاد سبک های یادگیری و مولفه های آن می تواند پیش بینی کننده خوبی برای سبک های بازی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 560

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 296 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    189-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    249
  • دانلود: 

    176
چکیده: 

باتوجه به اینکه اختلال دوقطبی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی است، این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ذهن آگاهی بر بهبود نشانگان اختلال دوقطبی دارای سابقه رفتارهای تکانشی انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون –, پس آزمون است. جامعه آماری در این پژوهش، بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بخش روانپزشکی بیمارستان فارابی اصفهان در سال 99 بودند که بر اساس تشخیص روانپزشک دارای این اختلال تشخیص داده شده اند که از میان آن ها 22 نفر با تشخیص اختلال دوقطبی و با توجه به داوطلب بودن و تطبیق با معیارهای پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل و در هر گروه 11 نفر جای گرفتند. داده ها از طریق مقیاس تکانشگری بارات (, 2004 Barratt)، هوش هیجانی بار-آن (Bar-on, 1980)، جمع آوری شد. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل کواریانس و با نرم افزار SPSS25 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مداخله به عمل آمده، تغییرات معنادار و قابل توجهی در بهبود روابط بین فردی و اعمال تکانشی اختلال دوقطبی ایجاد کرده است (001/0=p). مداخلات درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود روابط بین فردی و کاهش رفتارهای تکانشی موثر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 176 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    199-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    79
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی نقش تعدیل کنندگی سرمایه روانشناختی در تاثیر سیاست های ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی، ترک خدمت و عملکرد کارکنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت های خودروسازی شهر تهران تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه 150 نفر تعیین شد. بر این اساس 150 نفر از کارکنان یکی از این شرکت ها به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های سیاست های ارزیابی عملکرد (Poon, 2004)، سرمایه روانشناختی (Luthans, Youssef & Avoli, 2007)، رضایت شغلی مینه سوتا (Weiss et al., 1967)، تمایل به ترک خدمت (Jenny Keynes & Tomlinson, 2012) و عملکرد شغلی (Paterson, 1992) را تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سیاست های انگیزشی در ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی و عملکرد شغلی اثر مثبت و معنا دار و بر ترک خدمت اثر منفی و معناداری داشته و سیاست های تنبیهی در ارزیابی عملکرد، تنها بر رضایت شغلی اثر منفی و معنادار داشت و اثر آن بر عملکرد شغلی و ترک خدمت معنادار نشد. همچنین سرمایه روانشناختی، فقط اثر سیاست های تنبیهی در ارزیابی عملکرد بر رضایت شغلی را تعدیل کرد؛ بنابراین هرچه سیاست های ارزیابی عملکرد بیشتر جنبه انگیزشی و تشویقی داشته باشد، کارکنان احساس رضایت بیشتری از شغل خود داشته، عملکرد بهتری دارند و با احتمال کمتری شغل خود را ترک می کنند؛ اما سیاست های تنبیهی نتایج متضادی دارد. همچنین در کارکنان با سرمایه روانشناختی بالاتر، رضایت شغلی بیشتر، عملکرد بالاتر و تمایل به ترک شغل کمتر بوده و سیاست های تنبیهی ارزیابی عملکرد، رضایت شغلی آنها را به میزان کمتری کاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 79 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    212-222
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    135
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

هدف این پژوهش پیش بینی کیفیت زندگی و روحیه رقابت-همکاری با استفاده از ویژگی های شخصیتی در بازاریان شهر همدان بود. طرح پژوهش رابطه ای از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه بازاریان شهر همدان (اعم از مرد و زن) بود که از بین آن ها 212 نفر به صورت دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های شخصیت نوع A و B (Jenkins, 1971)، روحیه همکاری-رقابت (Martin, 1976)، و SF36 (War and Sherborne, 1992) پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که ویژگی های شخصیتی A و B با کیفیت زندگی و روحیه رقابت-همکاری بازاریان شهر همدان رابطه دارد (05/0 > P). همچنین کیفیت زندگی و روحیه رقابت-همکاری بازاریان شهر همدان با استفاده از ویژگی های شخصیتی A و B، قابل پیش بینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    223-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    218
  • دانلود: 

    121
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی نقش مولفه های هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی در بهزیستی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر (197 دختر و 173 پسر) آن ها با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های هوش اجتماعی ترومسو (Silvera et al, 2001)، انزوای اجتماعی (Modarresi Yazdi, 2014) و بهزیستی تحصیلی (Tuominen-Soini et al, 2012) استفاده گردید. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه های هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی توانستند به طور معناداری تمام مولفه های بهزیستی تحصیلی را پیش بینی نمایند (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 121 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    1 (پیاپی 87)
  • صفحات: 

    234-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    285
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

هدف این پژوهش مقایسه خود شفقت ورزی ورزشکار مستعد و غیرمستعد اعتیاد به تمرین بود. این پژوهش توصیفی-پس رویدادی و جامعه آماری آن تمامی ورزشکاران کاروان دانشگاه تهران بود. در ابتدا وضعیت ورزشکاران بر اساس مقیاس اعتیاد به تمرین (Griffiths et al. 2004) بررسی شد و بر اساس دستورالعمل این مقیاس 25 ورزشکار مستعد (کسب نمره 24 به بالا) و20 ورزشکار غیرمستعد اعتیاد به تمرین (کسب نمره 12 به پایین) انتخاب شدند؛ افزون بر این به دلیل همایندی بالای اختلالات خوردن با اعتیاد به تمرین از آزمودنی ها خواسته شد تا مقیاس تشخیصی اختلال خوردن (Stice et al. 2000) را تکمیل کنند و 5 نفر به دلیل داشتن نشانه اختلال خوردن کنارگذاشته شدند و در نهایت 20 ورزشکار مستعد اعتیاد به تمرین از طریق تکمیل مقیاس خود شفقت ورزی (Rice et al. 2011) با گروه غیرمستعد مقایسه شدند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد، در مقایسه با گروه غیرمستعد، ورزشکاران مستعد اعتیاد تمرین به میزان کمتری از ویژگی خود شفقت ورزی برخوردارند. نتایج این مطالعه ضرورت توجه به ویژگی خود شفقت ورزی را در بروز پدیده اعتیاد به تمرین نشان داد و تلویحات کاربردی فراوانی در زمینه مداخلات پیشگیرانه و درمان آن دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button